Laten we je in de Mercedes-AMG A 45 S meenemen door een bocht. Of wacht even, nee, laten we je meteen meenemen naar het onverwachte deel: dat wat er gebeurt als je weer op het gas gaat. Tot op dat moment is het remmen, terugschakelen en indraaien zoals gebruikelijk, en daar kan de A 45 allemaal prima mee uit de voeten.
Maar duw je op het gaspedaal, dan gebeurt er iets ongebruikelijks. Niets merk je nog van de zware neus van de oude A 45, die met onderstuur moest omgaan, want het geheel nieuwe 4Matic+ brengt zoveel mogelijk vermogen naar het buitenste achterwiel. Dat zorgt dat de achteras licht uitbreekt, waardoor de auto recht wordt getrokken. Dit betekent dat je in de A 45 na scherpe bochten zelf actief de stuuruitslag terug moet draaien om hem weer recht te zetten. Je moet hem bijna terug in het gareel wringen. Wat dat betreft heeft hij weinig gemeen met zijn voorganger.
De motor krijgt alle eer
Maar dat is nog niet het mooiste aan de krachtigste hete hatch die momenteel op aarde wordt geproduceerd (althans, totdat Audi het bit weer tussen de tanden van de RS 3 plaatst). Die eer gaat naar de motor. Want om 421 pk uit een blokje van 1.991 cc te persen met hulp van maar één eenzame turbo en tegelijkertijd te voldoen aan alle wereldwijde emissie-eisen, plus ’m handelbaar te houden in het verkeer van alledag en ’m goed te laten rijden, dat is zo makkelijk nog niet. We hebben hier niet de ruimte om alles tot in detail te bespreken, dus laten we de hoofdzaken melden.
De koeling is een probleem geworden nadat de motor 180 graden werd gedraaid (zodat er meer lucht in en uit kan gaan). De uitlaat en turbo zitten nu aan de achterkant, dus kreeg de motor drie waterpompen: een voor het blok, een voor de cilinderkop en een voor de turbo. Die twin-scroll turbo wordt ook nog eens gekoeld door lucht en olie. De meeste motoren pompen 120 tot 140 liter aan koelwater per minuut. In de Mercedes-AMG A 45 S is dat 280 liter. Het blok kan een druk aan van 160 bar. Ralph Illenberger, AMG’s motorenbaas, vertelde TG dat het blok zo sterk is als dat van een diesel.
Je krijgt de indruk dat er bepaald hard is gewerkt om 421 pk en 500 Nm aan deze motor te ontlokken. Maar Mercedes investeert nu eenmaal altijd in onderzoek en ontwikkeling, en dat is voor de A 45 niet anders geweest; er is zelfs extra veel in de auto geïnvesteerd. De oorzaak daarvan is dat de vorige A 45 een groot succes was. Dat was een auto die twee keer meer verkocht dan de doelstelling was, en die een sedan, een crossover en een station als broertjes kreeg. En ook dat zal met de nieuwe generatie niet anders zijn.
De Mercedes-AMG A 45 S is de snelste van twee varianten
Net als bij z’n snelle stalgenoten komt de Mercedes-AMG A 45 in twee varianten: de gewone A 45 en de A 45 S. Laatstgenoemde heeft 34 pk meer, een dikkere basisuitrusting, grotere wielen, uitlaten en remmen, et cetera. Tegelijkertijd verschijnt ook de fractioneel duurdere CLA 45; die is identiek qua hardware, maar de software is iets aangepast zodat hij net wat vriendelijker rijdt. De carrosserie van de A 45 is versterkt met beugels, balken en platen. Hij heeft een achttraps transmissie en die veel en veel beter geworden vierwielaandrijving 4Matic+, met een mechanisch differentieel op de vooras en een paar elektronische, torque-vectoring koppelingen achter, zodat er tot 100 procent kracht naar elk wiel kan worden gestuurd. Vandaar dat hij zo onverwacht uit de bocht komt schieten.
Maar de Mercedes-AMG A 45 S kan ook kalmte tonen. Op halve snelheid, de snelheid die je normaal zou rijden, is z’n weggedrag lekker fris en helder. Het motorgeluid sterft weg op de achtergrond, en de auto voelt kalm en op z’n gemak aan. Dan heb je de A 45 waarschijnlijk ook in een minder opgewonden modus gezet (er zijn er maar liefst zes), dus beleef je een prettige, relaxte rijervaring. Onze testauto was voorzien van de optionele, adaptieve Ride Control-dempers, en die bieden de mogelijkheid de auto wat beweeglijker te maken en te laten hellen – vóór wat meer dan achter, wat ongebruikelijk is. Hij helt dus echt in de bochten, maar naarmate je harder gaat, voelt de A 45 zich beter op z’n gemak. Maar in welke modus je ’m ook rijdt, in de stad is de ophanging niet echt meegaand te noemen.
Bombastische hatch
De Mercedes-AMG A 45 S houdt van opschieten. Het koppel wordt nu op een heel andere wijze afgegeven dan bij de vorige versie. Het maximale koppel krijg je niet langer bij 2.250 tpm, maar bij 5.000 tpm. Het idee is ‘telkens meer’, wat je een reden geeft om op zoek te gaan naar de rode lijn bij 7.000 tpm. Telkens meer: hoe meer toeren hij maakt, hoe harder hij erin vliegt, hoe meer geluid hij maakt (dat is voor een deel kunstmatig, al merk je dat niet), hoe intenser hij aanvoelt, hoe exponentieel sneller hij vooruit schiet. Wat een motor.
Het onderstel weet het allemaal bij te benen. De besturing zou iets zwaarder mogen zijn, hij zou met iets meer bite mogen insturen, en misschien zou hij iets speelser mogen zijn in de bochten. Anderzijds is dit geen lichtgewicht coupé, maar een bombastische hatch, en een heel vermakelijke ook. Je moet jezelf de tijd gunnen om even aan ’m te wennen. Niet zozeer aan de prestaties en het weggedrag, dat zal wel lukken – maar aan het interieur, waar technologie en schermen en mededelingen je om je oren vliegen. Het is er een drukte van belang.
Alternatieven voor de Mercedes-AMG A 45 S
Heb je geen zin in een driepuntige ster op je hete hatch? Ze zijn er ook met andere logo’s.
Audi RS 3
Ook een turbo, ook vierwielaandrijving. ‘Slechts’ 400 pk uit een 2,5-liter vijfcilinder. Maar geen zorgen – Audi slaat binnenkort vast terug.
BMW M2 Competition
Puurder en simpeler, toch ook met vier zitplaatsen en 400 pk. De M2 komt minder snel uit bochten, maar betrekt je wel meer bij het rijden.
Toyota Supra
Hm. Kijk ook even naar de Porsche Cayman of de Alpine A110. Ja, dat zijn tweezitters, maar je kinderen zouden toch maar moeten braken.
VW Golf R
Minder oorlogszuchtig qua uiterlijk, en goedkoper, deze VW. Als je ’m zo snel wilt hebben als de A 45, kun je z’n motor uitgebreid laten tunen.
Specificaties Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+
Motor 1.991 cc
viercilinder turbo
421 pk @ 6.750 tpm
500 Nm @ 5.000 tpm
Aandrijving vier wielen
9v automaat
Prestaties 0-100 km/u in 3,9 s
top 270 km/u
Verbruik (gemiddeld)| 8,3 l/100 km
189 g/km CO2
Afmetingen 4.445 x 1.850 x 1.412 mm (l x b x h)
2.729 mm (wielbasis)
1.550 kg
51 l (benzine)
370 / 1.210 l (bagage)
Reacties