Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Brabus 800

Meestal, als je een Brabus tegenkomt, is ie voorzien van roze leren bekleding, meer carbon dan een Pagani en velgen met goud en diamanten. Meestal…

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic Brabus 800
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic Brabus 800
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic Brabus 800
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic Brabus 800
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic Brabus 800
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic Brabus 800
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic Brabus 800
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic Brabus 800
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic Brabus 800
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic Brabus 800
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic Brabus 800
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic Brabus 800
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic Brabus 800
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic Brabus 800
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic Brabus 800
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic Brabus 800
18
20
Specificaties

Specificaties Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Brabus 800

Motor
3.982 cc
V8 biturbo
800 pk @ ca. 6.000 tpm
1.000 Nm @ ca. 2.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,0 s
top 300 km/u

Verbruik (gemiddeld)
>10,8 l/100 km
>199 g/km CO2  G Label

Afmetingen
4.993 x 1.907 x 1.460 mm (l x b x h)
2.939 mm (wielbasis)
1.850 kg
66 l (benzine)
540 l (bagage)

Prijzen (alle opties)
€ 260.000 (NL)
€ 210.000 (B)

Vonnis:
Misschien niet de goedkoopste, maar waarschijnlijk wel de meest brute sedan die je kunt kopen. Rijdt een groot aantal supercars het snot voor de ogen, en dat terwijl je je toch in een representatieve zakenauto bevindt

Nederland kent een aantal dealers die Brabus voeren, waarvan Thijs Timmermans in het Gelderse Waardenburg er een is. Ze zijn zelfs Brabus Premium Dealer en haalden de eerste Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Brabus 800 naar Nederland. Geen roze leer, overdadig carbon of gouden velgen, gelukkig. Wel een Brabus-motorupgrade en een speciaal door Akrapovič ontwikkelde uitlaat. Dat belooft veel geweld.

De origine van Brabus

Al in 1977 startten de Duitse vrienden Klaus Brackman en Bodo Buschmann (vandaar de naam Brabus) een bedrijf om auto’s te tunen. Naar verluidt, bleek dat Brackman er weinig lol in had; hij verkocht zijn aandeel al snel voor zo’n 100 euro aan Buschmann. De primaire focus van het bedrijf kwam te liggen op het vergroten van het vermogen van met name Mercedessenw. Meer pk’s, meer newtonmeters. De cosmetische opsmuk waaraan wij vaak denken bij de naam ­Brabus is slechts bijzaak.

In die jaren zeventig was Brabus het equivalent van AMG, dat toen nog een zelfstandig opererende onderneming was alvorens het in de jaren negentig door Mercedes werd overgenomen. In april van dit jaar overleed oprichter Bodo Buschmann en werden zijn werkzaamheden door zijn zoon overgenomen.

Inmiddels telt Brabus vele dochterondernemingen (ook voor het customizen van boten en vliegtuigen), zijn ze geautoriseerd Mercedes-Benz-servicepartner en hebben ze middels Smart-Brabus GmbH zelfs een joint venture met Daimler AG – het ­moederbedrijf van Mercedes-Benz. Echt serieuze jongens dus.

De Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Brabus 800

Hun nieuwe creatie voor de snelste E-klasse behelst een power-upgrade. Wat cijfertjes: de standaard E 63 S is alleen leverbaar als 4Matic+ – dus met hyperintelligente vierwielaandrijving – en kost in Nederland zo’n 180.000 euro. Onze immer geliefde en fraai voetballende zuiderburen betalen slechts zo’n 130.000 euro. Daarvoor krijg je de best klinkende V8 ooit: een 4,0-liter biturbo met 612 pk en 850 Nm koppel die de auto in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u ramt.

Even snel als een Porsche 911 GT3, om eens wat te noemen. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar met wat bijbetaling voor het AMG Driver’s Package haalt Mercedes de begrenzer er voor je af en knal je rustig door tot 300. Lekker allemaal? Ja toch? Maar nu komt Brabus om de hoek kijken.

De turbo’s van AMG worden naar ­Brabus gestuurd. Zij vergroten ze flink en sturen ze samen met een Brabus-ECU retour. Die ECU (Engine Control Unit) zorgt ervoor dat de bepaalde waarden in de standaard software van AMG anders worden ingesteld om te kunnen omgaan met die dikkere turbo’s. Want door die vergrote gevallen schiet het standaard vermogen van 612 pk door naar 800 pk. Niveau Ferrari 812. En het koppel? 150 erbij, naar 1.000 Nm. Dat is bijna 300 Nm meer dan die 812.

Pijpen van Akrapovič

Alsof dat nog niet genoeg was, liet Timmermans de vermaarde Sloveense uitlaatspecialist Akrapovič een speciaal pijpenstelsel ontwikkelen om het auditieve genot van de Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Brabus 800 (serieus, wat een naam) naar een haast onmogelijk prettiger niveau te tillen. Het resultaat van deze inspanningen? Een hele hoop extra zalig kabaal als je ook maar naar het gaspedaal knipoogt.

De acceleratietijd van 0 naar 100 km/u ligt nu op 3 seconden rond – 0,4 seconde sneller dan de standaard versie. Je moet daarvoor wel launch control toepassen: dat betekent de rij-modus op Race zetten, je voet op de rem houden en met je andere voet het gaspedaal diep intrappen, de rem loslaten – en je wordt afgeschoten.

Vervolgens trekt de Brabus 800 in een haast onafgebroken boost tot voorbij de 250 km/u – pas daarboven is de versnelling iets minder heftig. Maar nog steeds enorm. De begrenzer van AMG maakt bij 300 km/u een einde aan het plezier. ­Brabus heeft pogingen gedaan de begrenzer ‘uit te zetten’, maar ze zijn er nog niet in geslaagd de software van AMG te omzeilen of aan te passen.

Mocht dat alsnog gaan lukken – ze geven nog niet op – dan vermoeden we dat ie toch wel 340 km/u zou kunnen halen…

Zijn prijs waard

Al dat moois aan nóg meer vermogen heeft wel een aardig prijskaartje. Want bovenop de basisprijs van de E 63 S komen nog wat pakketjes van Mercedes, je wilt natuurlijk keramische remmen en ander leuk spul, dus reken erop dat je daaraan nog 40.000 euro kwijt bent. De kit van Brabus kost je nog eens 30.000 euro en wil je de Akrapovič-uitlaat in vol ornaat, dan ben je nog 10 mille lichter. Maar dan heb je wel carbon-eindstukken.

Het eindresultaat is dat je in Nederland pakweg 260.000 euro kwijt bent. Best veel voor een snelle E-klasse. Daar is echter een ‘maar’ aan verbonden. Tot nu toe zijn we nog nooit een sedan tegengekomen die zo’n snelheidssensatie biedt, met een geluid waarvan de rillingen over je rug lopen (en ook wat zweet, eerlijk gezegd).

Hij is woest, en op de goede manier ook ingetogen. Daarnaast doet hij qua vermogen niet onder voor een Ferrari 812 Superfast. Benieuwd of ie ook wint bij een kwart-mijl? Check: Ferrari 812 Superfast VS Brabus 800 E 63 S Estate

Nieuwste van TopGear

Autonieuws