Mercedes CLS 350 d 4Matic

Hij was ooit, heel lang geleden, ’s werelds eerste ‘vierdeurs coupé’. En nu is de Mercedes CLS ­opgefrist, wat om een hernieuwde kennismaking vraagt

Mercedes CLS 350 d
Mercedes CLS 350 d voorkant
Mercedes CLS 350 d
Mercedes CLS 350 d interieur
Mercedes CLS 350 d achterbank
Foto('s): MercedesMercedes CLS 350 d tellers instrumentarium
Mercedes CLS 350 d achterbank
Mercedes CLS 350 d
Mercedes CLS 350 d voorkant
Mercedes CLS 350 d
Mercedes CLS 350 d interieur
Mercedes CLS 350 d achterbank
Mercedes CLS 350 d tellers instrumentarium
Mercedes CLS 350 d achterbank

Laat deze foto’s je niet bedriegen. Wanneer we ’m rijden, regent en sneeuwt het in Spanje, en de nieuwe Mercedes CLS 350 d met z’n ‘gebogen heuplijn’, ‘haaienneus’ en ‘gespierde schouders’ lijkt de neerslag aan te trekken.

Dat is even handig als irritant. Handig, omdat het noodweer ons de kans geeft om de naar de achterwielen neigende 4Matic-vierwielaandrijving te testen waarmee de meeste CLS’en zijn uitgerust. Het is echter ook irritant, omdat we graag wat langer om de auto heen hadden gedraaid om te genieten van de ‘sensuele puurheid’ van wat Mercedes-designbaas Gorden Wagener het ‘arche­type van de vierdeurs coupé’ noemt.

De eerste coupévormige sedan

Daarin heeft de beste man overigens gelijk – Mercedes vond de lage, coupé­vormige sedan uit toen ze ooit, in 2003, de CLS-conceptcar onthulden. Het was toen nog niet bij Audi en BMW opge­komen dat ze het relatief eenvoudige onderstel van een conventionele sedan konden nemen, de carrosserie op een coupé konden laten lijken en heel veel procenten op de verkoopprijs konden doen. Nog wonderlijker (en vele malen belangrijker) was het feit dat mensen daarvoor dan met graagte hun portemonnee zouden trekken.

De nieuwe CLS is niet zo delicaat als de oorspronkelijke versie, maar hij mag er zijn. Foto’s doen ’m geen recht; in het echt is hij stukken mooier. Vanbinnen krijg je het idee in een E-klasse te zitten, en dat is prima. Onderhuids is ie dat in feite namelijk ook, net als voorheen.

De twee 12,3-inch schermen zijn standaard in de Mercedes CLS 350 d, in tegenstelling tot in de E, en worden bediend door ofwel touchpads op het stuur (geleend van de S-klasse – mooi, maar het maakt het stuur wel een tikje druk) of de bekende, meer conventionele bediening via de draai/drukknop op de midden­console. De ruimte achterin wordt uiteraard beperkt door z’n daklijn, maar de meeste volwassenen kunnen er toch op hun gemak zitten.

De Mercedes CLS 350 d rij je zelf

Niet dat dat er veel toe doet. De CLS is een auto die je zelf rijdt. Hij is zo gedreven door vorm en is als object zo mooi dat we deze test daarmee begonnen, maar de motoren en aandrijvingen en zijn van even groot belang. Wat betreft diesels heb je de keus tussen de 300 d (met viercilinder en 245 pk) of twee versies met zes cilinders. De 3.0 in lijn­opstelling is nieuw, ook geleend van de gefacelifte S-klasse, en is er in twee smaken: de 350 d (286 pk) en de 400 d (340 pk).

De (voorlopig, naast de AMG-versie) enige benzine-optie is de 367 pk sterke CLS 450, met ook een 3,0-liter zes-in-lijn. Hij heeft 48-volt elektronica en een EQ Boost-startmotor annex generator die gedurende een beperkte tijd 20 pk en 250 Nm extra kan leveren. Dat betekent dat wanneer je van het gas af gaat, de CLS verder kan rollen of glijden zonder dat de verbrandingsmotor loopt. In principe is het dezelfde aandrijving als in de nieuwste S 450. Een compactere 2,0-liter benzinemotor volgt later, en zal samen met de viercilinder diesel het leeuwendeel van de verkopen voor zijn rekening nemen. Alle CLS’en komen standaard met Mercedes’ excellente negentraps automaat.

Onze Mercedes CLS 350 d is uitgerust met optio­nele luchtvering. Daarmee wordt hij een beetje een rollende boot en nodigt hij niet uit om z’n sportievere modi te gebruiken (daar zijn er twee van: Sport en Sport+), maar als je dat toch doet, dan houdt hij zich kranig. Het deinen en zweven wordt vakkundig weggemoffeld, de motor is zo soepel en verfijnd als een ­diesel maar kan zijn en er is weinig wind- of bandgeruis. Hij betrekt je meer bij het ­rijden dan de E 350 d – hij helt minder hevig over en de besturing voelt wat natuurlijker aan.

Niets mis mee

Het platform waarop de CLS staat en de technologie, de motoren en de expertise waartoe Mercedes toegang heeft, hebben er samen voor gezorgd dat deze auto in feite nooit slecht had kunnen uitpakken. Net als de nieuwe Audi A7 is ie meer een luxe limousine in een maatpak dan een sportievere versie van een bestaande, conventionele sedan. Daar is helemaal niets mis mee – de CLS is een heel capabele allrounder die voor werkelijk ieder wat wils aan boord heeft.

Voor tien mille meer dan de vergelijkbare E 350 d is deze Mercedes CLS 350 d met een prijs van 93.241 euro (74.173 euro in België) niet bepaald een koopje. Maar de E heeft nog de oude V6 en, hoewel het interieur en de technologie goeddeels hetzelfde zijn, zorgen het profiel en de uitstraling van de CLS ervoor dat hij dat extra geld waard lijkt te zijn. Al met al is dit een zeer effectieve auto voor dagelijks gebruik waarin we graag vele kilometers zouden rijden. En dan het liefst ergens waar het niet regent of sneeuwt.

16
20
Specificaties

specificaties Mercedes CLS 350 d

Motor
2.952 cc
zescilinder turbo
286 pk @ n.b. tpm
600 Nm @ 1.200 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,7 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,6 l/100 km
151 g/km CO2 E Label
Afmetingen
4.988 x 1.890 x 1.435 mm (l x b x h)
2.939 mm (wielbasis)
1.835 kg
66 l (diesel)
520 l (bagage)
Prijzen
€ 93.241 (NL)
€ 74.173 (B)

Vonnis
Het aloude recept van de CLS gaat ook bij de derde generatie weer op: Mercedes zet wederom een heerlijke en begeerlijke allrounder neer die, als je het kunt betalen, de meerprijs boven een E-klasse zeker waard is

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken