De woorden ‘dapper’ en ‘SUV’ worden zelden in één zin genoemd. Een SUV introduceren is voor automerken vrijwel altijd een schot in de roos, en al helemaal in het compacte segment, dat in Europa het snelst groeit van allemaal. Wat wel dapper is, is dat Mercedes GLA 200 hier een winnend team verandert. En dat terwijl het niet veranderen van een winnende strategie een hoeksteen is van de Duitse auto-industrie. Probeer maar eens van 100 meter afstand een Duitse sedan te benoemen op type en generatie. Het succesvolle éénpansgerecht van de Mercedes GLA (royale scheut A-klasse, toefje extra bodemspeling en een mespuntje kunststof) verdwijnt in de prullenbak. Waar de vorige Mercedes GLA vooral een A-klasse was die op z’n duim had geblazen, staat de nieuwe SUV een stuk verder van de hatchback af. Deze GLA is minder dan één centimeter langer dan de A-klasse, maar wel 17 centimeter hoger en net geen 4 centimeter breder.

Familiegelijkenis

De identieke wielbasis is het enige wat vanbuiten nog verraadt dat het gaat om een twee-eiige tweeling. Of zeg maar gerust achtling, want volgens Mercedes is dit het achtste model in de serie compacte auto’s van het merk. Met onder meer de A-klasse, A-klasse Limousine (plus die met langere wielbasis), de B-klasse, de CLA (inclusief Shooting Brake) en de GLB. Het is niet lastig om elementen van de B-klasse te ontdekken, bijvoorbeeld de minder scherpe koplampen. Tja, dat busje moest zijn trekjes ergens kwijt. Want de GLB – die meer een soort ronde mini-G-klasse is – hoefde ze niet. De GLA is een geslaagd ontwerp, als je het ons vraagt, want hij straalt niet meer uit dat hij de goedkoopste Mercedes-SUV is. Helemaal als je in de nieuwe GLA eentje van de vorige generatie tegenkomt, valt direct op hoeveel hoger je zit. De groeispurt telde meer dan 11 centimeter bij de dakhoogte op. Je kijkt letterlijk op het oude model neer, waardoor het des te opmerkelijker is dat de nieuwe GLA achterin 6 millimeter minder hoofdruimte biedt (voorin +22 millimeter). Overigens is het voorin en achterin nog altijd prima zitten, zelfs nadat je met twee vingers in het stopcontact hebt gezeten. De beenruimte achterin nam met 116 millimeter toe – voorin kromp ie 18 millimeter, grappig genoeg.

Het interieur van de Mercedes GLA 200

Het interieur lag ook in de wieg met dat van de A-klasse, maar is tijdens zijn opvoeding in aanraking gekomen met wat louche types, en is daardoor wat ruiger geworden. De ranke deurgrepen binnen zijn vervangen door bonkiger exemplaren en het slanke dashboard oogt lijviger door meer zacht kunststof en een groter sierstuk vóór de bijrijder. Allemaal net iets minder elegant dan in de A-klasse, maar dat hangt er ook deels van af met welk patroontje je de sierstukken vult. De handgreep op het dashboard, zoals de noeste G-klasse die heeft, ontbreekt helaas. Verder is het bekende doorlopende scherm aanwezig en ontbreken de mooie lichtgevende luchtroosters niet. De sfeerverlichting is instelbaar, net als de thema’s van het infotainmentsysteem. Het is daarom bijna zonde om rode stiksels te nemen, want dat beperkt je keuzevrijheid voor sfeerverlichting.

Infotainment

Het MBUX-systeem kennen we inmiddels redelijk goed en zit vrijwel ongewijzigd in de GLA. Voor groentjes is het zo hier en daar, zoals bij vrijwel elk nieuw systeem, even zoeken naar alle instellingen en functies, maar het werkt snel en soepel. Net als andere Mercedessen is de GLA niet de vriendelijkste voor de fervente zappers; de ‘volgende-knop’ ontbreekt en het swipe-knopje heeft meerdere functies. Alleen als het hoofdscherm op ‘media’ staat, kun je de knop als media-knop gebruiken. Overigens bestaan er maar twee soorten mensen: zij die nu begripvol zitten te knikken en zij die braaf zonder te zappen muzieklijstjes luisteren en deze volledige alinea zonde van de ruimte vinden. Als we aan het zeuren zijn over kleine zaken, dan weet je eigenlijk wel dat de rest dik in orde is. Nog wat klein bier? Vooruit, je moet de deur nét iets harder dan gebruikelijk dichtgooien, anders sluit hij niet lekker; en soft close staat niet op de optielijst. Al kan dat de nieuwigheid van de rubbers zijn. En het zicht naar achteren had een pietsje beter gekund, maar waarschijnlijk zou een grotere achterruit afbreuk doen aan het stoere design. Goed, het mag er dan allemaal vanbuiten wat ruiger uitzien, het karakter van de Mercedes GLA is heel zachtaardig. Het merk noemt de auto zelf de ‘sportieve broer’ van de GLB, maar dat geldt alleen voor mensen die darten als een sportieve bezigheid zien. De GLA is als een trainingsbroek. Het ziet er misschien wel sportief uit, maar het best kun je ’m lekker onderuitgezakt gebruiken.

De Mercedes GLA 200 is een bonafide SUV

Aan het rijgedrag van de Mercedes GLA 200 is dan ook niets sportief, en dat is maar goed ook. Zelfs met het verlaagde AMG-onderstel en 19-inchers weet de Mercedes het wegdek fijn te filteren. De stoelen zijn uitstekend verstelbaar en zitten goed. Het stuur mist wel wat scherpte in de Eco- en Comfort-modus. De oplossing is de Individual-stand, waarbij het mogelijk is het stuur op ‘Sport’ te zetten en de motor op ‘Eco’ of ‘Comfort’. Als het op rijden aankomt, is dit een bonafide SUV. De GLA voelt breed aan op de weg (en de overspannen rij-systemen zullen je hieraan herinneren door het stuur te laten trillen als je in de buurt van de wegbelijning komt). Je zit hoog en het onderstel is lekker comfortabel. In deze Mercedes GLA 200 ligt een 1,3-liter viercilinder met 163 pk. Voor zijn bijna 1.400 kilo is dat genoeg om de motor rustig en soepel z’n werk te laten doen. Als je ’m niet te veel achter z’n broek aanzit, vult de achttraps automaat het comfortabele rijgedrag goed aan. Wie zich goed gedraagt, kan rekenen op een aardig verbruik van rond de 6,0 l/100 km. Niet dat de SUV het nodig heeft, maar voor iets meer dan 3.000 euro extra werpt Mercedes je de sleutels toe van een GLA 250 met 224 pk. Dat is nog wel een overweging waard op een vanafprijs van 49.245 euro. Ons exemplaar had nog het AMG Line-pakket voor 5.445 euro en het Premium Plus-pakket met onder meer sfeerverlichting en verwarmbare stoelen voor 5.324 euro. Tel er nog wat kleine zaken bij op en je gaat snel richting 60 mille. De vanafprijs is trouwens ruim 11.000 euro hoger dan die van een A-klasse, maar we gaan niet opnieuw het betoog afsteken dat de extra hoogte bij een SUV duur wordt betaald. Dat weet je inmiddels wel.

Toch een iets snellere GLA?

De GLA deelt dus het platform met de A-klasse, en dat betekent dat het niet heel lastig is om motoren om te wisselen, zeker omdat de kleinste Mercedes alleen met viercilinders komt. Voor de liefhebbers biedt het merk dus ook een AMG GLA 45 aan. Geen idee waarom je dat zou willen, maar het kan. In deze uitmonstering beschikt hij over een 2,0-liter viercilinder met 421 of 387 pk. Die meest potente versie krijgt een S’je achter de naam. Over offroad-modi, toch wel vrij normaal bij SUV’s, rept Mercedes met geen woord bij de AMG. Ook over een driftmodus blijft het stil, en dat is misschien maar beter. Wel noemt AMG de rij-modi Race, Sport+, Sport, Comfort, Slippery en Individual. De extra bodemspeling kost de GLA 45 S een halve seconde van de 0-100-tijd ten opzichte van de A-klasse. Het bekende sprintje zit er nu in 4,3 seconden op, of in 4,4 seconden voor de GLA 45 zonder S. De topsnelheid is een ongewijzigde 270 km/u voor de snelste uitvoering en 250 voor de instapper. De vanafprijs in Nederland: net geen euroton. Net iets te gek? Dan is er ook nog de GLA 35 met 306 pk. Of natuurlijk alsnog de Mercedes GLA 200 – je las deze test immers niet voor niets.

Specificaties Mercedes GLA 200 (2020)


Motor
1.332 cc
viercilinder turbo
163 pk @ 5.500 tpm
250 Nm @ 1.620 tpm

Aandrijving
voorwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 8,7 s
top 210 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,0 l/100 km
137 g/km CO2, C-label

Afmetingen
4.410 x 1.834 x 1.611 mm (l x b x h)
2.729 mm (wielbasis)
1.385 kg
51 l (benzine)
421 / 1.235 l (bagage)

Prijzen
€ 49.094 (NL)
€ 37.994 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)