‘Nu rechtsaf’, zegt de man van Mercedes kalm, op een moment waarop we zelf waarschijnlijk heel hard ‘stoppen, in vredesnaam stoppen!’ hadden geschreeuwd. We zitten achter het stuur van een GLC die onder een hoek van 38 graden met z’n neus omhoog staat. Achter en naast ons een helling van een metertje of acht hoog. Luttele stappen voor ons een wijngaard vol dure planten – denken we, want we zien niets dan bewolkte lucht. De dieselmotor gromt, de transmissie kermt het niet uit, maar zou dat onder deze marteling eigenlijk wel moeten doen. De elektronica remt de voorwielen af als ze door dreigen te slippen, wat nogal eens gebeurt in een situatie waarin de auto net niet achterover kiepert. Dit voelt allemaal nogal hachelijk.
We strijken met de neus van de Mercedes langs de bladeren en duiken rechts prompt een pokdalige afgrond in. We raken de pedalen niet aan; de auto kruipt zelf behoedzaam naar beneden. De straatbanden houden zowaar grip op de droge, losse klei. Makkelijker kan terreinrijden niet worden, comfortabeler ook niet.
Groot verschil?
De introductie van de nieuwe GLC 220d staat in sterk contrast tot die van z’n voorganger, de GLK. Die werd, volgeladen met glossy tasjes vol dure kleding, over het witte doek geparadeerd in Sex and the City. Deze keer lijkt Mercedes juist te willen benadrukken dat de GLC een serieuze SUV is, eentje die altijd vierwielaandrijving heeft en meer kan beklimmen dan alleen verkeersdrempels. Wellicht vinden ze dit nodig omdat z’n uiterlijk een stuk zachtaardiger is geworden. Wij vinden het allemaal prima – zowel de vermakelijke zandsessie als de nieuwe vloeiende lijnen, die ‘m een stuk lichter verteerbaar maken dan de hoekige GLK.
Fans als we zijn van de huidige generatie C-klasse had de GLC 220d ons ook moeilijk tegen kunnen vallen. Z’n technische basis en z’n ontwerp liggen kaarsrecht in lijn met die auto, en ook – hier zijn we misschien nog wel het meest enthousiast over – het weelderige interieur, dat slechts een beetje opnieuw gekneed werd voor middelgroot-SUV-gebruik. Ieder stikseltje ademt luxe, ieder hout- en aluminiumstripje staat stijf van de kwaliteit. De ergonomie is uitstekend, de sfeer ongekend. Er zijn op dit moment geen andere auto’s waarin interieurs zodanig tot een kunst zijn verheven als in de nieuwe generatie Mercedessen.
Vooruitgang voor de GLC 220d
Wanneer we klaar zijn met klauteren en ons op het asfalt begeven, worden we bepaald niet minder enthousiast. We kunnen ons nog het stomende hoofd van een collega herinneren toen hij enkele jaren geleden uit de oude GLK 220 CDI stapte: hij kon er niet over uit dat de motor zo lawaaiig was, de automaat zo traag, de besturing zo indirect en gevoelloos. Dat Mercedes met de GLC niet alleen op esthetisch vlak vooruitgang boekte, blijkt uit het feit dat de rijbeleving in deze auto in niets doet denken aan dat horrorverhaal.
De motor in onze GLC 220d mag voor omstanders soms nog wat rafelig klinken, in het interieur is de herrie vakkundig gemaskeerd en merk je in niets dat je met de instap-diesel onderweg bent. Bij een bepaald toerental is af en toe een heel lichte vibratie waar te nemen, maar dat mag geen naam hebben: de 2,2-liter viercilinder presteert geruisloos en verfijnd en laat zich uitstekend combineren met de nieuwe negentraps automaat, die zeker in de sportstand steeds alert reageert.
Even erbij zeggen
Toegegeven: ons testexemplaar zit bepaald niet karig in z’n opties, maar we gaan er wel van uit dat de meeste klanten in ieder geval de instelbare luchtvering (uniek in dit segment) van 2.300 euro zullen bestellen. Die maakt van de GLC 220d een duizendpoot met een talenknobbel. In Comfort is ie alles wat je van een echte Mercedes verwacht: elke oneffenheid verdwijnt en je zweeft moeiteloos naar je bestemming. Wil je spelen, dan krijgt de besturing in Sport nog meer gewicht dan hij toch al had, de ophanging versteent, verlaagt zich en biedt extra tegenwicht in de bochten om hellen te voorkomen. Dit zijn de twee gezichten die je mag verwachten van een optie als deze; bij andere merken zijn de verschillen nogal eens te klein.
In eerste instantie komt de GLC alleen als 250 benzine en als 220 en 250 diesel. Begin 2016 (net te laat voor de gunstige bijtelling) volgt de milieulieve 350e plug-in hybride, die meer dan 320 pk heeft, in minder dan 6 seconden van 0 naar 100 km/u gaat en tot 34 kilometer elektrisch kan rijden. Ook al was er van de GLK geen AMG-versie, we schatten in (lees: we hopen vurig) dat die er van de GLC wel gaat komen.
Groter maar lichter?
Het weidse interieur laat de vraag rijzen waarom je een nog grotere SUV zou kiezen. Het bagageruim is immens genoeg om koffers voor meerdere vakanties te vervoeren en op de achterbank zouden circusartiesten hun stelten niet eens los hoeven te knopen. Mercedes bokste het ondanks deze toename van ruimte voor elkaar om de GLC 80 kilo lichter te maken dan de GLK, waarvan alleen al 50 kilo voor rekening van de carrosserie komt. Daarnaast werd de auto volgehangen met het nieuwste van het nieuwste op het vlak van veiligheid en assistentie, zoals stuurassistentie bij je adaptieve cruisecontrole, zijwindcompensatie en de meest geavanceerde botsingpreventie.
Over het bekende Comand-infotainmentsysteem zijn de meningen op onze redactie verdeeld; de een vindt het uitblinken in gebruiksgemak, de ander zou liever het scherm aanraken dan te moeten klikken, draaien en schrijven op de polssteun. In ieder geval is het een doortimmerd geheel dat prima functioneert en er strak uitziet. Via een app kun je met je smartphone contact maken om te zien waar de auto geparkeerd staat of om te kijken hoeveel brandstof ie nog heeft.
Wat overheerst als we uitstappen, is vooral de oprechte verbazing hoe weinig er te wensen overblijft. We geven het je te doen om meer gebruiksgemak, ruimte, kwaliteit, comfort, dynamiek en diversiteit in één pakket te vinden. Zoek je een alleskunner van een SUV, dan zou GLC 220d best eens het antwoord op al je vragen kunnen zijn.
Mercedes GLC 220d 4Matic
16/20
Motor
2.143 cc
viercilinder turbo
170 pk @ 3.000 tpm
400 Nm @ 1.400 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,3 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,0 l/100 km
129 g/km CO2
A-label
Afmetingen
4.656 x 1.890 x 1.639 mm (l x b x h)
2.873 mm (wielbasis)
1.745 kg
50 l (diesel)
550 l (bagage)
Prijzen
NL € 57.796 (25%)
BE € 46.585
Het vonnis
De X3 en Q5 mogen zich stevig achter hun spiegels krabben: Mercedes legt ook in deze klasse de lat net weer even hoger. We genoten van de GLC en zien geen reden waarom jij dat niet zou doen
Reacties