Mercedes GLC 250 Coupé Edition 1

Doe maar niet alsof je niet wist dat dit eraan zat te komen. Ja, Mercedes heeft sinds kort een nieuwe compacte SUV en ja, dit is de gladgestreken ‘coupéversie’ daarvan. Minder ruimte voor meer geld – sta je al in de rij?

Mercedes GLC 250 Coupé
Mercedes GLC 250 Coupé
Mercedes GLC 250 Coupé
Mercedes GLC 250 Coupé
Mercedes GLC 250 Coupé
Mercedes GLC 250 Coupé
Mercedes GLC 250 Coupé
Mercedes GLC 250 Coupé
Mercedes GLC 250 Coupé
Mercedes GLC 250 Coupé
Mercedes GLC 250 Coupé
Mercedes GLC 250 Coupé
Mercedes GLC 250 Coupé
Mercedes GLC 250 Coupé

Vergeef ons het sarcastische introotje hierboven. We zijn er gewoon nog steeds niet helemaal aan gewend dat de halve wereld hevig staat te springen om auto’s die wat ons betreft nergens op slaan. Sinds BMW de X6 introduceerde en daarmee onbehoorlijk veel succes oogstte, schieten ze links en rechts als licht mismaakte paddenstoelen uit de grond: SUV’s die niet zozeer hoog en ruim zijn, maar juist de weg terug naar de hatchback zijn ingeslagen en onderweg de meeste van hun praktische eigenschappen zijn verloren. Ze hebben een laag dak en een gecoupeerde achterkant, zodat je achterin krom zit en minder bagage kunt meenemen. Ze hebben een achterruit waar je niets door kunt zien en ze claimen dat dit hen ‘sportief’ maakt.

Maar, als je echt iets sportiefs zoekt, koop je toch een ander soort auto?

We zijn niet te beroerd om het toe te geven als we het mis hebben. Iedereen denkt er blijkbaar anders over dan wij. Er zit brood in dit soort auto’s, dus kijken we niet raar op dat ook Mercedes er nu vol op inzet. Na de GLE Coupé, die van achter enkel nog een klein zwiepend staartje verwijderd is van het evenbeeld van een olifant, introduceren ze nu een soortgelijke versie van hun nieuwe GLC.

De GLC is een auto die we erg hoog hebben zitten. Hij is gebaseerd op de C-klasse, momenteel onze favoriete middenklasser, en weet diens kwaliteiten nagenoeg ongeschonden te vertalen naar een SUV-vorm. ‘De X3 en Q5 mogen zich stevig achter hun spiegels krabben’, schreven we vorig jaar over de GLC 220 d. ‘We hebben genoten van deze Mercedes en zien geen reden waarom jij dat niet zou doen.’

Zijn er bij de Mercedes GLC 250 Coupé wel redenen hiervoor?

In het geval van de Mercedes GLC 250 Coupé zien we vooraf talloze redenen. Om te beginnen z’n uiterlijk – daar kun je niet omheen. Hij oogt weliswaar minder slurfdier-achtig dan de GLE Coupé, maar veel scheelt het niet, aangezien de ontwerpers probeerden om diens achterkant exact na te bootsen. Gezien het lage dak baart de interieurruimte – juist een van de sterke punten van de standaard GLC – ons de nodige zorgen. En we vermoeden dat we de hardere afstelling van het standaard sportonderstel niet per se op prijs zullen stellen.

Wat blijkt: we maakten ons druk om niets. De achterbank is vrij diep, dus er is enige hoofdruimte. Er zijn drie verschillende onderstellen te krijgen, waaronder de onvolprezen, zijdezachte Air Body Control-luchtvering. En de Mercedes GLC 250 Coupé oogt van dichtbij een stuk eleganter dan bijvoorbeeld een BMW X4. Iets aardigers kunnen we er niet over zeggen, maar de reactie van de mensen in Turijn, waar we de nieuwe Mercedes rijden, spreekt boekdelen. We worden aangegaapt en nagewezen en zien een modieus modelmeisje over haar hakken struikelen, haar vriendin vastgrijpen en ‘wauw!’ uitroepen. Het ontwerp lijkt alvast een schot in de roos.

Welke modellen zijn er allemaal?

We zijn onderweg met de Mercedes GLC 250 Coupé, voorlopig de enige benzine­versie, in ieder geval tot de plug-in hybride GLC 350 e en de zescilinder AMG GLC 43 later dit jaar verschijnen. De 250 heeft een viercilinder turbo met 211 pk, een motor die ons al in meerdere Mercedes-modellen kon bekoren. We maakten eerder op de dag onze eerste testkilometers met een GLC 350 d Coupé, waarvan je zou denken dat het de ideale versie is: veel koppel in een SUV is altijd goed. Toch hebben we met deze benzinemotor veel meer lol.

Het lagere gewicht in de neus maakt een groot verschil. Daarnaast staat onze GLC op het ‘middelste’ onderstel met adaptieve dempers: ook dat scheelt weer wat gewicht in vergelijking tot de versie met luchtvering. In deze configuratie is de Mercedes GLC 250 Coupé een behoorlijk kwiek geval, geholpen door de fractio­neel kortere stuurratio ten opzichte van de standaard GLC. We missen het zweverige in de Comfort-stand wel, maar de hervonden lichtvoetigheid die we kennen uit de C-klasse maakt veel goed. Hij biedt niet het soort kinderlijk vermaak dat de Porsche Macan teweegbrengt, maar gedraagt zich ge­raffineerder dan een Jaguar F-Pace. De motor heeft er zin in en klinkt nog aardig ook, met af en toe een plopje in de uitlaat. Desgewenst is ie ook volmaakt stil te krijgen – mede dankzij de scherp schakelende negentraps automaat.

Is de Mercedes GLC 250 Coupé van binnenin ook een prettige auto?

We zijn onverminderd onder de indruk van het interieur, dat Mercedes de laatste jaren tot een heel eigen kunst heeft verheven. De prachtige stukken hout, het smaakvolle aluminium, de schitterende stoelen die zitten als tronen en je stevig op je plek houden; het is allemaal weer van een onberis­pelijk niveau. Knopjes zitten waar je ze verwacht en het is een tactiel plezier om ze te bedienen. Het losse scherm in het midden van het dashboard is niet iedereens smaak. In ieder geval geeft het duidelijke info en laat het zich overzichtelijk bedienen met de bekende Comand-controller.

De GLC 250 Coupé krijgt standaard al aardig wat goodies mee van Mercedes. Zo heeft elk exemplaar vierwielaandrijving, 18 inch velgen, keyless go, een achteruitrijcamera en de ietwat opzichtige maar onderscheidende diamantgrille. Uiteraard kun je het qua uitrusting zo gek maken als je zelf wilt: er is een actieve stuurhulp die de auto binnen de lijntjes houdt, adaptieve cruisecontrol, airco met een geurtje en nog een optie of 300. Als je je muziek graag hard en helder hoort, is het Burmester-audiosysteem absoluut verplicht.

Je merkt: we begonnen deze rijtest wat korzelig, maar de kwaliteiten van de Mercedes GLC 250 Coupé weten zijn twijfelachtige opzet en uiterlijk goed te maken. Toch zou je ons met geen mogelijkheid zover kunnen krijgen om een meerprijs te betalen en de gewone GLC – waar alle genoemde goede eigenschappen ook voor gelden – voor deze vreemde creatie te laten staan. Temeer omdat het prijsverschil in Nederland (oké, mede door de rijkere standaarduitrusting van de Coupé) maar liefst 7.500 euro bedraagt.

13
20
Specificaties

Motor
1.991 cc
viercilinder turbo
211 pk @ 5.500 tpm
350 Nm @ 1.200 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,3 s
top 222 km/u
Verbruik
6,9 l/100 km
159 g/km CO2
D Label
Afmetingen
4.737 x 1.890 x 1.602 mm (l x b x h)
2.873 mm (wielbasis)
1.785 kg 66 l (benzine)
500 / 1.400 l (bagage)
Prijzen
NL € 74.588 (25%)
B € 50.215 (basis)

Vonnis
We kunnen nog altijd maar moeilijk meegaan in de malle trend van de SUV-coupés, maar als we er dan echt niet onderuit kunnen, is deze GLC Coupé een heel aardige kandidaat. Sublieme kwaliteit, fijne techniek en nog best... mooi-achtig

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken