Autotest: Mercedes GLK 320 CDI 4Matic

Sexy en stoer… althans, dat beweert Mercedes over de GLK, de langverwachte midi-SUV waarmee Mercedes als een van de laatste in dit segment wil penetreren
 
Het eerste wat me opvalt bij de ontvangst van Mercedes-Benz om hun GLK aan de pers te presenteren zijn levensgrote filmposters van Sex and the City. The movie dan welteverstaan. Nou gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik de serie nog nooit heb gezien – nou ja, misschien vijf minuten dan, maar ik weet wel dat die serie eigenlijk alleen voor vrouwen is. Oké, en m’n kapper kijkt ernaar. Betekent dit dat Mercedes de vrouw als grootste doelgroep voor de GLK ziet, naast de SLK?
 
Toen ik de GLK voor het eerst in levende lijve mocht aanschouwen, op de autoshow van Detroit begin dit jaar, vond ik de GLK een oerlelijk, vierkant gedrocht. Ik stelde de hoofdontwerper destijds de tikje onnozele vraag waarom-ie de GLK zo had ontworpen als-ie is. Normaal gesproken krijg je dan een hele verhandeling over zwevende watervallen, dansende wolken en het kolken van een penceel op de golven van de wind waaruit door een onwaarachtige samensmelting van materie een nieuw sculptuur gebeeldhouwd wordt waarvan jonge, urbane tweeverdieners wild- enthousiast worden. Aangezien alle ontwerpers dergelijke onzin uitkramen, schrijven we dat nooit op, maar de man van Mercedes zei iets anders: ‘Al die ronde vormen van tegenwoordig zijn heel mooi, maar we wilden de GLK genen meegeven van onze G-klasse, onze oerterreinwagen. En die is vierkant.’
Nu is de G-klasse niet direct het toonbeeld van moderniteit – alleen archeologen lijken er nog belangstelling voor te hebben, en als-ie extreem is opgevoerd (AMG) tref je er nog wel eens een rapper in aan. Maar de G-klasse heeft wel de oervorm van een terreinwagen en het aardige is: ik zie dat terug in de GLK. Het is geen miniatuur van de G-klasse zoals Audi de Q7 tot een Q5 verkleinde, of BMW de X5 tot een X3. Het is een geheel nieuwe Mercedes waaraan je meteen ziet dat het een Mercedes is, vanwege die G-genen dus, en die door zijn – ten opzichte van de concurrenten – afwijkende uiterlijk eigenlijk heel geslaagd oogt.
 
Oké: vierkant, oervorm, terreinwagen, hoe moet ik dat associëren met een televisieserie voor zwijmelende, stadse, dertigjarige vrouwtjes die niet hebben wat zwijmelende, stadse, dertigjarige vrouwtjes in de serie wel hebben? Een gevoelige man, een slanke taille, een GLK? Het komt wat bevreemdend over. Wat niet wegneemt dat de GLK zowel in de stad als op het platteland prima vooruit kan.
 
Mercedes heeft een parcours uitgezet met allerlei hindernissen die je in het echt van ze lang-zal-ze-leven nooit zult tegenkomen, maar de GLK geeft geen krimp en neemt alle hindernissen zonder enige moeite. Nu zal het parcours precies zo zijn aangelegd dat er geen GLK’s kunnen omkukelen of verdrinken, maar het geeft wel een aardige indruk van z’n kunnen. Voor 950 euro maak je je GLK echt terreinwaardig met onder andere een extra schermpje voor kompas-, hoogtemeet- en gps-coördinaatfuncties, een snelheidsregelaar om bergen mee af te dalen, en extra bodemplaatbescherming. Al is dit pakket alleen leverbaar in combinatie met een ander pakket dat ook nog eens 1.451 euro kost en je bredere banden en andere velgen biedt, als ook een pakketje chroom her en der. Maar dan kun je er ook gerust mee het bos in.
 
Op de weg presteert de GLK ook prima: het is alsof je in een normale C-klasse zit, maar dan iets hoger. Hij stuurt heel direct en prettig zwaar naarmate je harder rijdt, prettig licht als je wilt inparkeren. Dat vinden vrouwen altijd erg prettig. Vrouwen? Hé, er gaat me een belletje rinkelen. De koets is overzichtelijk als je binnenin zit, en de GLK biedt rondom goed zicht naar buiten waardoor iedereen ‘m makkelijk zal kunnen parkeren. Tring! De wegligging is dik in orde – door een soort adaptieve vering heeft hij weinig last van overhellen, laat-ie zich zelfs sportief rijden en krijg je veel door over het wegdek, maar in uiterst comfortabele vorm.
 
Alle GLK’s worden standaard geleverd met een zeventraps automaat (tringtring!) die heel soepel en vlot schakelt. Ook zijn alle GLK’s standaard voorzien van vierwielaandrijving – dat is-ie met zo’n uiterlijk aan z’n stand verplicht natuurlijk – waarbij de krachten in een verhouding 45-55 over voor- en achterwielen geleverd worden.
 
Je kunt je afvragen of deze beide standaardvoorzieningen de auto niet onnodig veel duurder maken. Bedenk dat de 320 CDI die wij reden – de 224-pk sterke zescilinder diesel – in standaard uitvoering dik 61.000 euro kost. Hij heeft dan wel veel snufjes, veel veiligheidssystemen, lichtmetalen velgen en een designsleutel (tringtringtring!), maar hoeveel carrièrevrouwen kunnen en vooral willen 61.000 euro voor een auto ophoesten? Wil je bovendien een pakketje om de GLK van binnen en van buiten verder te verfraaien dan kun je al snel meer dan 10.000 euro extra afrekenen. Dan moet je nog dat offroad-pakketje. De GLK is dan ook niet alleen vierkant en vrouwvriendelijk, maar ook duur.
 
Toch, alle waar naar z’n geld. De GLK is uitstekend afgewerkt, voelt robuust en vertrouwenwekkend aan en op die stompzinnige ruitenwisserbediening na – die bij Mercedes altijd als draaiknop aan de stengel van het knipperlicht zit, ergonomisch aperte zotheid, maar er is iemand die daar eigenwijs aan vasthoudt en niemand die hem of haar corrigeert – hoef je nauwelijks een rijbewijs te hebben om er prettig in te kunnen rijden. Tring. Hij is niet heel groot, wat z’n handelbaarheid ten goede komt, maar dat zorgt er ook voor dat-ie niet de grootste in z’n segment is binnenin. Niemand die daar wakker van ligt. Waar jij wel van wakker moet liggen, is hoe je aan die 61.000 euro komt om je vrouw tevreden te stellen. Misschien moet je gewoon wat gevoeliger worden, dat helpt ook, is goedkoper en doet dan jou misschien wel verlangen naar een GLK.
 
 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws