Het ziet eruit als een SLS, rijdt als een SLS, klinkt als een ruimteschip en heeft geen cilinders. Dat is de SLS Electric Drive. En hij is schokkend goed.
Jij mag raden wat de snelste AMG van dit moment is. Ah, natuurlijk, je zet in op de SLS Black. Als we niet beter wisten, zouden wij dat ook doen. Toch ga je niet met de pot naar huis. Het is namelijk de SLS Electric Drive, met 750 pk en 1.000 Nm. Met 118 pk en 365 Nm méér aan boord maakt ie, als het gaat om kille getallen, gehakt van de Black. En wat krijgen we er verder voor terug? Nog geen grammetje CO2 uit de uitlaat.
Wat is dat voor ding? Recht voor z‘n raap: de SLS ED is misschien wel het meest geweldige apparaat dat ze bij AMG ooit hebben gebouwd. Dat wil wat zeggen, want hun producten zijn stuk voor stuk mjammie. We hebben het hier over een volledig elektrische supercar. Hiervoor zaten een paar hele knappe koppen aan de tekentafel. Er zijn vier elektromotoren (in elk wiel één), twee versnellingsbakken en twaalf accupakketten verdeeld over de auto. De meeste daarvan zitten laag, op de lege plek die de reguliere transmissie achterliet. De plaatsing is ideaal, want met een gewicht van 548 kilo wil je ze niet te hoog in de auto hebben in verband met het zwaartepunt. Rijd je voorzichtig, dan zit een actieradius van 250 tot 300 kilometer er wel in.
Maar het zou jammer zijn als we alleen maar over groene aspiraties praten. Het is een krachtpatser die je een ongeëvenaarde snelheidsbeleving biedt. Ik kan me geen andere auto voorstellen die een zó intens snelheidsgevoel geeft. Misschien dat de Veyron die tsunami van trekkracht kan evenaren, maar verder zou ik het niet weten.
Gelukkig heb je ook iets aan die spierenrollerij. ’s Werelds enige elektrische supercar blijkt ook nog eens geweldig te rijden, mits je de juiste onderstelmodus kiest. Er zijn drie verschillende manieren waarop de vier motoren hun kracht inzetten om ‘m op een veilige manier door bochten te jagen. Wielen kunnen individueel worden afgeremd als de grip onvoldoende is of juist versneld worden als de tractie optimaal is.
In de Comfort-mode voelt de SLS ED log aan. Hij is zeker snel, maar de ophanging is niet zo alert als je zou willen. Je lijkt elke kilo van de 2,1 ton te voelen. Je lost het razendsnel op door voor de SportPlus-stand te kiezen. Er gaat een wereld voor je open. Wat eerst als een trage bak voelde, wordt een superscherpe sportauto. Het onderstuur verdwijnt subiet, de SLS gaat als een ballerina door de bochten. De balans is haast beter dan in de standaard SLS. AMG heeft met die slimme krachtverdeling over de wielen en de sublieme onderstelelektronica iets bijzonders gelanceerd.
Het enige puntje van kritiek betreft het geluid, of eigenlijk het gebrek daaraan. AMG heeft een nepmotorgeluid gecomponeerd, en speelt dat af via de audiospeakers. Je hoort inderdaad wat gerommel, maar dat stelt niet veel voor. In stilstand klinkt het als een sample van de Star Wars-tune, maar boven de 50 km/u overheersen wind- en bandenlawaai.
Dat is haarkloverij. De SLS AMG is een van de meest imposante producten die de Mercedes-tovenaars hebben voortgebracht. Het mooie is dat het geen sciencefiction is. Heb je 462.350 euro liggen dan kun je de SLS Electric Drive de jouwe noemen. Veel geld? Wat maakt het uit, het is geweldig dat ie bestaat.
Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive
18/20
Cijfers
0-100 km/u: 3,9 s
Top: 250 km/u
Verbruik: n.v.t.
Motor: elektrisch, vier naafmotoren
Aandrijving: vierwiel
Vermogen: 751 pk
Koppel: 1.000 Nm
Gewicht: 2.170 kg
CO2: 0 g/km
Prijs
NL € 462.350
BE n.n.b.
Vonnis
Een compliment voor AMG is op z’n plaats. Ze laten met deze productieauto zien dat elektrisch rijden geweldig kan zijn. Al is ie wat duur
Reacties