Behalve in grote turbo’s, 4WD en launch-control gelooft Nissan ook in elektrisch rijden. Hun Leaf – de eerste bruikbare, bereikbare, normaal uitziende EV – is nu verbeterd.

Bijna 60.000 verkochte exemplaren sinds 2010. 288 miljoen afgelegde kilometers. 93 procent klanttevredenheid. Zomaar wat cijfertjes om aan te geven hoe de Leaf zijn rol van elektrische mijlpaal tot nu toe heeft vervuld. Je zult begrijpen dat Nissan niet bepaald geneigd was om het concept eventjes helemaal om te gooien. Ze noemen de verschillende generaties iPad als inspiratiebron voor de facelift: hij oogt ‘vertrouwd’ – precies hetzelfde, dus – maar is onderhuids flink vernieuwd.

In totaal zijn er meer dan honderd verbeteringen doorgevoerd. De grootste zit ‘m in de aandrijflijn: de elektromotor, omvormer en oplader zitten voortaan als één unit onder de motorkap, terwijl ze voorheen nog over de voor- en achterkant van de auto verdeeld waren. Het gevolg is onder andere een lager gewicht en meer bagage- en interieurruimte. Door minder wrijving in de motor, effectievere generatie van remkracht en een (optioneel) efficiënter verwarmingssysteem nam de actieradius met 14 procent toe. Officieel bedraagt die nu 199 kilometer, maar zoals gebruikelijk geldt dat alleen in EU-sprookjesland. In de praktijk zal je uit één lading zo’n 125 echte kilometers halen, zegt Nissan. De meeste Leaf-rijders doen 50 tot 60 kilometer per dag, dus het zou toereikend moeten zijn.

Het is een knap stuk techniek, de Leaf. Hij ziet er uit en voelt aan als een doodnormale hatchback, en rijdt ook zo, maar dan stiller en soepeler. De pedalen reageren op een natuurlijke manier, de versnelling bij lage snelheid is lekker kwiek en krachtig. Het pookje op de middenconsole heeft een nieuwe stand: B, van Brake, waarmee je extra op de elektromotor afremt (en dus meer oplaadt) wanneer je je bijvoorbeeld in druk verkeer bevindt of van een helling af rolt.

In de Tekna-uitvoering die wij rijden, ontbreekt het je aan niets: we hebben leren bekleding, uitgebreide infotainment met eco-geintjes, zelfs een verwarmd stuur. Er is zuinige Bose-herrie en een bird’s eye view rondom-camerasysteem. Aangezien ‘onze’ Leafs voortaan in de Nissan-fabriek in het Britse Sunderland gebouwd worden, mag het onderstel iets Europeser (steviger) zijn. Ook is het interieur vanaf nu in het zwart te bestellen; voorheen was er alleen het in Japan en de VS populaire lichtgrijs.

Voor jou, de klant, is misschien wel het belangrijkste nieuwtje dat je een Leaf voortaan ook zonder batterijen kunt kopen. Dat wil zeggen: je kunt het accupakket leasen, waardoor de aanschafprijs van de auto keldert en de Leaf ineens nauwelijks duurder is dan de kleine Renault Zoe. In dat koddige autootje, hoewel minder praktisch (de Leaf heeft wél een gewone stekker), beleefden we echter meer lol dan in de zichzelf zo serieus nemende Nissan. Zeg nu zelf: als je een dergelijk bedrag betaalt voor een auto waarmee je niet eens even naar je lieve opoe in Kneuterdorp kunt rijden, dan kan ie maar beter heel plezierig zijn.


Nissan Leaf Tekna



13/20



Cijfers

0-100 km/u: 11,5 s

Top: 144 km/u

Accu: 24 kWh, lithium-ion

Motor: elektrisch, synchroonmotor

Aandrijving: voor

Vermogen: 109 pk

Koppel: 254 Nm

Gewicht: 1.512 kg

CO2: n.v.t.



Prijs

NL € 35.190 (incl. accu’s)

BE € 33.990 (basis, incl. accu’s)



Vonnis

De Leaf is nog altijd een sterk staaltje techniek, nu met extra verfijning en verschillende koop/betaalopties. Deze elektrokoning blijft nog wel even zitten

Reacties

Meer van TopGear