Autotest: Opel Ampera (productieklaar)

Het kon wel eens de belangrijkste auto zijn die Opel ooit op de weg heeft gezet: de Ampera. De productieversie is er klaar voor.
 
De belangrijkste troef in de race om alternatieve aandrijvingen is voorlopig stevig in handen van Opel. We noemden ‘m al eerder ‘de enige elektrische auto die wel werkt’, om de doodsimpele reden dat je nooit bang hoeft te zijn dat je je bestemming niet haalt wegens lege accu’s.
 
Voor degenen die de afgelopen jaren in een grot in Tora Bora hebben doorgebracht en dus niet weten waarom: de Ampera beschikt naast zijn twee elektromotoren over een 1.4-benzinemotor die in geval van stroomnood kan bijspringen om de generator van energie te voorzien. Hij rijdt dus altijd elektrisch (voor de puristen: ja, in extreme gevallen gaat een deel van de benzinekracht rechtstreeks naar de voorwielen), alleen wordt de benodigde energie geleverd door dan wel de accu’s, dan wel de benzinemotor. Géén hybride dus, die rijdt eigenlijk voornamelijk op de benzinemotor en wordt af en toe geholpen (of, bij lage snelheden en voor een korte tijd tijdelijk vervangen) door een elektromotor.
 
De productie-Ampera ziet er gelikt uit, stoer zelfs, vooral dankzij die boemerangvormen in de neus (ook te zien op de komende Zafira), de zwarte streep onder de zijruiten en het spoilertje op de stevige kont. Het interieur is behoorlijk hightech. Je wordt begroet door een Windows-achtig muziekriedeltje en het (wel erg plastic) dashboard wordt gedomineerd door een niet al te overzichtelijk ingedeelde berg knoppen die je niet door indrukken maar aanraken moet bedienen.
 
Ook het kleurenscherm is van het aanraakgenre. Op dat scherm kun je kiezen uit diverse beelden die informatie geven over je verbruik en waar de kracht die je gebruikt vandaan komt. Het oogt allemaal prettig futuristisch. Daarnaast kun je kiezen voor de ‘Hold’-functie; dan schakel je expres de benzinemotor in, zodat je zeker weet dat je later, als je bijvoorbeeld een milieuzone in een grote stad in wilt, nog genoeg in de accu’s hebt zitten om dat puur elektrisch te doen. Slim.
 
De Ampera is sowieso doordacht – lollig voorbeeld daarvan is het extra, iele claxonnetje dat je kunt gebruiken om voetgangers en fietsers te waarschuwen die je niet horen aankomen.
 
De Ampera rijdt prima, als een gewone auto eigenlijk. De prestaties zijn ruim voldoende, hij is aangenaam geveerd, stuurt erg licht maar goed, zit fijn en biedt voldoende ruimte.
Er is eigenlijk maar één adder onder al dat groene gras: de Ampera is zo goed als je ‘m zelf maakt. Je kunt op volle accu’s zo’n 80 kilometer rijden, en dat zal voor de meeste woon-werkverkeerders meer dan voldoende zijn – thuis weer opladen en je kunt de volgende dag weer verder: uitstoot nul, 100 procent van de tijd.
 
Probleem is dat het benzineverbruik explosief stijgt als je accu’s leeg zijn: je mag blij zijn als je de 1 op 10 haalt en de tank is 35 liter groot. Nog steeds geen auto om mee met vakantie te gaan, dus. En wat gaan al die nul-procent bijtelling-beluste leaserijders doen? Braaf bijladen of lekker laten zitten en linkerbaan-kleven, zoals zoveel Prius-types, want de baas betaalt de benzine toch? Lijkt ons iets waar werkgevend Nederland een schone taak in heeft.
 
 
17
20
Specificaties

Specificaties: Ampera

 
Leuk
Briljant concept, rijdt en oogt goed
 
Niet leuk
Je moet wel opladen, anders heb je er niets aan
 
TopGear-vonnis
Een uitmuntende auto met baanbrekende technologie. Nou maar hopen dat mensen ‘m gebruiken zoals ie bedoeld is
 
Prestaties
0-100 km/u 9,0 sec., top 161 km/u, 1,6 l/100 km
 
Techniek
16 kWh lithium-ion/1.398 cc viercilinder, voorwielaandrijving, 150/86 pk, 370/130 Nm, 1.732 kg, <40 g/km CO2
 
Doen!
Kopen en bijladen – hij rijdt puur elektrisch nog beter ook
 
Niet doen
De boel bedriegen en nooit opladen: je draait een perfect concept de nek om
 
Prijs NL € 42.900
Prijs BE n.n.b.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken