Opel Karl 1.0 EcoFlex Cosmo

Opel vindt het hoog tijd om eens spijkers met koppen te gaan slaan in de tegenwoordig zo belangrijke categorie van de aller-, allerkleinste vervoersmiddeltjes. Met deze Opel Karl denken ze een troef in handen te hebben. En die hebben ze.

Foto('s): OpelOpel Karl
Foto('s): OpelOpel Karl
Opel Karl
Opel Karl
Opel Karl
Opel Karl
Opel Karl
Opel Karl
Opel Karl
Opel Karl
Opel Karl
Opel Karl
Opel Karl
Opel Karl
Opel Karl
Opel Karl
Opel Karl
Opel Karl

Wij waren net zo verbaasd, geschokt en ontdaan als jij toen Opel vorig jaar bekendmaakte dat hun volgende a-segmenter Karl zou gaan heten. Opel Karl, naar de oudste zoon van oprichter Adam Opel, wiens eigen naam als typeaanduiding ook al met gemengde gevoelens werd ontvangen.

Dit is vooral raar als het standaard Duitse namen zijn

Nu is ‘Opel Adam’ (dat je om een of andere reden op z’n Engels dient uit te spreken) op den duur nog wel te pruimen, maar helaas: Opel Karl klinkt suf. Karl klinkt oubollig. Karl doet denken aan een verlepte vent met een foute snor en een groene ribbroek die je doorgekookte koffie en taaie biscuitjes voert terwijl zijn veertien parkietjes hysterisch kwetteren en zijn bejaarde, stinkende hond op een pantoffel kauwt. (Onze excuses als je Karl heet.) Toen kwamen de eerste foto’s van de auto naar buiten, en verdraaid: de naam leek nog behoorlijk bij z’n uiterlijk te passen ook. ‘Ziet eruit als een aftreksel van de vorige generatie Corsa – nu al achterhaald dus’, zeiden we er destijds over.

Het mooie is: Opel is de eerste om toe te geven dat de Karl inderdaad niet spannend is. Ze hadden maar één doel, zo beweren ze, en dat was een uitstekende auto bouwen voor een goede prijs. Moet het flitsend en hip zijn, dan neem je maar een Adam, is de niet geheel onlogische redenering.

Hoe hebben ze dit idee toegepast bij de Opel Karl?

Deze no-nonsense-aanpak is terug te zien in de opzet van het Karl-gamma. Kun je bij de Adam alles tot en met de structuur van de ventieldopjes zelf bepalen, de Opel Karl is er in drie uitvoeringen en tien kleuren, en dat was het. Lekker overzichtelijk, dat is prettig; zeker als je ouder dan 16 bent. En laten we zeggen dat je met het omdraaien van dat getal heel wat dichter bij de leeftijd van de potentiële Karl-koper in de buurt komt.

We hebben dus een stomme naam en een belegen uiterlijk. Dat schept geen hoge verwachtingen. Des te groter is de verrassing als we het interieur bekijken. De Opel Karl is behoorlijk ruim – met vier middelgrote personen is het goed uit te houden, en als het echt moet, is er nog een vijfde gordel beschikbaar. Bovendien zou z’n dashboard qua ontwerp en afwerking niet misstaan in een groter, duurder model. Opel haakt naadloos in op de trend die Volkswagen met de Up inzette en die door Hyundai met de nieuwe i10 nog eens flink werd aangescherpt: goedkope kleine auto’s hoeven niet goedkoop of klein aan te voelen.

De Opel Karl is stil

We vallen van de ene lichte verbazing in de andere wanneer we gaan rijden. Om te beginnen: wat is het hier stil. Dat Opels nieuwe driecilinder een pk-fluisteraar is, dat wisten we al; het turbo-torretje in de Adam en Corsa laat zich nauwelijks horen, dus van deze speciaal voor de Karl ontwikkelde atmosferische versie verwachtten we soortgelijk gedrag. Het is niet alleen de motor, ook andere herrie blijft op de achtergrond: rumoer van de banden is er nauwelijks en bij lelijke dwarsrichels of putdeksels geeft de ophanging niet het minste gebonk door. Dat is niet vanzelfsprekend bij dit soort auto’s.

De enige motor in de Karl meet 1,0 liter en geeft je 75 pk en 95 Nm. Een automaat is er nog niet, voorlopig moet je het met een handgeschakelde vijfbak doen. Al voelt het geheel in eerste instantie slapper aan dan de cijfers doen vermoeden, eenmaal op toeren maakt de Karl ruim voldoende vaart om mee te kunnen komen. Vreemd genoeg monteert Opel (nog) geen start-stopsysteem en hebben ze de CO2-uitstoot maar nét – en ook alleen door de montage van spoilertjes, eco-banden en het schrappen van de grotere 16 inch velgenmaat in Nederland – onder de 100 g/km weten te krijgen.

Kan Karl wel op de weg blijven?

We gooien de kleine Opel een snelwegoprit op en zetten ons schrap voor wiebelig weggedrag. Wat blijkt: nergens voor nodig, want ook op dit vlak valt de Karl totaal niet tegen. Een scheurmonstertje zal ie niet snel worden – daarvoor is z’n besturing te licht en te losjes – maar hij heeft een serieus onderstel dat ‘m stabiel en trefzeker de hoek om helpt en voorkomt dat ie op één buitenspiegel gaat hangen. Ook al een verrassing.

Zo ontpopt de Karl zich, tegen al onze verwachtingen in, als een van de aardigste autootjes in z’n klasse. Opel weet ‘m bovendien royaal in de markt te zetten: de goedkoopste uitvoering, vanaf 10.595 euro in Nederland (9.950 euro in België), krijgt standaard al elektrische ramen en spiegels, centrale vergrendeling, zes airbags en cruisecontrole mee. Voor 1.000 euro extra heb je een versie met airconditioning en een radio met stuurbediening – altijd doen natuurlijk. Wij reden de Cosmo, de topper met een Nederlandse prijs van 13.095 euro (12.500 euro in België), die je verwent met zaken als klimaatcontrole, verwarmde spiegels, een leren stuur, rijstrookassistentie en 15 inch lichtmetalen velgen. Dan zijn er nog een handvol spotgoedkope opties, zoals een winterpakket met een verwarmd stuur en dito stoelen voor 295 euro. Voor niet veel geld rij je in een Karl met meer luxe dan veel duurdere auto’s.

Zijn er ook hippe technologieën te krijgen in de Karl?

Vanaf begin 2016 is tevens OnStar te krijgen, GM’s on-board 24-uursservice voor van alles en nog wat. En OnStar maakt van de Karl meteen een 4G LTE wifi-hotspot. Ook is rond die tijd IntelliLink 2 beschikbaar, Opels nieuwe infotainmentsysteem dat nog steeds niet zelf kan navigeren, maar in ieder geval niet langer afhankelijk is van trage flut-apps op je telefoon: het werkt nu snel en prettig via Apple CarPlay en Android Auto.

Mensjes van TopGear, wat hebben jullie nou geleerd? Nou, dat je een auto nooit van tevoren weg moet cijferen om hoe ie eruitziet. De Karl blijkt een uitstekend ding dat in één klap doorstoot naar de top drie van fijnste kleintjes. Alleen die naam, daar blijven we over struikelen. Aan de andere kant: Adams andere zonen heetten Wilhelm, Heinrich, Friedrich en Ludwig, dus het had erger gekund.

14
20
Specificaties

Motor
999 cc
driecilinder
75 pk @ 6.500 tpm
95 Nm @ 4.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 13,9 s
top 170 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,3 l/100 km
99 g/km CO2
B-label
Afmetingen
3.675 x 1.698 x 1.485 mm (l x b x h)
2.385 mm (wielbasis)
839 kg
32 l (benzine)
215 / 1.013 l (bagage)
Prijzen
NL € 13.095 (20%)
BE € 12.500
Het vonnis
Opel schat goed in wat kopers van kleine auto’s willen: veel voor weinig. De Karl mag er dan wat flauw uitzien, het is een volwassen kar met een goede dosis verfijning, een complete uitrusting en een prima prijs

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws