Natuurlijk, kleine autootjes zijn er altijd geweest. Samenwerkingsverbanden ook. En dat die leiden tot identieke kleine autootjes waarvan alleen de logo’s van elkaar verschillen: geen nieuws.

De 107, Aygo en C1

Maar drie zo goed als identieke kleintjes van verschillende merken: dat was nog niet eerder vertoond. Menigeen versleet Toyota, Peugeot en Citroën dan ook voor gek toe ze negen jaar geleden met de Aygo, 107 en C1 kwamen. Het kon toch niet anders of (minimaal) één van de drie zou hopeloos achterblijven bij de rest? Het liep anders. Ze verkochten alle drie prima. In Nederland ‘won’ de Peugeot 107 (Europawijd zetten ze er 820.000 weg), maar Toyota noch Citroën heeft te klagen gehad over de verkopen. Maar de wereld is inmiddels een tikje veranderd. Er zijn aanzienlijk meer merken die hebben ingespeeld op de trend dat mensen best kleiner willen rijden zolang ze maar niet al te veel luxe en comfort hoeven in te leveren. De VW Up (en de Skoda- en Seat-kloontjes), Kia Picanto en Hyundai i10: stuk voor stuk auto’s waarvoor je niet de hoofdprijs betaalt en toch niet direct het idee hebt in een blik tomatensoep met een stuur te zitten. Het segment is in korte tijd behoorlijk volwassen geworden, en dat legt de lat voor de opvolger van een succesnummer als de 107 meteen dubbel zo hoog.

Wat maakt de Peugeot 108 1.0 e-VTi anders?

De hoge verwachtingen worden op het gebied van uiterlijk al meteen ingelost. Had de 107 nog iets speels en zag hij er ook echt uit als, nou ja, een klein autootje, de Peugeot 108 is een stuk serieuzer. Aan de neus herken je de nieuwe Peugeot-huisstijl, dat horizontale streepje chroom bij de spiegel kom je ook bij andere Peugeots tegen en ook de achterkant oogt prettig, met een goeddeels glazen achterdeur en die kenmerkende achterlichten, waarvan de drie rode banen volgens Peugeot moeten doen denken aan de sporen die een leeuwenklauw achterlaten – dichterlijke vrijheid, zullen we maar zeggen. Er staat hoe dan ook een vrij serieus ogend autootje voor je neus; het blijft een soort smurf, maar wel met een pak en een stropdas.
Binnenin zijn de verschillen kleiner. Ook hier valt de aandacht vooral op die grote middenconsole-met-scherm in het midden, en de ene grote snelheidsmeter achter het stuur, links geflankeerd door een digitale toerenteller. Waar Citroën en Toyota nog wild doen met allerlei kleurtjes voor veel van de plastic delen in het interieur, houdt Peugeot het bij wit en zwart. Je kunt binnen- en buitenkant wel weer leuker maken met zeven soorten stickers om de boel te ‘personaliseren’. Het zal aan ons liggen, maar we vinden zowel ontwerp als uitvoering in veel gevallen wel erg goedkoop. Neem de ‘Tattoo’ – klinkt hip en modern, maar bestaat uit een computertekening die verdomd veel wegheeft van een platgeslagen insect dat je in het echte leven nooit zou willen tegenkomen, die her en der in de vorm van dikke, min of meer lukraak neergeplempte stickers op carrosserie en interieur geplakt is.

Niet alle stijlen zijn zo afschuwelijk

De mogelijkheden zijn dermate overweldigend dat iedereen wel iets naar zijn of haar smaak zal kunnen vinden. Maar, als je ziet wat bijvoorbeeld wrappers tegenwoordig kunnen, had dit allemaal wel iets netter gemogen. Hou de 450 euro die het kost dus lekker in je zak. Wel een leuke optie is het enorme roldak, dat bijna over de hele lengte van het dak loopt. Goed, als het dicht is, hoor je meer buitengeluid dan met een stalen dak. Maar als de zon schijnt levert het een heerlijk cabriogevoel op. Het kost duizend euro meer.
De motoriseringsmogelijkheden zijn simpel. Er is het 68 pk sterke Toyota-driecilindertje dat ook in de 107 zat en er is de 1.2-driecilinder uit eigen huis met 82 pk. Het kleinste motortje is wel gemoderniseerd: hoewel de Peugeot 108 ietsjes groter en dus zwaarder is geworden (860 tegen 825 kilo), is de 108 zuiniger (3,8 vs. 4,3 l/100 km), schoner (geen 99 maar 88 gram CO2 per kilometer) en in Nederland dus zelfs goedkoper geworden (scheelt ongeveer 150 euro). Zeker in de stad voldoet het motortje prima; het is geen sprinter, maar je komt probleemloos mee. Buiten de stad moet je meer geduld hebben, vooral als er heuveltjes aan te pas komen. Door extra isolatie is ie een stuk minder rumoerig dan z’n voorganger. Sturen en schakelen gaat ‘gewoon’ goed. Je zit lekker op de veel betere stoelen. Het comfortabele onderstel is een grote sprong voorwaarts ten opzichte van de stuiterige Peugeot 107. Het voelt allemaal vele malen volwassener. Achterin blijft het behelpen. Wie boven de 1,80 meter uitsteekt, zit met zijn benen in zijn nek en z’n hoofd tegen het dak. Wie korter is eigenlijk ook. De bagageruimte is krap, maar door de 50/50-neerklapbare achterbank uit te breiden tot 780 liter.

Je loopt tegen meer beperkingen dan mogelijkheden op

Eigenlijk het enige waarbij de Peugeot 108 door de mand valt, is bij de op zich niet slecht bedachte smartphone-koppeling die ze MirrorLink hebben gedoopt. Via de usb-ingang sluit je je smartphone op het aanraakscherm van de auto aan, dat er dan precies zo uitziet als het scherm van je telefoon. Goede gedachte, want waarom zou je navigatie, radio et cetera inbouwen als het allemaal al in je smartphone zit? Punt is alleen dat het niet werkt. Het functioneert alleen met HTC- en Samsung-telefoons, en dan ook nog alleen bepaalde versies. Radio luisteren terwijl je navigatie aanstaat? Kan niet. Daarbij werkt het scherm bijzonder traag en is het systeem uiteraard zo goed als de ontvangst van je telefoon. Geen bereik, dan ook geen radio, geen navigatie, niks. Om nog maar te zwijgen van de mega (roaming-)kosten waar je tegenaan loopt als je het in het buitenland zou gebruiken. Voor de bediening is het ook niet altijd even handig alles via één scherm te moeten regelen. De remedie is gelukkig simpel. Een gewone radio bestellen en een TomTom tegen je raam plakken: ben je van het gezeur af. Het is opmerkelijk hoe veel volwassener de Peugeot 108 is geworden. Ruimte achterin is nog altijd een zwak punt. Mensen die wel eens iemand op de achterbank willen meenemen, raden we van harte aan de VW-drieling te gaan bekijken. Die heeft een net iets langere wielbasis en dat zijn (acht) zeer welkome centimeters. Voor de rest: een prima ding voor een prima prijs.

Specificaties Peugeot 108 1.0 e-VTi Top! Active


Motor
998 cc
driecilinder
68 pk / 96 Nm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 in 14,6 s
top 157 km/u

Verbruik/milieu
3,8 l/100 km
88 g/km CO2, A-label

Afmetingen
3.475 x 1.650 x 1.460 mm (l x b x h)
2.340 mm (wielbasis)
860 kg

35 l (benzine)
196/780 l (bagage)

Prijzen
NL € 12.090 (14%)
BE € 13.095

VONNIS
Volwassen, goed rijdend ukkie met veel mogelijkheden: vooral dat roldak raden we je aan. Het MirrorLink-systeem is vooralsnog waardeloos dus laat dat lekker achterwege en wees kieskeurig wanneer je met hippe stickers aan de slag gaat

Reacties