Als dit in grote lijnen de nieuwe 207 RC is en Peugeot monteert een betere versnellingsbak, dan kon het wel eens een succesnummer worden. Het schijnt niemand iets te kunnen schelen dat dit de nieuwe Peugeot 207 RC is. We zijn de laatste tijd overspoeld met een stortvloed van nieuwe, indrukwekkende en snelle hot hatches. Vandaar dat we daar elders in dit blad maar een special aan hebben gewijd. Hoewel Peugeot de 207 RC binnenkort op de markt gaat brengen, hebben we er nog geen aandacht aan besteed. Peugeot heeft ons alvast een voorproefje gegund met een rit in de 207 Light Weight (LW) een afgeslankte versie van de toekomstige RC. Inderdaad, we hebben het over de RC, de typeaanduiding GTI is in de mottenballen gestopt. Of zou Peugeot een nóg pittiger potje op het vuur hebben staan?
 
Op een Jip & Janneke-circuit ergens in Frankrijk mochten we een paar rondjes draaien in de uitgeklede versie van de productieversie. De rit duurde precies vier rondjes, dus we weten maar weinig meer van de auto dan vóór we ermee reden. Maar goed, eerst de motor, een 1,6-liter turbo. Die is lekker sterk met 175 pk. Deze komt onveranderd in de RC en zal ook de aandrijving van de Mini Cooper S voor zijn rekening nemen. Hij klinkt goed, trekt fel van leer in het middelste toerengebied en weegt niet veel. De LW duikt vol overtuiging de bochten in. De koets is zo stijf als een plank, vooral bij deze raceversie. Die is namelijk uitgerust met een volledige rolkooi.
 
De versnellingsbak is echt Peugeot, beroerd dus. De schakelwegen zijn lang, je hebt het gevoel of je in een bak met vla roert en pas als je de koppeling laat opkomen, merk je of hij in de juiste versnelling staat. Vanwege het ontbreken van een schakelpookhoes had ik zicht op zo’n oerlelijke plastic bal die de boel in het schakelmechanisme een beetje bij elkaar moet houden. Alstublieft, dames en heren Peugeot-ontwerpers. Koop een Golf GTI of een Renault Clio Sport, sloop de bak eruit, kijk goed waarom die wél goed schakelt en kopieer het.

Reacties