Porsche is nooit bang geweest voor een publieke ommezwaai. De meest recente draai van het bedrijf – en wellicht de beste ooit – heeft de vorm van deze nieuwe Porsche 718 Cayman GTS 4.0. Stuttgart hijst de witte vlag en geeft hiermee ruiterlijk toe dat, in elk geval voor de echte fans, een viercilinder turbo in de Boxster en Cayman niet echt cool was.

Die speciaal ontwikkelde viercilinder boxermotor blijft wel verkrijgbaar op de lagere uitrustingsniveaus. Het kleine blokje voldoet zo goed aan China’s stringente belastingregels dat de 718 Cayman en Boxster daar momenteel bijna 90 procent marktaandeel hebben in de tweezittersniche. Elders op aarde wisten ze een ongekend aantal debuterende Porsche-kopers wisten te trekken. Kennelijk zijn dit turbofans die houden van moeiteloze vermogensafgifte en een beetje klaar waren met hun Audi TT’s en Golfjes R.

Maar Porsche wist ook dat mensen zoals jij en wij ziedend waren. Dus werd er 20 pk afgeschroefd van de 4,0-liter zescilinder van de Cayman GT4 en de 718 Spyder, waarna hij tussen de bestuurder en de bagageruimte van de GTS werd gelepeld. En ziedaar: de Cayman die we kennen en waarvan we houden, is terug.

Viercilinder 718’s hebben een eigen karakter, met een weinig subtiele berg koppel die vrijkomt bij normale snelheid en dan z’n stoute kant laat zien. En helaas gebeurt dat soms ook als je er niet op rekent, met name als het giet. Het vermogen wordt daarentegen juist lineair afgegeven, dus houd je van makkelijke snelheid, dan is de gewone 718 prima voor je. De Porsche 718 Cayman GTS 4.0 is de auto die je moet hebben als je graag op het allerlaatste paar toeren jaagt. Het is een auto die je afstraft als je een te hoge versnelling inschakelt – maar je beloont als je het juiste verzet kiest.

Handgeschakeld en automaat

De Porsche 718 Cayman GTS 4.0 komt nu eerst op de markt met een handgeschakelde zesbak. Eind dit jaar volgt er een zeventraps PDK-flipperautomaat. Wij zouden het wel weten: de handbak is echt een heerlijkheid waarmee je schakelt omdat het kan. Niet omdat het hoeft. Laat staan omdat het moet – je schakelt louter omdat je dat wilt. Goed werk, ook gezien de frustrerende bakken met lange ratio’s die we in de meeste recente Porsches aantroffen.

De Porsche 718 Cayman GTS 4.0 ligt 20 millimeter lager dan de standaard-718, krijgt een eigen, specifiek 20-inch velgdesign en meer alcantara vanbinnen dan je van die drie lettertjes zou verwachten. Hoe onderscheid je de nieuwe GTS 4.0 van de oude GTS 2.5? Kijk naar de positie van de uitlaatpijpen (aan weerszijden op de 4.0, centraal gepaard op de 2.5) en hoeveel vinnen de luchtinlaten aan de zijkant hebben (één op de nieuwe, twee op de oude). Opties zijn onder meer koolstof-keramische remmen en een zachtere afstelling van het onderstel, dat dan nog 10 millimeter lager is dan standaard. Verder heeft Porsche alles alvast voor je ingebouwd, inclusief het Sport Chrono-systeem dat je een handvol rij-modi biedt, rev-matching bij het terugschakelen en een Sport-stand voor de stabiliteitscontrole.

Dat laatste klinkt wat onbetekenend maar is het zeker niet, want het geeft je nog meer toegang tot een van de beste onderstellen ooit gemaakt. Cruciaal is echter wat deze 718 GTS je toestaat te doen bij lagere snelheden, als je wat minder onstuimig tekeergaat. Dan druk je de knop van de sportuitlaat in en laat de raampjes een paar centimeter zakken om de zescilinder te horen echoën tegen het dichtstbijzijnde gebouw. Au, wat heerlijk.

Specificaties Porsche 718 Cayman GTS 4.0 (2020)


Motor
3.995 cc
zescilinder boxer
400 pk @ 7.000 tpm
450 Nm @ 5.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 293 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,8 l/100 km
246 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.393 x 1.801 x 1.267 m (l x b x h)
2.475 mm (wielbasis)
1.380 kg
64 l (benzine)
425 l (bagage)
Prijzen
€ 137.200 (NL)
€ 85.257 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)