Porsche Taycan Turbo

Hij is goed, maar het is niet de versie die wij zouden kiezen

Porsche Taycan Turbo Blauw
Porsche Taycan Turbo Blauw
Porsche Taycan Turbo Blauw
Porsche Taycan Turbo Blauw

Dit is niet alleen Porsches eerste elektrische auto, het is ook de eerste keer dat een gevestigd merk een EV bouwt die eerst en vooral om performance draait. Goed, hij kost net geen 160.000 euro en dat is voor de meesten van ons toch net wat te duur – maar de Taycan heeft belangrijke taken. Zo moet hij de cynici zien te kneden en het volk aan zijn zijde zien te krijgen. Je zult er de komende maanden steeds meer zien rijden, waardoor je hem langzaam zult accepteren als onderdeel van het automobiele landschap. Porsche Taycan Turbo ziet er vanuit alle hoeken serieus goed uit en je voelt en ziet de kwaliteit in alles terug. Aan boord is het alsof je een grote sprong in de autotoekomst hebt genomen, met de verbrandingsmotor als smeulend relikwie in je achteruitkijkspiegel.

Hetzelfde geldt voor hoe de Porsche Taycan Turbo rijdt. Er is 850 Nm aan onmiddellijk beschikbaar koppel voorhanden, genoeg om al bij half ‘gas’ je achterhoofd tegen de hoofdsteun te planten. Toch is rijden in de Taycan een rustgevende ervaring, zelfs op slecht wegdek. Porsche stak veel tijd, geld en moeite in de intelligente adaptieve ophanging, waardoor de auto over de weg zweeft, ondanks z’n sportieve aspiraties en z’n gewicht van 2,3 ton.

Even voor de duidelijkheid: de Taycan is zeker geen 911. Hij is bijna 1.000 kilo zwaarder en dat valt in snelle bochten niet te verdoezelen, hoeveel ophangingsmanagement of achterwielbesturing je er ook tegenaan gooit. Maar het is appels met peren vergelijken. Benader de Taycan liever met een schone lei; het is immers een compleet nieuw concept. We willen best onze hand voor ’m in het vuur steken en stellen dat je ’m een sportauto kunt noemen – alleen wel een die volgens geheel andere waarden opereert. De besturing is fenomenaal, je kunt de Porsche Taycan Turbo met het grootste gemak in het rond gooien en er negen van de tien keer niet eens echt aan worden herinnerd dat hij evenveel weegt als een Range Rover.

Hoe klinkt de Porsche Taycan Turbo eigenlijk?

En dan het geluid. Porsche rust de Porsche Taycan Turbo uit met iets dat Electric Sport Sound heet, een kunstmatige huil die regelrecht uit Blade Runner lijkt te komen. Onnodig, wat ons betreft. Het stil ondergaan van doodenge prestaties behoeft geen achtergrondgeluidje via de surround-speakers. Met de actieradius (381 kilometer volgens Porsche; eerder een dikke 300 kilometer volgens ons) zul je het eenvoudigweg moeten doen, maar een paar keer stevig uit de startblokken sprinten bezorgt je hier niet meteen klamme handen, zoals in sommige andere EV’s.

Eerder zul je moeten zweten om de ideale laadsnelheden te kunnen halen. Porsches 800-volt systeem vult de 93,4-kWh accu van de Taycan razendsnel via een Ionity-lader (tot 270 kW). Daarvan staan er nu zeven in Nederland en vier in België, dus daar moet je maar net bij in de buurt wonen of toevallig langs rijden. Binnen afzienbare tijd ondersteunt ook Fastned snelladen in dit tempo, maar momenteel moet je het bij hen nog met maximaal 175 kW doen. Dan zit dat hele ‘100 kilometer rijden na vijf minuten laden’ er toch nog niet echt in.

We zouden niet de Turbo kiezen

Als je ons het Taycan-gamma voorlegt en voor de keuze stelt, zouden we gaan voor de minder prijzige 4S (zo’n 110.000 euro) en met het verschil iets leuks voor in het weekend kopen – een tweedehands Cayman S of zo. Zo kun je met een schoon geweten je kilometers maken en toch ook je toevlucht zoeken tot een pure sportauto, als je daar zin in hebt.

16
20
Specificaties

Specificaties Porsche Taycan Turbo (2020)

Motor
2 elektromotoren
680 pk
850 Nm
93,4 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
2v
Prestaties
0-100 km/u in 3,2 s
top 260 km/u
Verbruik (gemiddeld)
26,7-23,0 kWh/100 km A Label
Actieradius (opgave)
381-450 km (WLTP)
Laadtijd
9:00 uur bij 11 kW
0:22 uur bij 270 kW (80%)
Afmetingen
4.963 x 1.966 x 1.381 mm (l x b x h)
2.900 mm (wielbasis)
2.305 kg
366 + 81 l (bagage)
Prijzen
€ 157.100 (NL)
€ 157.844 (B)

Reacties
  1. Chris Jansen zegt op 1 september 2020 om 21:45:

    Net zoals de panamera geen mooie auto, de Tesla S ziet er nog stteds veel beter uit. Die porsche ontwerpers zijn waardeloos, ze kunnen alleen kopieren en dat iedere keer een beetje bijwerken.

    • Joop zegt op 3 september 2020 om 12:22:

      En elke keer als ik een Tesla zie… moet ik aan een ander merk denken. Maar dan wel mislukt…

  2. Ola zegt op 1 september 2020 om 00:02:

    Wat een triestig verslag,…

  3. TG zegt op 30 augustus 2020 om 20:53:

    Porsche Taycan Turbo zonder turbo?

  4. Remon zegt op 30 augustus 2020 om 00:38:

    Ik denk dat deze auto tot de meest dure lelijke auto behoort… voor dit geld kan men heel wat moois kopen.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws