Range Rover: oud vs nieuw

Luxe-4x4’s zijn niets nieuws, maar cool zijn ze zeker wel

Foto('s): Simon ThompsonRange Rover: oud vs nieuw
Foto('s): Simon ThompsonRange Rover: oud vs nieuw
Foto('s): Simon ThompsonRange Rover: oud vs nieuw
Foto('s): Simon ThompsonRange Rover: oud vs nieuw
Foto('s): Simon ThompsonRange Rover: oud vs nieuw
Foto('s): Simon ThompsonRange Rover: oud vs nieuw
Foto('s): Simon ThompsonRange Rover: oud vs nieuw
Foto('s): Simon ThompsonRange Rover: oud vs nieuw
Foto('s): Simon ThompsonRange Rover: oud vs nieuw
Foto('s): Simon ThompsonRange Rover: oud vs nieuw
Foto('s): Simon ThompsonRange Rover: oud vs nieuw
Foto('s): Simon ThompsonRange Rover: oud vs nieuw
Range Rover: oud vs nieuw
Range Rover: oud vs nieuw
Range Rover: oud vs nieuw
Range Rover: oud vs nieuw
Range Rover: oud vs nieuw
Range Rover: oud vs nieuw
Range Rover: oud vs nieuw
Range Rover: oud vs nieuw
Range Rover: oud vs nieuw
Range Rover: oud vs nieuw
Range Rover: oud vs nieuw
Range Rover: oud vs nieuw

Eind 1948 kwam de firma Rover met een andere versie van de eerste serie ‘Land Rover’ op de proppen. Die heette de 80-inch Station Wagon, en het verhaal gaat dat ie werd ontwikkeld naast de normale eerste serie, voor mensen die hetzelfde gevoel wilden hebben – dat ze overal heen konden – maar dan in meer comfort dan de standaardversie bood. Die had bijvoorbeeld niet eens een dak, al kon je dat wel aanvinken bij de opties. Dus kreeg de Station Wagon een carrosserie van hout en aluminium, gemaakt door coachbuilder Tickford. Een eendelige, van gelamineerd glas gemaakte voorruit kwam erbij, naast een verwarming en mooiere bekleding, en een betere afwerking. De achterklep kon zelfs in delen worden geopend. Toch werden er slechts 641 van verkocht, en dus werd ie in 1951 van de markt gehaald.

Waarom verkocht ie niet?

Omdat ie veel en veel te duur was – hij kostte 950 Britse ponden in 1950, wat destijds neerkwam op tien keer het jaarsalaris van Jan Modaal (denk aan 350.000 euro anno 2016). En omdat ie werd geclassificeerd als personenauto en niet als bedrijfsvoertuig, kreeg hij evenmin de belastingvoordelen die de normale eerste serie juist wel kreeg. Hij was een totale commerciële flop. Maar als concept, als een wat geciviliseerder soort terreinwagen, had ie opmerkelijk veel gemeen met de auto die ‘m twee decennia later zou opvolgen. Een auto die een combinatie bood van prestaties op en van de weg, die daarvoor onbekend was, maar inmiddels gemeengoed is geworden.

We hebben het natuurlijk over de Range Rover, gelanceerd in 1970 als een tweedeurs, met een handgeschakelde vierbak en een 3,5-liter, van twee carburateurs voorziene, van Buick afgeleide Rover V8, en permanente vierwielaandrijving. Het exemplaar op deze pagina’s stamt uit 1972, is uitgevoerd in de kleur Bahama Gold, en de binnenkant is bedekt met het allerbeste vinyl waar British Leyland (BL) indertijd aan kon komen. Naast ‘m zie je de huidige Range Rover, met z’n mooie, geheel uit aluminium opgetrokken monocoque-chassis (bij de eerste generatie staat de carrosserie nog ouderwets op het frame), geweldige diesel en zijdezachte achttraps automaat.

De Range Rover is door de jaren wel wat luxer geworden?

Tegenwoordig zijn kopers van Range Rovers dezelfde mensen die een S-klasse hebben, en daarom heeft de nieuwe RaRo zachte, leren tronen, twee dvd-schermen en, belangrijk, achterdeuren – iets wat de eerste generatie ontbeerde. Vroege Range Rovers hadden opzienbarend Spartaanse interieurs, die vooral makkelijk schoon te maken waren met de tuinslang. Pas een paar jaar na z’n lancering werd Land Rover een zelfstandig bedrijf; in 1979 werd het gesplitst van Rover, al ressorteerde het nog lang onder de paraplu van BL. En toen duurde het nog even voordat Range Rover als een heus luxeproduct werd geafficheerd. De scheiding van Land Rover en Rover zorgde er tevens voor dat er voor het eerst sinds ie op de markt was gekomen, daadwerkelijk iets in de auto werd geïnvesteerd. Een vierdeurs werd gelanceerd in de vroege jaren tachtig, een automaat snel daarna, en de kwaliteit en uitrustingsniveaus werden steeds beter, totdat in het midden van de jaren negentig een nieuwe status werd bereikt. Van eenvoudige komaf, was de Range Rover een echt luxepaard geworden.

Maar deze oude reus is niet luxueus. Hij heeft geen radio, noch enig ander echt comfort, en je kunt echt daglicht zien door de spleet tussen de voordeur en het spatbord. Dat je als bestuurder moest klimmen naar je stoel, was tot die tijd een privilege dat was voorbehouden aan bestuurders van busjes, vrachtwagens en touringcars. De voorstoelen staan op een soort verhoging, zodat de passagiers achterin hun voeten kwijt kunnen, maar het instappen was, zonder achterdeuren, vrij lastig.

Was het wel comfortabel als je er eenmaal in zat?

Wat de oude auto niet had, was hoofdruimte – wie langer is dan 1,80 meter, heeft het lastig, want hun hoofd zit tegen de bekleding van het dak. Maar zit je eenmaal goed, dan heb je ook een uitstekend zicht dankzij de haar-dunne spijlen, met de spiegels op de spatborden en de platte, vierkante motorkap die precies laat zien hoe groot ie is. Fysiek is ie wel wat kleiner dan de versie van tegenwoordig, maar dat zit ‘m er vooral in dat hij, net als elke andere auto die in de jaren zeventig al bestond en nog steeds bestaat, heeft moeten voldoen aan allerhande nieuwe veiligheidseisen.

De V8 houdt zich doorgaans rustig en loopt stationair zonder te haperen. Als het je lukt de spoorwissel-achtige versnellingspook in z’n een te zetten, ben je weg. De koppeling en de besturing – zonder enige bekrachtiging – gaan voorspelbaar zwaar, maar als je eenmaal op gang bent, is het een tamelijk makkelijk bestuurbaar apparaat. Dat wil niet zeggen dat we je zouden aanraden om hard met ‘m te rijden. De besturing laat zich nog het best beschrijven als ‘nu eens wel, dan eens niet’, en de remmen zijn, ook al zo voorspelbaar, ineffectief. Verder gedraagt ie zich op de weg zoals een slecht beladen supertanker op volle zee. In een storm.

Hoe komt het dat de oude RaRo aanvoelt als een supertanker?

De veren verraden zich bijvoorbeeld als je op de achterklep gaat zitten; de hele auto hurkt meteen met je mee. Ze geven de Range Rover niet alleen veel comfort op de weg, maar ook een bodemvrijheid waarvan de meeste hedendaagse SUV’s zich een ongeluk zouden schrikken – behalve dan de hedendaagse Range Rover. Maar de huidige RaRo is wel wat minder spannend. Luchtvering strijkt alles glad en z’n diesel gromt zich overal een weg doorheen, terwijl ie ook prestaties kan leveren die in de jaren zeventig waren gereserveerd voor sportauto’s.

De nieuwe RaRo was onze Luxe Auto van het Jaar in 2012 – er zijn maar weinig auto’s met zulke weelderige interieurs, maar die toch door 900 millimeter diep water kunnen waden. Deze oude versie mag dan minder luxueus zijn dan we gewend zijn geraakt, maar hij voelt wel even compleet aan als de huidige auto. Hij houdt zich net zo goed op de stoep van het Amstelhotel als in de Zuid-Afrikaanse bush. We houden van ‘m.

Specificaties

Range Rover (1972)

Motor
3.528 cc
V8
158 pk @ 5.000 tpm
278 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
4v handbak
Prestaties
0-96 km/u in 15,2 s
top 155 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.b
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.478 x 1.778 x 1.792 mm (l x b x h)
2.540 mm (wielbasis)
1.724 kg
80 l (benzine)
1.020 / 2.000 l (bagage)
Prijzen
NL n.b.
B n.b.

Range Rover SDV8 Autobiography

Motor
4.367 cc
V8 biturbo
339 pk @ 3.500 tpm
740 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,9 s
top 218 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,4 l/100 km
219 g/km CO2
F Label
Afmetingen
4.999 x 1.983 x 1.835 mm (l x b x h)
2.922 mm (wielbasis)
2.467 kg
105 l (diesel)
550 / 2.030 l (bagage)
Prijzen
NL € 180.400 (25%)
B € 131.900

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws