Jeetje, alweer een rijtest van een Renault Clio op TopGear. Zeker iemand die nodig eens bij Specsavers langs moet, zal niet snappen waarom er zoveel bombarie is voor een auto die al een paar jaar langs de stoep geparkeerd staat. Inderdaad, hij lijkt nogal (oké: heel erg) op het vorige model, maar in de eerdere rijtesten concludeerden we al dat de Clio wel degelijk helemaal nieuw is en vooral vanbinnen flinke stappen vooruit maakte. En nu, met wat vertraging door een pandemie waar je misschien het een en ander over gehoord hebt, is hier de Renault Clio E-Tech, met een grote verandering voor de aandrijflijn.
Nee, er ligt geen V6 op de plaats van de achterbank. Die tijden liggen helaas achter ons. Het is zelfs niet zeker dat er überhaupt nog een RS-versie komt van de Clio. Nee, voor het eerst biedt Renault de Clio aan als een hybride. De Renault Clio E-Tech is eigenlijk een gecastreerde plug-in hybride – hij mist zijn stekkertje. De pedalen bedienen exact dezelfde techniek als de tegelijkertijd geïntroduceerde plug-in hybrides van de Captur en de Mégane, maar dan zonder de mogelijkheid om de accu op te laden aan het stopcontact. De accu is met 1,2 kWh minder dan een achtste van het formaat van zijn stekkerbroeders, en het voltage ligt iets lager, waardoor de auto in totaal 20 pk minder heeft. Dat scheelt dan wel weer in gewicht en in de aanschafprijs.
De Renault Clio E-Tech rijdt volledig elektrisch
Met zijn kleinere accu laat de Renault Clio E-Tech zich niet uit het veld slaan, want zelfs met die paar AAA-batterijtjes kan hij volledig elektrisch rijden tot een snelheid van ruim 70 km/u. Volgens Renault kun je zelfs 80 procent van alle stedelijke ritten hiermee elektrisch afleggen, waarbij ze tactisch niet zeggen of ze het hebben over een stad als Parijs of een als Saaxumhuizen. Hoe dan ook zou het hele hybridegedoe goed zijn voor een besparing van 40 procent brandstof, en dat is niet gek. Tel daarbij op dat deze Clio met 140 pk ongeveer net zo duur is als de benzineversie met 130 pk, en het lijkt een behoorlijk interessant aanbod. Bovendien gaan de twee Clio’s qua prestaties ook nagenoeg gelijk op.
De Clio is ook de leukst rijdende van de drie nieuwe Renault-hybrides. Waar de Mégane E-Tech en Captur E-Tech vooral wat sloom (en de Mégane zelfs log) aanvoelen, komt de Clio juist heel levendig over. Het lollige karakter van de hatchback overleefde de stroomstoot van 230 volt. De volledige hybride aandrijflijn voegt maar zo’n 100 kilo extra toe aan de Clio; je zou er dus meer van merken als Rico Verhoeven naast je zat. Door het elektrokoppel schiet de Clio vlot van zijn plek en de 0-naar-100-tijd voelt sneller aan dan de opgegeven 9,0 seconden. Hij vreet de bochten zonder mitsen of maren op, vraagt nog om een toetje, en het comfort van het onderstel en de stoelen is prima in orde. Je moet het alleen stellen zonder de flippers achter het stuur.
Als je niet de speciale Série Limitée E-Tech met allerlei stickertjes en kleurtjes bestelt, moet je goed zoeken naar de verschillen met de reguliere Clio, die vanbinnen en vanbuiten al dik in orde was. De tankdop van de Renault Clio E-Tech zit aan dezelfde kant, de kofferbak is net zo groot en Renault monteerde geen gekke grille of hippe koperkleurige accentjes. Alleen op de kofferklep, b-stijl en achter de automaatpook vind je wat E-Tech-badges. En bij het infotainmentsysteem zit een EV-knop waarmee je de puur-elektrische modus activeert. Het enige wat je moet bekijken, is hoeveel wegenbelasting je extra betaalt voor de extra vier vijfde van een zwaargewicht bokser. Buiten dat detail is dit nu wel dé Clio om te bestellen.
Specificaties Renault Clio E-Tech Intense (2020)
Motor
1.598 cc
viercilinder turbo hybride
140 pk @ n.b. tpm
koppel n.b.
Aandrijving
voorwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,0 s
top 186 km/u
Verbruik (gemiddeld)
3,6 l/100 km
83 g/km CO2
Afmetingen
4.050 x 1.798 x 1.440 mm (l x b x h)
1.798 mm (wielbasis)
1.313 kg
39 l (benzine)
300 / 1.069 l (bagage)
Prijzen
€ 24.990 (NL)
€ 23.600 (B)
Reacties