Autotest: Renault Kangoo 1.5 dCi 105 FAP Privilège

Aan vrijwel elke auto valt wel iets leuks te ontdekken. Maar als de auto ook als bedrijfsbusje moet fungeren, valt er dan nog wat te lachen?
 
Wat moeten de ontwerpers van de Kangoo het gemakkelijk hebben gehad. Maak gewoon een auto waarin fietsen, koelkasten en gezinnen met huisdieren passen, zorg dat er geen losse rommel door de auto hoeft te slingeren en houd het vooral simpel en stevig. Hoe de auto er dan komt uit te zien, is onbelangrijk. Voilà. De tweede generatie van de puur praktische Renault Kangoo.
 
Laten we voor een terugblik op het vorige model alleen stilstaan bij het uiterlijk: de oude Kangoo was een broodrooster op wielen. De nieuwe ook. Alleen oogt de nieuwe wat gladder en frisser – daarom is het ook de nieuwe. Renault noemt het ontwerp van de Kangoo ludiek, maar heb jij wel eens iemand op een verjaardag z’n auto horen aanprijzen met zo’n kwalificatie?
 
Het gevolg is dat Kangoos vrijwel alleen worden gekocht door mensen die eigenlijk helemaal niets met auto’s hebben. Mensen die de aanschaf van een auto liefst achterwege zouden laten, maar omdat met het openbaar vervoer niet alles kan worden bereikt, toch een auto kopen. Zij willen een auto die functioneel is, tegen een stootje kan en van zichzelf al zo lelijk is dat een deuk niets uitmaakt. Tegen die mensen zeggen wij nogmaals: voilà, de tweede generatie van de puur praktische Renault Kangoo.
 
Praktisch blijkt eigenlijk nog een understatement bij binnenkomst in de Kangoo. Het hele dashboard, de middenconsole, aflegbakjes, eigenlijk alles dat hard aanvoelt, is gemaakt van afgrijselijk plastic, veelal voorzien van een houtnerf-motief. De bekleding in de meest luxe versie die wij reden, is van stof met een soort bloemetjesmotief. De tranen schieten ons in de ogen. We moeten deze auto echter niet emotioneel beoordelen. Het praktische dan: het ziet er allemaal uit alsof je gewoon op zaterdagochtend de Kärcher kunt gebruiken om je interieur schoon te maken. Zonnebril en pepermuntjes veilig stellen, en de hogedrukreiniger erop. Of liever, erin. We vermoeden dat de elektrische bedrading binnenin de auto daar niet op is berekend, maar anders had het zo gekund.
 
De kinderen en honden kunnen zonder problemen je hele auto vol rommelen en verharen, hij is zo weer schoon. Een koelkast kun je gerust van een afstandje naar binnen jonassen, geen interieurdeel raakt beschadigd. Je past met een lengte van meer dan twee meter met gemak achter het stuur, inclusief hoge hoed. Voor en achter vind je boven je hoofd zulke ruime aflegbakken dat bagage voor een weekeindje weg er met gemak in past. Drie volwassenen hebben voldoende beenruimte op de achterbank, stappen ook gemakkelijk in, aan beide zijden zit een schuifdeur. De dakrails laten zich met blote handen omtoveren tot een imperiaal. Hoe praktisch wil je het?
 
De Kangoo wordt met vier motorvarianten geleverd: een 1,6-benzineversie met 110 pk, en drie 1,5-liter diesels variërend van 70 tot 105 pk. Die laatste reden wij en dat is prima te doen. Van het rijden zelf worden we niet direct heel vrolijk: je zit als een buschauffeur achter het stuur en het rijdt ook als een busje. Als je rustig rijdt, is er niets aan de hand – wil je de vlotte huisvader uithangen dan hangt de Kangoo als een kapseizend cruiseschip in de bochten. Niet doen, daar is-ie niet voor gemaakt. Hij is gemaakt om op redelijk betaalbare wijze mensen en spullen eenvoudig te vervoeren en hij doet dat heel goed. Als je alleen dát wilt, dan is de Kangoo een verstandige keuze. Wat kan jou het schelen als de buurman denkt dat je koerier bent.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken