Rolls-Royce Dawn

In Zuid-Afrika maken we kennis met een nieuw model én de nieuwe strategie van Rolls-Royce. Het een heeft te maken met het ander, en wij ervaren of het is gelukt

Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn

Het gebeurt niet elke dag dat er een uitnodiging van Rolls-Royce op onze burelen belandt. Rolls-nieuws is echt nieuws. De jongste boreling is niet alleen een nieuw model, het is meer dan ooit een statement. Giles Taylor, de designman van Rolls-Royce, tekende met de Dawn niet zomaar een mooie cruiser, maar een auto die zijn inzittenden een heus filmsterrenimago geeft. Sta je straks als volslagen vreemde met je kop in de Privé, alleen maar omdat je in een Rolls-Royce Dawn rijdt. We bedoelen maar: je moet je een behoorlijke pief voelen en jezelf belangrijk vinden om in een Dawn te rijden.

Wat wil Rolls-Royce met de Dawn bereiken?

Met huiveringwekkende typenamen als Phantom (spook) en Wraith (zwarte ridder) klinkt Dawn, dageraad, heel lieflijk. Het staat symbool voor de nieuwe weg die Rolls-Royce wil inslaan met de modellenpolitiek. We kwamen de naam al eerder tegen in de RR-historie, namelijk in de vroege jaren vijftig. De Silver Dawn was een volledig met de hand gebouwde limousine, in een oplage van 28 stuks. Ook die markeerde een nieuwe periode, namelijk een opbloeiende economie na de Tweede Wereldoorlog. De eigenaren vierden daarmee de nieuwe vrijheid van Europa, ook al was voor het plebs het eten nog steeds op de bon.

De huidige Phantom loopt op z’n laatste benen, in 2018 komt er een nieuwe generatie. De verkopen zijn inmiddels aardig aan het inzakken, dus Rolls heeft een model nodig om in de tussenliggende periode brood op de plank te krijgen. Er komt ook nog een SUV bij (in RR-termen: ‘een voertuig met vergrote bodemvrijheid’). Het is echter de Dawn die als eerste om de gunst van de nieuwe doelgroep mag strijden. De tijd van dikke, sigaarrokende en ruitbroeken dragende pensionado’s is voorbij, jonge gefortuneerde bankiers en dotcom-miljardairs zijn het nieuwe publiek. Om het beeldend te zeggen: Harry Mens eruit, Reinout Oerlemans erin.

Wat voor nieuwe dingen biedt de Rolls-Royce Dawn?

In een vluchtige blik lijkt het dat de Rolls-Royce Dawn niet meer is dan een onthoofde Wraith, maar dat is te kort door de bocht. 80 procent van de carrosseriedelen is nieuw. Zelfs de banden zijn van een chiquer type. Wat het idee achter de Dawn ook mag zijn, het is in levenden lijve een adembenemende auto om te zien. Het vakmanschap spat eraf, het oog voor detail is werkelijk buitenaards. De cabriokap is opgebouwd uit zes lagen stof en een dubbele zoom. Met het dak omhoog hoor je werkelijk geen zuchtje wind tijdens het rijden. In 22 seconden ga je van dicht naar open. In Rolls-Royce-termen heet dat een ‘zwijgend ballet’, wij vinden het gewoon fijn dat je bij een snelheid tot 50 km/u binnen een halve minuut met je bolletje in de zon zit. De kap verdwijnt in een opbergruimte die qua formaat van een BMW 2-serie lijkt te komen.

‘De 570 pk en 780 Nm blijken vooral papieren waarden, want het past niet bij de auto om het potentieel steeds aan te spreken’

Rolls-Royce hamert erop dat een inklapbare hardtop niet bij het merk past, los daarvan zou de opbergmogelijkheid voor zo’n metalen pakket de achtersteven nog prominenter maken. Het canvas spant perfect om het kapframe en sluit naadloos aan bij de raamranden. De lage daklijn doet denken aan hotrods uit de jaren dertig en dure speedboten. Een designer zou zeggen dat de Dawn een hoge taillelijn heeft en smalle daglicht­openingen. Het effect is geweldig. De naar achteren scharnierende portieren blijven een prachtig detail waar je omstanders mee kunt imponeren. Hun zelfsluitende functie is geen gimmick op zich, maar een visitekaartje voor het complete merk en een bewijs van het oog voor detail en luxe.

Daarbij komt dat een cabriolet per definitie een aandachtstrekker is. Stel je dan eens voor hoeveel ogen er op je gericht zijn als je met een Rolls-Royce Dawn komt voorrijden. Het voornaamste uitzicht dat je vanachter het stuur hebt, zijn starende mensen. Opzij, recht voor je, in je binnenspiegel: overal zie je ze turen en gluren. Recht vooruit kun je ze op gepaste afstand houden. Tussen ruit en bumper ligt een motorkap ter grootte van een pingpongtafel. Een aloud ontwerpgrapje, een extra plooi over de volledige lengte van de motorkap, en een hoger geplaatst Spirit of Ecstasy-ornament maakt de afstand tussen (zelfbenoemde) adel en ‘het gewone volk’ optisch nog groter. Waar bij veel top-of-the-bill-auto’s de achterkant een pro memorandum-post op de designbegroting is, heeft de Rolls-Royce Dawn een fraai gestileerde derrière. Het gehele ontwerp straalt zoveel dynamiek uit dat er zelfs op de parkeerplaats van het gemiddelde winkelcentrum nog snelheid in zit.

Willen we een wit voetje halen bij de mannen uit Goodwood?

Nee, maar bedenk dat Rolls-Royce geen vervoermiddelen maakt, maar rijdende ervaringen. Geen andere auto ter wereld rijdt, voelt, ruikt of gedraagt zich als een Rolls-Royce. Juist die positie maakt de Dawn zo interessant, want mensen die deze auto kopen, willen boven de meute uitsteken, omdat de omvang van hun kapitaal dat toelaat én vereist. Hun weg van a naar b is geplaveid met eurotekens.

Om er nog een schepje bovenop te doen, is de Rolls-Royce Dawn te leveren in een zeer uitgebreid palet aan kleuren. Eerder zagen we een showmodel van de Dawn, waarbij de mystieke blauwe Midnight Sapphire-kleur werd gecombineerd met een interieur dat zo oranje was dat Willem-Alexander er bleek bij afsteekt. Bij deze kennismaking stellen we met een gerust hart vast dat zelfs een meer ingetogen tint genoeg de aandacht trekt en voldoende snelheid uitstraalt. De kwaliteit is zeer hoogstaand – bij een auto van 425.000 euro mag je dat wel verwachten. Vanbinnen zijn er nog wat details aangebracht die wat onderscheid aanbrengen tussen de Dawn en de Wraith. Zo zien we onder meer andere instru­menten.

Wat vind je allemaal als je instapt?

We kunnen geen andere auto bedenken die meer verfijning, comfort en oog voor detail biedt dan de Dawn. Waar andere merken alle functies wegstoppen in een touchscreen in de middenconsole, houdt Rolls-Royce het op relatief simpele bedie­ningselementen. Onderhuids komt alles van mama BMW, maar de temperatuur stel je bijvoorbeeld in met ‘ouderwetse’ draaischij­ven. Waarom zou je ook je interieur bezaaien met allerlei knopjes, als je smartphone een compleet entertainment­­­­-centrum is?

‘Met het dak omhoog hoor je werkelijk geen zuchtje wind tijdens het rijden’

Rolls-Royce claimt dat geen vierzits cabrio een stijvere constructie heeft dan de Dawn. Die stelling nemen we niet voor zoete koek aan, maar het is een feit dat we niets van torsie kunnen bespeuren. De breedte nam met 24 millimeter toe ten opzichte van de Ghost, de wielbasis kromp met 180 milli­meter. Het zwaartepunt van de auto kwam lager te liggen, het onderstel kreeg andere luchtvering en actieve stabilisatorstangen. Natuurlijk is het geen auto die je zonder gêne de sporen geeft, maar doe je het wel, dan weet de Rolls-Royce Dawn op wonderbaarlijke wijze z’n zwaarlijvigheid (2.560 kilo) te camoufleren en toont hij een geweldig strakke wegligging.

Niet voor introverte lieden

Het is een grote, imposante auto en bepaald niet de keuze van muurbloempjes of andere introverte lieden. Rolls-Royce haalt ons voor de introductie naar Zuid-Afrika, waar we bij de indrukwekkende Kaap een eerste kennismaking met de Dawn hebben. Zuid-Afrika is echter ook het land waar de kloof tussen rijk en arm groter is dan waar ook ter wereld. Dat maakt rijden met de Dawn tot een sociaal experiment. Gelukkig treffen we het, want in de arme townships worden we niet met flessen, stenen en messen onthaald, maar met gejuich en zwaaiende kindjes. We laten je weten hoe het met onze aankomende testritten in Molenbeek en Kanaleneiland afloopt.

De Rolls-Royce Dawn is vooral bedoeld om comfor­tabel bezig te zijn met autorijden. Het gaat allemaal niet zo zijdezacht en afstandelijk als in een Phantom, je wordt op een nette wijze betrokken bij wat er onder de auto plaatsvindt. Het is een absoluut unieke ervaring. De motor is dezelfde 6,6-liter V12 biturbo met 570 pk en 780 Nm die de Ghost aandrijft. Die krachten blijken vooral papieren waarden, want het past niet bij de auto om het potentieel steeds aan te spreken. Als je het wel doet, dan waan je je in een Airbus A380. In alle stilte katapulteert hij je naar snelheden die je bij z’n grootte en massa niet verwacht. Als gezegd: dat doe je niet vaak. De power reserve-meter, die aangeeft welk percentage van de motorkracht je aanspreekt, komt nauwelijks boven de 7 procent.

Je kan dus heel relax in de Rolls-Royce Dawn rijden?

De verfijning is van grote klasse. De pk’s en Nm’s worden beteugeld door de achttraps automaat van ZF. Dit is de zogenoemde Satellite Aided Transmission die we kennen uit de Wraith, waarbij de GPS ‘vooruitkijkt’ naar het verloop van de weg en daar de juiste versnelling bij kiest. Ga je op voor jou onbekend terrein ineens heel veel gas geven terwijl er een stel venijnige slingerbochten aankomen, dan blijft de bak simpelweg in de derde versnelling hangen. Het lijkt te werken, maar we zouden ook prima zonder kunnen leven. Bovendien zal een Rolls-eigenaar altijd zijn eigen keuzes maken, of dat nu met een aandelentransactie of het kiezen van de juiste versnelling te maken heeft.

Het is duidelijk dat het lot je erg gunstig gezind is geweest als je je een Dawn kunt veroorloven. Rolls-Royces hebben, misschien alleen al door hun prijskaartje, een haast mythologische waarde en een sex appeal van heb ik jou daar. Het is heel knap dat de Dawn aan dat imago een extra dimensie toevoegt. Als je de nieuwsgierige, afgunstige, bewon­derende en vooral verlekkerde blikken kunt weerstaan, en niet bang bent om als popster behandeld te worden, dan is de Dawn de beste keuze die je kunt maken.

18
20
Specificaties

Motor
6.592 cc
V12 biturbo
570 pk @ 5.250 tpm
780 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,9 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
14,2 l/100 km
330 g/km CO2
G-label

Afmetingen
5.285 x 1.947 x 1.502 mm (l x b x h)
3.112 mm (wielbasis)
2.560 kg
83 l (benzine)
244 / 295 l (bagage)

Prijzen
NL € 425.000 (25%)
BE € 335.170

Het vonnis
Dit is niet zomaar een auto, maar een van ’s werelds meest briljante luxe-ervaringen. Voor Rolls-Royce is het een geweldige eerste stap op nieuwe paden en een voorteken voor wat we nog van het merk mogen verwachten

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken