Ghost luidt zijn naam. Hij is kleiner en goedkoper dan de Phantom en hij is de eerste van een nieuw gamma Rolls-Royces voor minder geld.
 
Het eerste wat je moet weten over de Ghost, de nieuwe, kleine, betaalbare Rolls-Royce, is dat-ie klein noch betaalbaar is. Oké, hij is zowel kleiner als goedkoper dan een Phantom, maar sinds wanneer was de Phantom wat dat betreft een goede maatstaf? Kleiner en goedkoper dan een Phantom – dat is net zoiets als zeggen dat je nieuwe huis niet zo groot is als paleis Soestdijk.
 
Goed, wat cijfers. De Ghost is 540 centimeter lang, 40 cm korter dan een Phantom, maar meer dan twee meter langer dan een vijfdeurs Ford Focus. Om je een idee van de afmetingen te geven, die wielen zijn 19 inch. Met andere woorden, hij is gróót. Prijs? Bijna 352.982 euro in Nederland, en dan heb je er nog niets op laten zetten van een duizelingwekkend scala aan prijzige opties.
 
‘We hebben nooit een betaalbare Rolls willen maken’, zegt Ghost-projectmanager Dan Balmer. ‘Het is nog altijd een Rolls-Royce. Beknibbelen past nu eenmaal niet bij dit merk. Wat we beoogden met de Ghost is om Rolls-Royce minder formeel te maken. We weten dat de Phantom een over-the-top-statement is, dat veel mensen ‘m overdreven vinden. De Ghost moet een toegankelijke auto zijn. De Phantom is een auto voor bijzondere gelegenheden, terwijl je de Ghost iedere dag zou kunnen gebruiken.’
 
Een alledaagse Rolls-Royce? Even los van welke halvegare zijn kinderen van de voetbaltraining zou ophalen met een auto van 350.000 euro, is het niet zo’n idiote bewering. Naast de Phantom bezit de Ghost, hoewel hij heel wat uiterlijke kenmerken heeft afgekeken van zijn statige, grote broer, duidelijk een vriendelijkere, toegankelijkere uitstraling. Toegegeven, hij wijkt slechts subtiel af van de vormgeving van de Phantom – als hij je op de autoweg inhaalt, kost het je geheid een paar keer kijken om te zien dat het een Ghost is – maar je verwacht dan ook geen flame surfacing bij een Rolls, toch? Sommigen zullen de Ghost misschien een beetje te ingetogen vinden, maar hé, hij is heel wat minder Hoogste Klasse dan de protserige Bentley Mulsanne. Hij ziet er – sorry, sorry, maar het moet gezegd – heel erg 007 uit.
 
Bij Rolls heerst het idee dat hun modellen, in ieder geval die uit de jaren tachtig en negentig, een beetje te sober, te ingetogen waren. De Ghost, zegt men, biedt de kans om een Rolls iets swingends en ongedwongens te geven. Niet dat we nu meteen shorts en slippers aan moeten gaan trekken, maar het boordknoopje mag wel los.
 
De nieuwe motor brengt je in ieder geval in die sferen. De Ghost wordt aangedreven door een 6,6-liter V12-motor met twee turbo’s en directe brandstofinspuiting, die niets van doen heeft met de V12 van de Phantom, maar is afgeleid van de motor van de BMW 760Li, maar dan opgepept en verfijnd om ‘m een meer, eh, Rolls-achtig karakter te geven. Turbochargers passen bij een volbloed Rolls, en ze leveren karrenvrachten aan koppel – maar liefst 780 Nm bij slechts 1.500 toeren per minuut, waarvan het ongelooflijke aantal van 610 Nm beschikbaar is vanuit z’n vrij. Zijn topvermogen bedraagt 563 pk, meer dan een Ferrari 612 en meer dan een Bentley GTC Speed. Nu we het toch over cijfers hebben: de Ghost bereikt de 100 km/u in 4,7 seconden. Vier komma zeven. In een auto met zo’n beetje de afmetingen en het gewicht van een klein hemellichaam.
 
De overbrenging wordt verzorgd door een automatische achtversnellingsbak, ook afkomstig uit de 760. Een handgeschakelde versnellingsbak is nooit een optie geweest. ‘Dit is nog altijd een Rolls Royce – en dan heb je het over comfort en gebruiksvriendelijkheid’, zegt Balmer. ‘Een handgeschakelde versnellingsbak zou stress toegevoegd hebben, en dat willen we niet.’
‘Hij biedt een Hollywood-ster de kans om waardig en in stijl uit te stappen, zonder dat haar onderbroek – of de afwezigheid daarvan – in het oog valt van de wachtende paparazzi’
 
Dat is nu net het probleem met de Ghost. Hoe verenig je ‘comfort en gebruiksvriendelijkheid’ met de prestaties die bij een superauto passen? Bij Rolls kun je ze keer op keer horen zeggen dat de Ghost ‘dynamisch, niet sportief’ is, wat zoiets is als een film omschrijven als ‘grappig, niet onderhoudend’.
 
‘Het verschil is dit’, legt Balmer uit. ‘Als je kijkt naar een Mercedes uit de S-klasse met een prijs die ook maar een beetje in de buurt komt, dan kom je uit bij de AMG-modellen – overduidelijk raceauto’s op banden met bijna geen profiel, robuuste sturen en een heleboel lawaai. Maar de Ghost, die is nu juist snel en dynamisch, maar tegelijkertijd ook stil en comfortabel. Ons doel was om die onmiskenbare zoeverigheid van een Rolls te behouden.’
 
De aanblik van de Ghost die bijna geruisloos rondgaat in de fabriek in Goodwood – wij zijn weliswaar de eersten die de auto mogen zien, maar zelfs Top Gear heeft nog geen toestemming om in de Ghost te rijden – maakt duidelijk dat, wat in hemelsnaam ‘zoeverigheid’ ook mag betekenen, de Ghost zijn best doet om dat te realiseren. Net als de Phantom heeft de Ghost luchtvering, met voor én achter een aluminium multilink-ophanging. Het systeem voelt bijvoorbeeld wanneer een passagier achterin zich van de ene stoel naar de andere verplaatst en past de ophanging daarop aan om de Ghost volmaakt in balans te houden. Knap.
 
Hij bezit nog veel meer superslimme foefjes – camera’s om in het donker en zijwaarts te kijken, plus nog een paar camera’s onder de zijspiegels om te voorkomen dat je bij het parkeren de stoeprand schampt – maar die zie je op het eerste gezicht niet. Balmer vertelt dat het ontwerpteam alle mogelijke moeite heeft gedaan om de ‘technische snufjes’ niet in het oog te laten lopen – dus geen opzichtige sensoren en lenzen. De camera voor zicht in het donker, bijvoorbeeld, is weggewerkt in de linkerbovenhoek van de grille, onzichtbaar om geen afbreuk te doen aan het aloude beeld van degelijkheid.
 
Binnenin is de hoogstaande techniek zichtbaarder aanwezig. Het dashboard en het instrumentarium hebben duidelijk een snufje BMW meegekregen – de centraal aangebrachte kilometerteller van de Ghost is afkomstig van de nieuwe iDrive, terwijl het vlakke 10-inch-scherm de bezitters van een exemplaar uit de 7-serie bekend zal voorkomen – maar alles wat zichtbaar is, is speciaal voor de Ghost ontworpen. De vertrouwde Rolls-gadgets zijn gebleven: in elk voorportier zit een paraplu opgeborgen, terwijl de achterportieren met hun achterscharniering net als bij de Phantom imposant zijn, met hun maximale hoek van 83 graden. Dat maakt de Ghost – leuk weetje – tot de auto met de allerbreedste achterinstap. Als je zelf een breed achterwerk hebt, dan is dit echt een auto voor jou. En hij biedt een Hollywood-ster de kans om waardig en in stijl uit te stappen, zonder dat haar onderbroek – of de afwezigheid daarvan – in het oog valt van de wachtende paparazzi.
 
Ja, de Ghost is van binnen enorm groot. Twee mensen van één meter 80 achter elkaar is kinderspel, hier binnen is genoeg ruimte voor vier mensen van twee meter tien en voor een bataljon blazers rond de enkels van de achterpassagier.
 
Hoe dan ook, zegt Balmer, is de gemiddelde bezitter van een Ghost – als dat tenminste geen oxymoron is – veeleer een bestuurder dan een passagier. Het is verleidelijk om de Ghost te beschouwen als een poging van Rolls om een minder uitbundige auto te maken voor deze minder uitbundige tijden, een auto die minder uitbundig verbruikt, ook, dan de Phantom. Balmer onderstreept dat de Ghost al lang vóór de Grote Financiële Knock-Out als concept bestond, maar hij geeft toe dat deze auto mensen aanspreekt die vinden dat de Phantom een verkeerd signaal afgeeft in dit economische klimaat.
 
Voor de toekomst van Rolls-Royce is het van vitaal belang dat de Ghost er daadwerkelijk in slaagt om aansprekend te zijn. De fabriek in Goodwood meldde dat 2008 het succesvolste jaar in tijden was met een verkoop van meer dan 1.200 exemplaren – de cijfers van dit jaar zullen zeer waarschijnlijk wat lager liggen vanwege diezelfde Grote Financiële Knock-Out – maar Rolls hoopt dat de jaarproductie in 2011 zal zijn gestegen tot 3.000 stuks, waarvan de Ghost tweederde voor zijn rekening moet nemen. Het is te verwachten dat het Midden-Oosten en Azië het grootste deel van die groei voor hun rekening zullen nemen, maar de Ghost zou ook thuisbasis Europa moeten veroveren, een markt die zich minder leent voor de overdadige Phantom-stijl dan, laten we zeggen, Dubai.
 
Verwacht niet dat al die Ghosts vierdeurs zullen zijn. Net zoals de Phantom-sedan vervolgens de Drophead en de Coupé voortbracht, zo heeft Rolls al laten doorschemeren dat dit de eerste telg is in de nieuwe Ghost-familie. Een tweedeurs? Open dak? Beide mogelijkheden zouden cool zijn. En Rolls, met jullie vondst van die nieuwe ‘alledaagse toegankelijkheid’ staat er toch zeker ook wel een Ghost-estate op de rol?

Reacties