Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive DSG

Seat zou Seat niet zijn als het niet ook een sportievere versie zou maken van auto’s die daar niet in de eerste plaats om vragen. Neem nou de Ateca

Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive DSG (2018)
Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive DSG (2018)
Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive DSG interieur (2018)
Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive DSG (2018)
Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive DSG (2018)
Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive DSG (2018)
Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive DSG interieur (2018)
Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive DSG (2018)

De Seat Ateca FR. Moet dat nou? Een SUV zou toch vooral stoer moeten zijn. Seat heeft een naam op te houden als het net iets ondeugender broertje van Volkswagen. Dus als Seat met een SUV komt, is het geen gekke gedachte als je denkt dat dat een visueel staaltje spierballen rollen wordt. Niet dus.

Oh, hij ziet er prima uit, die Ateca, daar niet van. Strakke lijnen, herkenbaar familiegezicht, en zeker in deze FR-uitvoering een paar leuke extra details (zoals de dikke wielen, dubbele uitlaten en het mat-chroom randje bij de voor- en achterbumper en dorpels) voor nog wat meer cachet. Maar toch, we weten ook niet precies waarom: het oogt allemaal een tikje braaf. Goed, groot voorbeeld Tiguan is nóg wat meer mainstream. Toch kennen we er in dit uit z’n voegen barstende segment ook een hoop die er spannender uitzien.

Geeft allemaal niks, is een kwestie van smaak en een duidelijke keuze van Seat, die je ze niet kwalijk kunt nemen. De verkopen zijn behoorlijk omhooggegaan sinds ze van Shakira wat meer richting, zeg maar, Celine Dion zijn opgeschoven. Zoals we al zeiden hebben wij de beschikking over de topuitvoering, de FR. Ook nog eens met de sterkste motor die de Spanjaarden leveren: een tweeliter TSI met 190 pk (hij is er ook met de 150 pk sterke 1.4-motor). Die iets teruggetunede VW Golf GTI-motor levert fijne prestaties in de Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive DSG. Even naar 100 km/u is in 7,9 seconden gepiept en de top bedraagt 212 km/u – niets mis mee dus. Bij optrekken gooit er hij dat bekende, lekkere grommetje tegenaan. Voor de rest houdt hij zich redelijk koest.

Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive DSG interieur (2018)

Wat de vraag rechtvaardigt: ie ie dat waard? Je kunt het aan de uitvoering en motorisering al merken: mooier dan dit wordt het qua Ateca niet. Het ontbreekt je dan ook aan zo goed als niets, en dat zie je terug in het prijskaartje. Waar het Ateca-programma begint bij een schappelijke op-een-haar-na-28 duizend euro (21 mille in België), komt deze topper op bijna 48 mille. De importeur kreeg daar dankzij nog een maatje grotere banden (19”) en wat pakketjes nog eens vijf mille bovenop. Dan heb je het inmiddels over serieus geld.

Qua uitrusting en afwerking: ja. Onze Seat Ateca FR steekt uitstekend in elkaar en wensen hebben we niet meer. Of toch: ééntje. Wat we maar niet kunnen begrijpen is dat fabrikanten (en dan met name VW) een ‘sportieve uitvoering’ altijd associëren met een knalharde demping. Er zijn diverse andere merken die al jaren bewijzen dat je prima vlot kunt door een bocht kunt gaan zonder bij elke dwarsrichel je halve gebit in te moeten leveren.

Nu hoeft heus niet elke Seat Ateca FR-rit meteen naar de tandarts te leiden, maar het had qua demping een fors stuk rustiger gekund – en gemogen. ‘Ja, maar daar koop je toch juist een sportieve versie voor?’, horen we je zeggen. Nou, als stuiteren terwijl het niet hoeft je ding is: ga gerust je gang. Hij zal je ook verder in geen enkel opzicht teleurstellen, want het is verder een uitstekende auto. Is deze Ateca te langzaam? Dan is er ook nog de Cupra Ateca.

11
20
Specificaties

Specificaties Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive DSG

Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
190 pk @ 4.200 tpm
320 Nm @ 1.450 tpm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,9 s
top 212 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,0 l/100 km
159 g/km CO2 [energielabel F]

Afmetingen
4.339 x 1.807 x 1.601 mm (l x b x h)
2.638 mm (wielbasis)
1.436 kg
50 l (benzine)
510 / 1.604 l (bagage)

Prijzen
€ 47.795 (NL)
€ 35.190 (B)

VONNIS
De Ateca is een fijne auto die ongetwijfeld veel mensen zal aanspreken. In deze FR-uitvoering is ie ook nog eens behoorlijk vlot, al moet je dat kennelijk betalen met een demping die een heel stuk comfortabeler had gekund – en dat is jammer.