Jarenlang rustte er een stigma op SUV’s en crossovers: clichématig noemde iedereen die iets van autokennis wilde uitstralen ze ‘P.C. Hooft-tractoren’. Newton leerde ons dat voor elke actie een omgekeerde en gelijke reactie geldt. En jawel: nu voelt elke autofabrikant de behoefte om te bewijzen dat hun hoogpotige stadsveroveraars niet lijden aan smetvrees. Zo ook Seat met de Seat Ateca.

Slaagt de Seat Ateca daar een beetje in?

Stap één in de offroad-indoctrinatie is de dikke, centrale draaiknop met daarop rij-modi voor bijvoorbeeld sneeuw en zand. In de sneeuwstand zal het ABS de wielen kort laten blokkeren zodat sneeuw zich voor de banden verzamelt. Tegen deze hoopjes remt de auto af. En er is een functie die je helpt met het nemen van steile hellingen. Misschien handig voor parkeergarages.

Voor stap twee zet Seat ons in een vliegtuig naar Finland. Zo’n 150 kilometer van waar de kerstman zich ophoudt, landen we in een wonderlijk sneeuwgebied. We stappen (voor de derde keer) in een Ateca en ditmaal in de dikste uitvoering: de Xcellence 2.0 TDI DSG 4Drive met 190 pk. Dat is direct ook de enige dieseloptie met automaat en vierwielaandrijving. Met dank aan de Nederlandse staat kost hij je minimaal 50.100 euro; Belgen zij, zoals te doen gebruikelijk als het om echte auto’s gaat (voor semi-veganistische elektra-auto’s betalen ze juist méér) af met prijzen vanaf 38.390 euro.

Hoe gaat Seat je overtuigen?

We wrijven in onze handjes, want we gaan even stevig, eh… op de openbare weg rijden. Geen woeste offroad-parcoursen waar de sneeuw ons om de oren vliegt en waar bevriezingsgevaar op de loer ligt. Gewoon via de besneeuwde hoofdwegen van a naar b. Spannend? Nee, totaal niet. Het rijdt praktisch hetzelfde als een voorwielaandrijver op nat asfalt. Minus de wielspin zelfs; de tractiecontrole werkt razendsnel. Zelfs vanuit stilstand, op sneeuw, in Sport-modus en met het pedaal tot de vloer spinnen de wielen minimaal door.

Hetzelfde geldt voor het ABS. Natuurlijk, als je op sneeuw het rempedaal intrapt, voel en hoor je het systeem werken, maar het gaat met zo’n bloedgang dat je qua weggedrag wederom haast niets merkt. En we hebben écht ons best gedaan. Het enige nadeel is dat de redelijk stugge demping (daar houden we van in Europa, dus Seat levert) nogal dreunt in je oren tijdens het rijden op platgereden sneeuw. Het vermorzelde witte poeder is – godzijdank, want grip – immers nooit volledig egaal. Het lijkt of de dempers de korte oneffenheden niet kunnen bijbenen. En dat zou op den duur flink op de zenuwen kunnen gaan werken.

Dus: op een gladde laag samengeklonterde ijskristallen weet de Seat Ateca zich te bewijzen als meer dan een drempelverslinder. De grote draaiknop op de middenconsole hebben we zelfs niet aangeraakt. Het begint te dagen dat dit exact de wijze les is die Seat ons probeert bij te brengen: je hebt de rij-modi niet nodig. De kracht zat al die tijd al in onszelf. Of eigenlijk: in de Ateca. Diep, zeg. En laten toch nog even heel eerlijk zijn: wintersport is de enige vorm van offroaden die de Ateca ooit gaat zien. Test geslaagd.

Seat Ateca Xcellence 2.0 TDI DSG 4Drive

Motor:
1.968 cc
viercilinder turbo
190 pk @ 3.500 tpm
400 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving:
vier wielen
7v automaat

Prestaties:
0-100 km/u in 7,5 s
top 212 km/u

Verbruik (gemiddeld):
5,2 l/100 km
134 g/km CO2
G Label

Afmetingen:
4.363 x 1.814 x 1.611 mm (l x b x h)
2.630 mm (wielbasis)
1.589 kg
55 l (diesel)
485 / 510 l (bagage)

Prijzen:
€ 50.100 (NL)
€ 38.390 (B)'

Vonnis:
Alle systemen werken in harmonie samen, waardoor deze extra dikke Ateca zich tijdens de wintersport gedraagt zoals je mag verwachten. Verder weten we natuurlijk allang dat Seats eerste SUV een prima auto is. Nu dus met 4x4

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Lees meer over seat