Hoe bracht jij de afgelopen zaterdag door? Laat ons raden, je lag op de bank uit te brakken van vrijdagavond? Dan hebben we goed nieuws: er zijn leukere manieren om aan het eind van de week stoom af te blazen. Beter voor je lever en nauwelijks duurder. Ze heten de Suzuki Swift Sport en de Volkswagen Up GTI.
Twee zeer brutale hatches
Voor iets minder dan 400 euro per maand lease je een van deze twee kleine raketten, die er klaar voor zijn om je de stress van je werkweek te doen vergeten. Sla die vrijdagavond in de kroeg over, ga vroeg naar bed, sta op voordat de zon dat doet, en zorg dat je dit alles bij voorkeur doet nabij de gedoodverfde speeltuin van Groot-Brittannië: Noord-Wales.
Ja, om een ware bestuurdershemel te vinden, moet je in het VK net zo lang westwaarts rijden tot je de plek bereikt waar de plaatsnamen niet meer zijn uit te spreken. Als je dan een auto bij je hebt waarvan het bestaansrecht uit drie letters bestaat – lol – dan heb je de ingrediënten voor de best mogelijke zaterdag bijeen. Kun je nagaan als je twee auto’s bij je hebt die puur voor de lol zijn gemaakt.
De Volkswagen Up GTI is een TopGear-lieveling, en met recht – hij is een speelse, jeugdige GTI in een tijdperk waarin de Polo en de Golf beschaafd en volwassen zijn geworden. Hij won een TG Award, hij is een pretje op wielen. De Suzuki Swift Sport is al sinds z’n eerste verschijning in 2005 een van onze favoriete kleine hete hatches. De nieuwe Sport van de derde generatie is lager, breder en lichter dan de auto waarvoor hij in de plaats komt – en die zaken zijn voor auto’s als deze zo’n beetje de heilige drie-eenheid.
De cijfers van de Suzuki
Van deze twee auto’s is de Suzuki veruit de snellere, zowel in de bocht als wanneer je eruit komt. Niet te ontkennen valt dat de Swift door een bescheiden gewichtsvoordeel – ondanks z’n grotere afmetingen – en een grotere en krachtiger motor (een 1.4 turbo met 140 pk, slechts 4 pk meer dan z’n natuurlijk ademende voorganger, maar z’n trekkracht is van 160 Nm naar 230 Nm gegaan) vermakelijk vlot vooruit komt, en iets beter bestand is tegen rolneigingen. Z’n rode lijn ligt bij een bescheiden 6.000 tpm en doordat hij wat meer grip biedt, voelt hij volwassener aan dan de vorige Swift.
De Volkswagen Up GTIp is wat vriendelijker dan de Suzuki Swift Sport. Hij is stabiel en speels tegelijkertijd, maar moedigt je niet per se aan om nóg harder door de bocht te gaan; je voelt dat dat de moeite niet waard zal zijn, dat het je niet echt iets extra’s zal opleveren. Of, om het niet in autojargon te zeggen maar in normaal Nederlands: hij is een tikkie minder lollig. Wel slaat hij terug met een beter motorgeluid – z’n driecilinder doet echt z’n best om als een mini-V6 te klinken.Het is vooral leuk om plankgas te geven bij weinig toeren, dan hoor je de turbo echt blazen; de ruimte onder de motorkap lijkt zich te vullen met een cycloon. Het is kinderachtig, maar je doet het steeds weer.
Een speeltuin in Wales
Noord-Wales, zo blijkt, is al even verslavend, vooral als de ochtendzon het landschap verwarmt. Het is een bevestiging dat we er goed aan deden om de vrijmibo over te slaan en een weekendje op pad te gaan.
Dit idee wordt nog eens versterkt als er een ware parade aan Porsche 964’s en 993’s voorbijkomt. We bevinden ons duidelijk in een speeltuin voor autofanaten. Dat konvooi verdwijnt in razende vaart uit ons gezichtsveld, en dan hebben we het perfecte lint dat de B4391 heet helemaal voor onszelf.
De B4391 is een korte, twaalf kilometers tellende weg van Capel Celyn naar Ffestiniog, middenin het hart van het prachtige Snowdonia National Park. De weg voelt aan alsof hij speciaal voor dit soort auto’s is aangelegd – en met ‘dit soort auto’s’ bedoelen we dan auto’s die precies genoeg vermogen hebben om je trakteren op een levendige maar niet angstaanjagende rit. Beide hatches zijn zo benaderbaar en vriendelijk; je kunt allerlei soorten lol en idioterie met ze uithalen zonder jezelf of je rijbewijs in serieus gevaar te brengen.
Hoe rijdt de Suzuki Swift Sport?
De meeste hedendaagse auto’s die qua snelheid ook maar een beetje ambitie hebben, kleven aan de weg als secondelijm, maar vaak voel je je niet echt betrokken bij hun rijgedrag. Dat is anders in de Suzuki – die is heerlijk transparant en geeft je alle vertrouwen. Je gaat achter het stuur zitten en je voelt je meteen op je gemak. Er is niets om aan te hoeven wennen; je verstelt het stuur (zowel in hoogte als in diepte, beter dan in de Volkswagen Up GTI), stelt de stoel in, en je gaat. De pedalen zijn perfect geplaatst, en dat geldt eigenlijk voor alles, meteen vanaf het eerste moment. Feedback komt uit alle hoeken en gaten – van het stuur, van de pedalen en vanonder je billen uit de stoel.
Als je, net als wij, geestelijk niet ouder bent dan een jaar of zes, dan komt al snel de vandaal in je naar boven en maak je er een spelletje van z’n alarmlichten zo vaak mogelijk te activeren, wat hij automatisch doet wanneer je echt hard remt.
Spelenderwijs leren
De Up zorgt ook voor behoorlijk veel plezier en is, als je ’m niet zou vergelijken met de Swift, een geweldige auto op een weg als deze. Maar de Swift is er wel, en is simpelweg beter. Vergeleken met de Suzuki Swift Sport is de besturing van de Up te licht, zijn de remmen wat ongevoeliger en wat minder effectief. De Volkswgaen Up GTI is ook lekker speels, maar op een andere manier. In de Suzuki krijg je voor remmen middenin een bocht niet meteen de doodstraf; hij danst onder je terwijl hij naar binnen duikt met z’n neus en de achterkant vrolijk licht wordt. Probeer je diezelfde manoeuvre met de Volkswagen Up GTI, dan merk je dat hij niet van z’n lijn wijkt – sterker nog: hij blijft precies doen wat hij ook al deed voordat jij je als een complete idioot begon te gedragen.
De Suzuki Swift Sport is misschien niet meer zo’n speels blij ei als voorheen, maar van deze twee is hij nog steeds de betere auto om te rijden. Hij is helder en trefzeker met z’n feedback en uiterst positief in z’n reacties op jouw input. Je leert van ’m en groeit met ’m, en uit die lessen kun je opmaken wat het verschil is tussen echt rijden en jezelf voortbewegen. En dat is zo’n beetje het mooiste compliment dat je een auto kunt geven.
Wat doet de Volkswagen Up GTI beter?
Maar de Suzuki heeft ook nadelen. Zo kost hij op een haar na 25 mille, wat best veel is, en al helemaal als je weet dat de kleine VW ook bijzonder veel waar biedt voor nog geen 20.000 euro (in België zelfs nog geen 17 mille). Dat verschil mag dan voor een groot deel voortkomen uit het feit dat de Suzuki Swift Sport alleen leverbaar is in zijn allerduurste uitvoering en dus is volgeladen met extra’s.
Maar de motor van de Volkswagen klinkt ook beter, en klimt hoger in de toeren, hij heeft een opgeruimder, meer minimalistisch interieur en afmetingen die van elke weg een makkie maken. Overigens geldt voor beide auto’s dat ze, als de omstandigheden dat vereisen, opvallend tam en verstandig voort kunnen glijden door het verkeer.
En wat doet de Suzuki Swift Sport beter?
Dat gezegd hebbende, is de Swift leuker om een speels weekend mee te beleven – omdat hij wat feller en scherper is, terwijl hij ook praktisch genoeg is om je door de werkweek heen te loodsen. En dat is in essentie toch eigenlijk wat je wilt van een kleine, hete hatch. De Suzuki Swift Sport is de juiste keuze. Dus wat ga je komende zaterdag ook alweer doen?
Specificaties Volkswagen Up GTI
Motor
999 cc
driecilinder turbo
115 pk @ n.b. tpm
200 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 8,8 s
top 196 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,8 l/100 km
110 g/km CO2 C Label
Afmetingen
3.600 x 1.641 x 1.478 mm
(l x b x h)
2.410 mm (wielbasis)
970 kg
35 l (benzine)
251 / 959 l (bagage)
Prijzen
€ 19.840 (NL)
€ 16.860 (B)
Specificaties Suzuki Swift Sport
Motor
1.373 cc
viercilinder turbo
140 pk @ 5.500 tpm
230 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 8,1 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,6 l/100 km
125 g/km CO2 F Label
Afmetingen
3.890 x 1.735 x 1.480 mm
(l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
945 kg
37 l (benzine)
265 / 947 l (bagage)
Prijzen
€ 24.999 (NL)
€ 23.974 (B)
Reacties