Tesla Model 3 Unplugged

Hoe kun je een elektrische auto tunen? Nou, zo dus

Tesla Model 3 Unplugged
Tesla Model 3 Unplugged
Tesla Model 3 Unplugged
Tesla Model 3 Unplugged
Tesla Model 3 Unplugged
Tesla Model 3 Unplugged
Tesla Model 3 Unplugged
Tesla Model 3 Unplugged

Mooi hoor, zo’n Tesla Model 3. Modern, geavanceerd, bloedsnel en zo. Maar laten we eens kijken wat er gebeurt als een tuner met verstand van zaken eraan gaat friemelen. Dit is de Tesla Model 3 Unplugged.

Wellicht heb je nog nooit gehoord van Unplugged Performance, maar ze doen er wel toe. Het bedrijf wordt gerund door Ben Schaffer, de man achter Bulletproof Automotive. Zijn Tesla-­tuning-avontuur begon heel toevallig toen zijn bedrijf verhuisde naar het industrieterrein waar Elon Musk zijn Californische hoofdkwartier heeft, en hij een praatje maakte met de buren. Unplugged vormt nu 90 procent van Schaffers business.

Verbeterd onderstel

Het tunen van een elektrische auto is bepaald iets anders dan het tunen van een traditionele benzineauto, en daarom heeft de Unplugged Model 3 geen modificaties aan de aandrijving ondergaan; de focus ligt op de ophanging, de remmen, de wielen en de banden. Als je al van 0 naar 100 km/u kunt accelereren in 3,5 seconden, staat extra vermogen niet per se heel hoog op de prioriteitenlijst. Onze testauto heeft coil-over-ophanging (circa 1.800 euro), koolstof-keramische remmen (7.500 euro) en lichtgewicht gesmede wielen (nog eens zo’n 7.500 euro). Serieus geld, maar ook serieuze onderdelen.

Lager zwaartepunt

Nou rijdt de Model 3 op zichzelf al heel behoorlijk; het is zeker de best sturende auto die Tesla op dit moment maakt. Maar wat de kundige knutselaars van Unplugged met het onderstel hebben gedaan, tilt de Model 3 naar een heel ander niveau. Er is nieuwe helderheid en communicatie in de besturing, de respons is veel sneller en het zwaartepunt ligt voelbaar lager. Het geheel voelt strakker en scherper aan en laat zich qua rijeigenschappen nog het best vergelijken met een BMW 3-serie.

Het enige wat op dat vlak nog wat roet in het eten gooit, is de nogal overbezorgde stabiliteitscontrole. Die kijkt je continu op de vingers en fluit je veel te snel terug, net als het leuk begint te worden. Het systeem geheel uitschakelen is (nog) niet mogelijk. Wij zouden gewoon ergens een zekering uit trekken, normaal gezien. Maar zo simpel zal het bij een auto als deze vast niet zijn.

Als je nu denkt dat al dat extra rij-genot ten koste gaat van het comfort, dan heb je het mis. De coil-overs zijn handmatig te verstellen op 24 verschillende niveaus, maar Unplugged stelt ze voor je in als je je voorkeuren na je bestelling alvast aan hen kenbaar maakt.

De Tesla Model 3 Unplugged is een M3-killer

Al met al: na deze vakkundige aanpassingen voelt de Model 3 aan als een echte rijdersauto. Natuurlijk kun je, als je een purist bent, ervoor kiezen om dezelfde operatie door te voeren op de Model 3 met achterwielaandrijving met één elektromotor. Maar proef je ook maar even van deze topuitvoering met twee motoren en vierwielaandrijving, dan weet je meteen dat hij een BMW M3 de baas zou kunnen. En dat de toekomst van het tunen veilig is in handen van mannen als Schaffer. Maar bovenal zul je voorgoed verpest zijn en nooit meer in een standaard Model 3 ­willen rijden.

18
20
Specificaties

Specificaties Tesla Model 3 Unplugged

Motor
2 elektromotoren
462 pk
639 Nm
75 kWh (accu)

Aandrijving
vier wielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 3,5 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
14,0 kWh/100 km, A-label
530 km (actieradius)

Laadtijd
8:00 uur bij 11 kW
0:40 uur bij 100 kW (80%)

Afmetingen
4.694 x 1.849 x 1.443 mm (l x b x h)
2.875 mm (wielbasis)
1.847 kg
425 l (bagage)

Prijzen
€ 69.700 + ca. € 17.000 (NL)
€ 69.700 + ca. € 17.000 (B)

Vonnis
Tesla’s beste auto tot nu toe voelt door de montage van Unpluggeds uitgekiende onderstel aan als een volbloed sportsedan. Was je bang dat elektrische auto’s niet te tunen zouden zijn? Geen paniek: de toekomst is zonnig

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws