De 100 coolste: nummer 70 tot 56

Ter ere van ons honderdste nummer hebben we op de Nederlandse TopGear-redactie de koppen bij elkaar gestoken om antwoord te geven op een belangrijke vraag: wat zijn de honderd gaafste auto's die we sinds de oprichting van ons magazine hebben gereden?

Vraag niet hoe, maar na veel bekvechten, met koffie gooien, bureaustoelmeppen en een flinke hoeveelheid builen zijn we eruit. Dit zijn, op volgorde, de honderd coolste auto's uit honderd nummers TopGear. Zie hier de nummers 70 tot en met 57, waartussen we onder andere een heldhaftig Italiaantje, een brok Amerikaanse bravoure, een stel rappe Britten en een wel erg goedkope SUV zien langskomen. Klik snel verder op de nummertjes hieronder voor tekst en uitleg!


070: Kia ProCeed GT

1.6 T-GDI GT
204 pk, 265 Nm 0-100 km/u in 7,7 s, top 230 km/u

Kia's eerste schreden op weg naar een auto die eerder leuk dan zakelijk verantwoord is: de ProCeed GT. En verrek, het is helemaal geen slechte poging. De nieuwe driedeurs Ceed ziet er al lekker uit en dat wordt er in GT-vorm zeker niet minder op. Recaro-sportstoelen, geen meters maar een fraai tft-scherm en een standaarduitrusting die 'riant' tot een eufemisme maakt – hij zal weinig mensen teleurstellen. Of het moeten de mensen zijn die een echte GTI verwachten – daarvoor is de onderstelafstemming niet scherp en de motor niet krachtig genoeg. Verder: goed, leuk en een enorme value for money.


069: Mercedes A-klasse

A 250
211 pk, 350 Nm, 0-100 km/u in 6,6 s, top 240 km/u

Hét voorbeeld van hoe een volledige metamorfose extreem goed kan uitpakken. Het vanaf de introductie geplaagde bejaardenbusje transformeerde in een dynamische, hippe hatchback waarmee iedereen voor de dag durft te komen. De AMG-versie valt wat tegen, maar neem gewoon een A250 met Sport-pakket en je hebt een heel potent en cool slopertje.


068: Lexus IS-F

IS-F
420 pk, 505 Nm, 0-100 km/u in 4,8 s, top 270 km/u

Lexus houdt wel van een gokje, zo ook met de IS. Door er de letter F achter te zetten, een pakketje moeilijke uitlaten onder en een 420 pk sterke V8 in te hangen, dacht Lexus het domein van de M3, toenmalige RS4 en C AMG te betreden. Maar met een automatische 8-bak (pakweg 7 versnellingen teveel) en een net iets te braaf uiterlijk lukte dat niet. Hulde verdient het echter wel, dus deze plek is daarmee te rechtvaardigen.


067: Volkswagen Scirocco

1.4 TSI
160 pk, 240 Nm, 0-100 km/u in 8,0 s, top 218 km/u

Het idee dat Volkswagen alleen maar grijze gaapauto's maakt, is niet geheel uit de lucht gegrepen, maar soms mag er ook best eens iets begeerlijks uit Wolfsburg komen. Waarschijnlijk omdat iemand bij het VW-concern goede herinneringen bewaarde aan de oorspronkelijke Scirocco, werd er een platte coupé-achtige in het leven geroepen onder diezelfde naam. We reden een tijdje rond in een exemplaar met een pittige 1.4 TSI-motor, en zijn de auto in die periode bijzonder gaan waarderen. Handig was ie niet, mooi en stoer wel, en hij reed heerlijk. Jammer dat de Scirocco tegenwoordig niet meer in de Nederlandse prijslijst staat; in ons grijze gaaplandje wilde niemand hem hebben.


066: Mini Clubman

Cooper S
184 pk, 260 Nm, 0-100 km/u in 7,5 s, top 227 km/u

Hoe leuk het merk op zich ook is, hoe enerverend ze ook altijd zijn om te rijden: het is haast onmogelijk om te ontkomen aan een zekere Mini-moeheid. Het aantal variaties op een thema begint zo langzamerhand ziekelijke vormen aan te nemen, met een aantal ronduit bespottelijke variaties als voorlopig dieptepunt. Zo niet de Mini Clubman. Hij is alles wat een Mini leuk maakt, met net die extra centimeters waar je bij een auto voor dagelijks gebruik (bagageruimte, passagiers achterin) om zit te springen. Daarbij is het de enige variant die én historisch verantwoord én op een leuke manier anders om te zien is.


065: Dacia Duster

dCi 110 4×4
109 pk, 240 Nm, 0-100 km/u in 12,5 s, top 168 km/u

Slimme zet hoor, van Renault, om dat onooglijke Oost-Europese merk van weleer nieuw leven in te blazen. En tsjonge, wat werd het gevreten: half 'doe maar gewoon'-Europa wist niet hoe snel ze zo'n ruim, betrouwbaar en spotgoedkoop ding moest aanschaffen. Wat wij ons echter altijd afvroegen: goedkoop, dat hoeft toch niet per se spuuglelijk te zijn? Dacia's meer dan afdoende antwoord daarop was de Duster: een belachelijk grote, aardig uitziende SUV voor een prijs waarvoor VW niet eens een Golfje z'n bed laat uitkomen. Eventueel zelfs met vierwielaandrijving voor minder dan 17 mille. Dan lullen wij ook niet meer.


064: Citroën DS3

1.6 THP
155 pk, 240 Nm, 0-100 km/u in 7,3 s, top 214 km/u

Ja, dat kun je als beroemd kleine-automerk natuurlijk niet over je kant laten gaan, dat er opeens een ander merk vandoor gaat met jouw specialiteit. Citroën heeft de (terug)komst van Mini een tijd met lede ogen aangezien en besloot toen eindelijk tot actie over te gaan. De Fransen gingen niet over één nacht ijs, want richtten er zelfs een submerk voor op: DS. Dat is inmiddels fors uitgebreid met de DS4 en DS5, maar de DS3 blijft eerlijk gezegd de leukste. De Franse mini leunt dan ook sterk op de waarden van z'n Britse voorbeeld: veel kleur, veel mogelijkheden er iets 'eigens' van te maken, veel (nota bene voor een deel exact dezelfde) motoren én bovenal heel veel rijplezier. Vooral de versies met de 1.6 THP-motor zijn heerlijk: scherp, snel en onversneden fun.


063: Tesla Roadster

Roadster
248 pk, 370 Nm, 0-100 km/u in 3,9 s, 200 km/u

Een op een Lotus Elise gebaseerde vol-elektrische sportwagen, hoe goed kan dat idee zijn? Nou: gewoon goed. Want hij is retesnel, voelt slechts een tikje zwaarder aan dan een echte Elise en is brandschoon. Zoals elke elektrische auto moet je met een fluwelen voet rijden om een eindje te komen, maar het plezier dat ie er voor teruggeeft, is oneindig. Dus laten we lief zijn voor Tesla. Mooi ding. Verdient hier een plek. Verder niet piepen.


062: Range Rover Evoque

2.2 SD4 4WD
190 pk, 420 Nm, 0-100 km/u in 10,0 s, top 200 km/u

Van een merk dat er nog steeds akelig trots op is dat het een model heeft dat met popnagels (heel erg zichtbare popnagels) bij elkaar wordt gehouden, zou je niet verwachten dat ze ooit eens een hip model zouden maken. En toch is dat precies wat die altijd wat aparte types van Land Rover gedaan hebben: een auto ontwikkelen die keiharde shock & awe moet bewerkstelligen bij fashionista's en andere glam people. En bij mensen die graag minder betalen dan de 83 mille die je minimaal voor een Range Rover kwijt bent, natuurlijk. Of we ooit bereid zijn ze te vergeven voor het feit dat ze dat over het paard getilde gratenpakhuis van een Victoria Beckham inhuurden voor 'designadviezen' is een andere, gelukkig geheel terzijde liggende vraag.

Toch zou je door al die hippe (en bijzonder geslaagde) lijnen kunnen denken dat de Evoque een slap, modieus aftreksel van een échte Range Rover is. En dan zou je je ernstig vergissen. Natuurlijk, ook Land Rover is niet blind geweest voor de sloten geld die je kunt verdienen aan mensen die een stoeprand al een uitdaging vinden, en heeft dus ook een versie zonder 4WD gemaakt. Neem het ze eens kwalijk – hij gaat als een warm saucijzenbroodje over de toonbank. Maar jullie weten net zo goed als wij: die versie moet je dus níét hebben – altijd de vierwielaangedreven variant pakken. En dan heb je een geweldig uitziende, superluxe alleskunner voor wie bijna letterlijk geen rivier te diep en geen berg te hoog is. De dingen die wij in woest terrein met hem uitgespookt hebben… Gênant, en hij vond het nog lekker ook. Het is een Coco Chanel, maar dan wel met soldatenkistjes.


061: Jaguar XFR

XFR
510 pk, 625 Nm, 0-100 km/u in 5,1 s, top 250 km/u

Jaguars antwoord op de BMW M5, Audi RS6 en Mercedes E-klasse AMG. Maar hij kwam niet helemaal uit de verf. Al weten we nog niet zo goed waarom, want voldoende vermogen, een heerlijk geluid, een fantastisch interieur en een Jaguar. Misschien dat ie met bijna 2.000 kilo schoon aan de haak wat te zwaar is. En trouwens, er komt nog een XFR-S aan. Heb je weer 40 pk meer.


060: Chevrolet Camaro

Camaro
405 pk, 556 Nm, 0-100 km/u in 5,4 s, top 250 km/u

We hebben in Europa bij lange na niet genoeg auto's die er uitzien alsof ze zo uit een superheldenstripboek zijn weggereden. Vinden wij. Daarom zijn we best wel gek op de Chevrolet Camaro, die in 2006 als conceptcar onder luid gejuich zijn debuut maakte en daarna ongewijzigd in productie ging. Z'n uiterlijk is na al die jaren nog steeds onnoemelijk gaaf. Helaas kleeft er in Nederland een 'klein' nadeeltje aan de auto: z'n prijs, door CO2-heffingen gespekt, is exorbitant. Dat is jammer, want nu hebben we hier dus nog steeds geen auto's die er uitzien alsof ze uit een superheldenstripboek zijn weggereden.


059: Ford Focus RS500

RS500
350 pk, 460 Nm, 0-100 km/u in 5,6 s, top 265 km/u

Natuurlijk, in een Focus RS waan je je al een rallycoureur, maar deze op 500 stuks gelimiteerde versie is helemaal de bom. Letterlijk. Met 350 pk op de voorwielen zou je denken dat ie alleen maar rechtdoor kan en wil, maar Ford bedacht een slim foefje om al dat vermogen op de voorwielen kwijt te kunnen. Nou ja, enigszins. Uiteraard is ie uitverkocht, maar mocht je er eentje tweedehands tegenkomen: gelijk kopen.


058: Lotus Exige S

S
350 pk, 400 Nm, 0-100 km/u in 3,8 s, top 274 km/u

Lotus is eigenlijk het simpelste merk ter wereld. Het draait maar om twee dingen: een laag gewicht en rijplezier, en al het andere wordt daaraan ondergeschikt gemaakt. Dat betekent onder meer: geen grote motor, want dat weegt maar. Enige vorm van wat andere merken heel blas← 'uitrusting' noemen, zet kilo's op de schaal en is derhalve werk van de duivel. Airco? Als je het warm hebt, slinger je een raam open: heb je het koud dan slinger je hem dicht. Simpel. Navi? Als je verdwaalt, zit je langer in de auto en heb je dús meer lol. Want dat heb je in een Lotus, en zeker in deze Exige. Het is dat er een stuur tussen zit, anders zou je denken dat je de wielen zelf vast had. Een Exige S is niet alleen spijkerhard, hij gaat ook spijkerhard: van 0 naar 100 km/u duurt maar 4,3 erg spannende seconden. Puurder dan dit wordt het (bijna) niet.


057: Fiat 500

0.9 TwinAir
86 pk, 145 Nm, 0-100 km/u  in 11,0 s, top 173 km/u

Fiat was (voor de zoveelste keer) zo goed als dood toen de Italianen besloten eindelijk weer eens te gaan doen waar ze het best in zijn: kleine auto's. Dubbel geniaal werd die greep omdat men besloot een nieuwe versie te maken van het grootste Fiat-succes tot dan toe, de 500. Hij kan de geschiedenis in als een van de zeer weinige retroprojecten die geweldig geslaagd zijn (met de Mini en, vooruit, de VW Beetle). Hij ziet er alleraaibaarst uit en rijdt nog leuk ook, zeker de Abarth-versies. Wederom à la Mini bouwt Fiat het aantal versies langzaam uit met een (soort van) cabrio, de niet al te fraaie maar bijzonder ruime 500 L en onlangs nog de serieus lelijke maar nog ruimere Living. Als je al iets kunt mopperen op de 500 is het dat ze, zeker voor een kleine Fiat, behoorlijk aan de prijs zijn.


056: Rolls-Royce Phantom Coupé

Coupé
460 pk, 720 Nm, 0-100 km/u in 5,8 s, top 250 km/u

Klikkend door deze lijst zie je vast genoeg auto’s die je hart sneller doen kloppen. Daarom kozen we er ook een paar uit die juist het omgekeerde doen. Niet één auto onthaast effectiever dan dit ultieme stuk splendeur uit Goodwood.

Lees hier ons artikel over deze Phantom!

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines