Toyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible

Rijdende tautologie

Foto('s): ToyotaToyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible offroad
Foto('s): ToyotaBergen Toyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible
Foto('s): ToyotaToyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible
Foto('s): ToyotaScherm Toyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible
Foto('s): ToyotaInterieur Toyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible
Foto('s): ToyotaStoelen Toyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible
Foto('s): ToyotaToyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible
Foto('s): ToyotaToyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible offroad
Foto('s): ToyotaToyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible
Toyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible offroad
Bergen Toyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible
Toyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible
Scherm Toyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible
Interieur Toyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible
Stoelen Toyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible
Toyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible
Toyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible offroad
Toyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible

Het komt in Nederland niet veel voor, maar het is volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport toegestaan om gebouwen te slopen met explosieven. Industriële ovens mag je trouwens ook reinigen met springstof. Handig om te weten als je Dasty niet meer voldoet. We tekenden een contract waarbij we beloofden de Toyota Hilux Invincible te ‘gebruiken voor het doel waarvoor de auto is bestemd en ingericht’. Met zo’n naam smeekt de pick-up om de klassieke TopGear-aflevering dunnetjes over te doen waarbij de onverwoestbaarheid van de Hilux op de proef werd gesteld. Zoals je weet, eindigde het experiment met de pick-up boven op een flatgebouw dat ogenblikken later werd opgeblazen. De Toyota overleefde het allemaal. Helaas konden we niet veel meer vinden dan een duplexwoning in Stipthout die met een sloopkogel tegen de vlakte ging. Je zult het dus met een normale rijtest van deze Toyota Hilux Invincible moeten doen – en het onsterfelijke aspect moeten aannemen.

Deze Toyota heeft vier portieren, maar het is slechts een tweezitter. Waarschijnlijk was het te lastig om uit te leggen aan de Japanners waarom het een grijs kenteken heet terwijl de platen overduidelijk geel zijn, dus laat Toyota de Hiluxen gewoon in Nederland ombouwen. Met het grijze kenteken kunnen ondernemers de auto zakelijk aanschaffen zonder BPM te betalen. Een bedrijf in Middelharnis verwijdert de achterste zitrij en plaatst een schot met een ruitje achter de voorstoelen. De achterste zijruit links wordt volledig geblindeerd met bekleding en het ruitje rechtsachter blijft gelukkig vrij – wel zo makkelijk voor de dode hoek bij een auto van 5,3 meter. Op de foto’s lijkt de Hilux kleiner, maar dat is vooral omdat hij niet zo’n stompe neus heeft als z’n Amerikaanse tegenhangers.

De Toyota Hilux is lastig te parkeren

Vergis je niet: de Toyota is net zo lang als een Bentley Flying Spur. De draaicirkel van de Hilux is zelfs groter door het ontbreken van vierwielbesturing. In het geval van de Bentley niet zo erg, want dan laat je de oprit van je vakantiehuis in Florence gewoon groter maken. Voor de beginnende hovenier die nog een krappe parkeerplek bij zijn appartement heeft, is het iets om rekening mee te houden. Overigens is dit niet de grootste uit de stal van Toyota; dat is de Tundra, maar die levert het merk hier niet.

Waar de achterbank zat, zit nu een handige afgesloten laadruimte. De speakers achterin blijven hangen, dus je gereedschap kan meegenieten van je muziek (en of je even MC Hammer kunt draaien). Door de extra twee deuren krimpt de laadbak naar een lengte van 1,55 meter. Er is ook een kleine cabine leverbaar, waarbij de laadbak groeit naar 2,35 meter.

Dit is de Toyota Hilux 2.8 D-4D

De aandrijving van deze uitvoering komt van de 2,8-liter viercilinder diesel met 204 pk en 500 Nm. Geen fraaie roffel, maar lekker ouderwets genagel vanonder de motorkap, waarbij ook vooral de ventilatoren van de motor erg goed hoorbaar zijn. Met de hoge zit erbij voelt het alsof je in een vrachtwagen zit – en dat mag je gerust een beetje stoer vinden. Qua prestaties is de motor vlot genoeg om met gepaste urgentie naar de volgende klus te rijden. Ook na zevenen 130 rijden is prima te doen zonder al te veel toeren. Via een schakelaar kun je de Hilux in twee- of vierwielaandrijving zetten. En dan is er nog de lage overbrenging voor het spelen in de modder. De automaat is wat loom, maar voor een werkpaard dik in orde.

Qua sturen voel je je als een discjockey aan de pep: je blijft maar draaien. De stuurinrichting is veel minder direct dan bij een normale personenauto. Perfect voor offroaden, maar op een rotonde betekent het dat je een keertje extra mag overpakken. Iets wat snel genoeg went.

Wat meer gewenning vereist, is het veercomfort

Vanbuiten zie je al dat de achterkant hoger staat dan de neus. Bij de Red Bull van Max is dit een aerodynamische feature, maar bij de Hilux geeft het aan dat ie liever beladen wordt gereden. Leeg is de auto zeker achter wat stuiterig. Zelfs op de ogenschijnlijk gladde A28 gaat er constant een lichte trilling door de auto – ook drempels worden net even wat minder fijn opgevangen. Waarom denk je dat je ze op het Achtuurjournaal altijd ziet rondrijden met zwaar geschut achterop?

Het interieur is een prima plek om te zijn. De Invincible pompt melodietjes via een JBL-systeem en een subwoofer zorgt voor wat ondersteuning. De materialen zijn voornamelijk hard plastic met een afwerking van hard plastic. Precies wat je wilt in een werkvoertuig, lijkt ons. De stiksels die door het harde plastic lopen, snappen we alleen niet zo.

Je komt er alleen bij toeval achter dat de auto geen melding op het schermpje geeft als de achterlichten het niet doen, maar verder hebben we weinig aan te merken op het interieur. Op één ding na. De auto is blijkbaar ontwikkeld tijdens warme zomerdagen in Noorwegen, op dagen dat de zon niet ondergaat. In het midden van het dashboard zit een scherm met de felheid van duizend zonnen – en het is niet te dimmen. En alsof dat niet erg genoeg is, reflecteert het scherm ook nog eens via het ruitje in het tussenmuurtje in de spiegel – en dat doet het al bij schemer.

Een minder dikke uitvoering kiezen

Een oplossing voor dit probleem is om een minder dikke uitvoering te kiezen, zonder het scherm. Voor de ondernemer is er al een Hilux met een 2,4-liter diesel voor slechts 19.995 euro (30.280 euro in België) – dat is slechts 6.000 euro meer dan een Opel Combo of iets dergelijks. Ook praktisch, maar aanzienlijk minder cool. Deze Toyota Hilux Invincible met stoere bumpers, dikkere velgen, de 2,8-liter dieselmotor, een automaat, leren bekleding en een dubbele cabine kost 42.795 euro (48.600 euro in België).

De enorme ‘Invincible’-stickers achterop kun je trouwens weglaten – het is dan ook een beetje een tautologie. Als je hem als Nederlandse particulier wilt rijden, dan ben je bijna 70.000 euro verder. Achterbank erbij? Dan kost ie 108.995 euro, op geel kenteken. Je moet hem dan wel érg stoer vinden, want hoewel Toyota een ontzettend capabel werkpaard heeft neergezet, voelt ie zich juist daarom niet helemaal thuis op de Nederlandse wegen. Hij is net iets te groot, ongeraffineerd en oncomfortabel. Maar zoek je een pick-up om tot het einde der tijden in te rijden, en met name ook daarna, kijk dan niet verder.

Very maïs price

Bij geselecteerde Citroën-dealers in Nederland kon je vroeger met Polaroid betalen en ongetwijfeld zijn er een paar hippe dealers die betalingen accepteren in cryptomunten, zoals Bitcoin. In Brazilië houden ze er ook bijzondere betaalmethodes op na. Daar kun je in bepaalde staten een nieuwe Toyota Hilux, Fortuner of Corolla ruilen voor sojabonen of maïs. De voorwaarde is wel dat de landbouwproducten duurzaam en legaal zijn verbouwd. Hoeveel maïs en soja de boeren moeten overhandigen, is afhankelijk van de marktprijs op dat moment. Zeker is dat het volgende bedrijfsfeestje van Toyota Brazilië een filmavondje is met een hoop popcorn. Met deze actie wil Toyota de lokale economie een steuntje in de rug geven. Uiteraard is het ook een mooie manier om klanten aan je merk te binden. In Brazilië gaat 16 procent van alle Toyota-verkopen direct naar de agrarische sector.

12
20
Specificaties

Specificaties Toyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible (2021)

Motor
2.755 cc
viercilinder turbo
204 pk @ 3.400 tpm
500 Nm @ 1.400 tpm
Aandrijving
vier wielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 10,2 s
top 195 km/u
Verbruik (gemiddeld)
9,5 l/100 km
248 g/km CO2, G-label
Afmetingen
5.330 x 1.855 x 1.815 mm (l x b x h)
3.085 mm (wielbasis)
2.085 kg
80 l (diesel)
veel (bagage)
Prijzen
€ 42.795 (NL) – excl. belastingen
€ 48.600 (B)

Reacties
  1. Paulus zegt op 20 oktober 2021 om 22:21:

    Het is een werkauto met een laadvermogen van 1200kg, het is geen strijkijzer om Leeg mee rond te rijden. Ik vermoed dat het display niet dimde door afdekking voor op het dashboard

  2. Paulus zegt op 19 oktober 2021 om 21:47:

    Slechte journalistiek en slappe halve waarheden.we rijden inmiddels 5 maanden in deze Hilux invincible. Bijna 40000 km gelopen, en al 2 servicebeurten gehad. Het stuiterde gedrag herken ik wel echter is bij ons niet meer aanwezig aangezien er altijd 700 kg gereedschap en materialen in de auto liggen.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken