Volvo V40 D2 Business Sport

Mooi was die tijd dat je lekker 14 procent kon bijtellen over je pijlsnelle Volvo V40. Helaas: dit jaar zijn zuinige leasers weer op een (veel) minder sterke variant aangewezen. Is dat een straf? Welnee. Al voelt het wel een beetje zo

Volvo V40 D2 Business Sport
Volvo V40 D2 Business Sport
Volvo V40 D2 Business Sport
Volvo V40 D2 Business Sport
Volvo V40 D2 Business Sport
Volvo V40 D2 Business Sport
Volvo V40 D2 Business Sport
Volvo V40 D2 Business Sport
Volvo V40 D2 Business Sport
Volvo V40 D2 Business Sport

Het was dé hattrick van 2014: terwijl alle andere fabrikanten de zakelijke spaarrijders alleen met gematigd krachtige eco-versies konden bedienen, knalde Volvo doodleuk de V40 D4 ertegenaan: twee turbo’s, 190 pk en toch zo schoon en onschuldig als een puppy in een emmer zeepsop. Vanzelfsprekend dook iedere zichzelf respecterende leaser erbovenop, met als gevolg dat de V40 in Nederland het afgelopen jaar de bestverkochte auto in zijn klasse was.

Het veranderde voor de Volvo V40

Helaas werden de regels voor 2015 weer verder aangescherpt: 85 g/km aan CO2-uitstoot was plots te hoog voor het dubbeltjestarief. Nu heeft Volvo ook al jaren een V40 D2 in de showroom staan die met niet al te veel aanpassingen teruggebracht kon worden naar de vereiste 82 g/km uitstoot. Concurrenten lukte dit niet, waardoor Volvo nu alweer spekkoper is: deze keer niet door overdadige power, maar puur door als enige niet-hybride in het hogere c-segment nog in aanmerking te komen voor lage bijtelling.

Bij het aanpakken van de D2 zorgden de Zweden voor iets meer pk’s en koppel over een breder toerenbereik, en voor een langere onderhoudsinterval: van 20.000 naar 30.000 kilometer. Zelfs de olie in de motor werd speciaal ontwikkeld voor minder interne wrijving, en de banden hebben een dusdanig lage weerstand dat je voor verkeerslichten echt je voet op de rem moet houden, anders rolt de V40 gewoon door.

Natuurlijk is het met 120 pk en 280 Nm helemaal niet behelpen. De Volvo V40 D2 Business Sport nagelt lichtjes als ie koud is, maar komt vlot op gang en is gekoppeld aan een erg prettig schakelende zesbak. Het opvallendst is dat ie niet aanvoelt als een loom, geknepen milieumolentje: hij is levendig en hangt gretig aan je voet. Zoals altijd bij Volvo’s genieten we volop van de heerlijke stoelen en het eenvoudige en toch weldadige interieur, waar de rust alleen zo nu en dan wordt verstoord door ons eigen gevloek als we het omslachtige infotainmentsysteem proberen te bedienen.

Leuk snufje voor de Volvo V40 D2 Business Sport

Standaard komt de Volvo V40 D2 Business Sport altijd met City Safety, voor als je graag luid en duidelijk op vluchtheuvels geattendeerd wordt, en met Volvo’s unieke voetgangers-airbag. Uitvoeringen met de toevoeging Business komen in aanmerking voor de lagere bijtelling, en daarvan is de door ons gereden Business Sport – met R-Design-elementen, dikke audio en een grotere brandstoftank – de leukste aanbieding.

Nog altijd is de V40 wat ons betreft een van de mooiste hatchbacks van het moment. Dat Volvo het ondanks ons wispelturige belastingsysteem steeds weer voor elkaar krijgt om ‘m uitstekend in de markt te zetten, is een prestatie van formaat. Toch kunnen we de rammend snelle spaar-V40 van vorig jaar niet helemaal vergeten, maar gelukkig is er een uitkomst: bestel alsnog de D4 en tel elke maand lachend die paar extra tientjes neer.

13
20
Specificaties

Specificaties Volvo V40 D2 Business Sport

Motor
1.969 cc
viercilinder turbo
120 pk @ 3.750 tpm
280 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 10,5 s
top 190 km/u

Verbruik (gemiddeld)
3,2 l/100 km
82 g/km CO2
A-label

Afmetingen
4.369 x 1.802 x 1.439 mm (l x b x h)
2.647 mm (wielbasis)
1.292 kg
62 l (diesel)
335 / 1.032 l (bagage)

Prijzen
NL € 29.995 (14%)
BE € 28.850 (Momentum R-Design 82g)

Het vonnis
Heb je een afkeer van plug-in hybrides en wil je toch besparen? Volvo biedt je wederom een stijlvolle uitkomst met de V40 D2. Al slikken echte liefhebbers de zes procent extra bijtelling en gaan ze toch voor de D4

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws