De Volvo V60 D3 is ‘sophisticated’, ‘agile’ en ‘sporty’. Aldus de krullenbol in pak die voor Volvo een presentatie verzorgt. Hij is hoogstwaarschijnlijk een ingehuurde acteur; hij dreunt zijn tekst op zonder enige overtuiging. Voor hetzelfde geld hield hij zijn betoog over een broodrooster. De V60 is voor de gelegenheid op een riant podium neergezet langs een al even riant zwembad. Overigens is de auto speciaal hiervoor over een enorm hotel heen getakeld. Het mag wat kosten.
Daar staat ie dan, met alle schijnwerpers op de witte lak gericht. De achterlichten zijn scherp gevormd, als twee uitstekende heupen. Ook de koplampen hebben een strakke vorm, eindigend in een punt. Schuin van voren gezien, kijkt de Volvo V60 D3 wat suffig uit z’n ogen, maar vanuit en face-standpunt zou je haast de bibbers krijgen van de gemene blik.
Opvallend is de aflopende daklijn, die verraadt dat dit geen echte estate is, maar dat we van doen hebben met een ‘estate die eigenlijk ook coupé wil zijn’. Dat kan toch nooit goed gaan, een auto geboren in de verkeerde carrosserie? Door af en toe het woord coupé te gebruiken wil Volvo ons ervan overtuigen dat dit geen veredelde verhuiswagen is, maar een ‘sportswagon’.
Binnenin is het een en al degelijkheid. Volvo zul je niet snel betrappen op het gebruik van materialen die uit elkaar vallen als je de stereo vol aanzet. De oplettende lezer herkent in het interieur de S60. Stijlvol en zeker niet minder dan dat van de Duitse tegenstrevers. De zwartleren bekleding in combinatie met de overwegend zwarte kunststof delen is iets te veel gothic – oftewel somber. Wij opteren voor het cognacbruine leer en de zwarte lak. De stoelen zijn overigens zeer goed.
Achterin zitten is goed te doen zolang je geen 1,85 meter meet. Dan komt je hoofd namelijk tegen het iets naar de zijkant aflopende dak. Geen ramp, want over het algemeen tref je achterin een Volvo je jengelende nageslacht aan.
Volvo staat synoniem voor veiligheid. Ging het er vroeger nog om dat een auto tientallen airbags had, nu is het woord airbag zelfs niet gevallen. De airbagwedloop is op zijn retour, actieve veiligheid is het nieuwe toverwoord. De V60 beschikt standaard over ‘City Safety’, een systeem dat een botsing voorkomt bij snelheden tot 30 kilometer per uur. Je zit te sms’en in de file of je kijkt net iets te lang naar de mooie vormen van je bijrijd(st)er en, bám, de neus van je auto heeft zich in de trekhaak van je plots remmende voorganger geboord.

Overal koelvloeistof, je passagier klaagt over helse nekpijn en de dag van de wachtende mensen achter je is ook verziekt. Met dit slimme systeem wordt deze misère voorkomen. Vanuit de verzekeringswereld wordt juichend gereageerd. Patiënten met een whiplash kosten namelijk handenvol geld. City Safety voorkomt een botsing als het snelheidsverschil tot vijftien kilometer per uur bedraagt. Wordt het verschil groter (je rijdt met 30 op een bushokje af) dan remt de auto zoveel mogelijk af om de schade te beperken.

‘Als het een voorwaarde is dat de nieuwe wasmachine in de achterbak past, verwijzen de Zweden je door naar de V70’

Niet standaard maar wel optioneel is een systeem dat ook bij snelheden boven de 30 ingrijpt als je te dicht op je voorganger rijdt. De Volvo V60 D3 schat de situatie in en begint met het geven van een waarschuwing: er worden rode lichtjes op de voorruit geprojecteerd, die gaan knipperen als het echt mis dreigt te gaan. Blijf je dan nog steeds de krant lezen, dan gaat de auto vol in de rem.
Ook aan de voetganger is gedacht. De radar in de grille en de camera achter de voorruit kunnen een overstekend mens herkennen. Rijd je 35 of langzamer dan stopt de auto automatisch als er iemand te dicht voor de auto staat. Dat wilden we wel eens zien. Gek genoeg was er niemand te vinden die als dummy wilde fungeren. Een opblaaspop bood uitkomst. En warempel, het werkt. Op het moment dat je denkt dat het al veel te laat is, remt de Volvo zonder enige terughoudendheid en komt vlak voor de nog steeds vrolijk glimlachende pop tot stilstand. Detail is dat het systeem alleen werkt als de voetganger minstens 80 centimeter meet. Pech dus voor die hollende peuter – en voor de kleinste mens ter wereld.
Vooral leaserijders zullen enthousiast worden van de Volvo V60 D3, verwachten de Zweden. Met name degenen voor wie een gigantische laadruimte niet van belang is, maar een mooi design wel. Als het een voorwaarde is dat de nieuwe wasmachine in de achterbak past, verwijzen de Zweden je door naar de V70, die 575 liter laadruimte biedt. De V60 moet het stellen met 430 liter (beide zonder neergeklapte achterbank).
We rijden met de nieuw ontwikkelde T4 direct ingespoten benzinemotor met 180 pk en de D3 diesel met 163 pk. De diesel produceert een aangenaam roffelend geluid, zonder te aanwezig te zijn. De 400 Nm trekkracht is ruim voldoende.
De T4-testauto is voorzien van een automaat die bij sportief rijden (wat toch moet kunnen volgens de pr-kreten) iets te traag reageert. We moeten daarbij wel aantekenen dat de doelgroep er een andere rijstijl op nahoudt dan het losgeslagen journaille. Bij scherpe bochten op bergweggetjes moet je het wel heel bont maken wil de V60 de neiging krijgen om rechtdoor te gaan. De besturing is strak, maar valt niet in de categorie sportauto. Herinner je je nog de oude Volvo’s waarbij je het stuur een kwartslag kon draaien zonder dat de auto zijn koers een millimeter wijzigde? Die tijd is allang voorbij. Toch is deze nieuwste ‘dynamische’ Volvo een auto die net als de oudere generaties op zijn best is bij ontspannen toeren. Zeg nu zelf: wat valt er te driften voor een forens op de A2?

Kunnen we tot de conclusie komen dat dit een sportcoupé en een estate in één is? Neen, zo’n auto bouwen is net zo onmogelijk als het combineren van BZN en Scarlatti. Als de Volvo V60 D3 een sportieve coupé is, dan is de Civic uit 1996 van mijn oma dat ook. Laten we het houden op een ijdele estate met sportieve trekjes. En daar is helemaal niets mis mee.

Reacties

Meer van TopGear