Ligt het aan ons of krijgen jullie soms ook de indruk dat Volvo eigenlijk geen autofabrikant had willen worden? Dat ze liever iets volkomen veiligs en milieuvriendelijks zouden produceren, zoals biologische yoghurt of lieflijk beschilderde vogelhuisjes. Maar omdat ze nu eenmaal zijn aangewezen op het bouwen en verkopen van stukken blik met vier wielen, proberen ze er maar het beste van te maken. Dat lukt ze wonderwel met de Volvo V60 D4.
Gewaagd en vernieuwd
Zo namen ze onlangs een gewaagde beslissing: alle vijf-, zes- en achtcilinders de deur uit. Weg met die achterhaalde troep. Vanaf nu rolt er (bijna) niets meer uit de Volvo-fabriek met meer dan vier cilinders en meer dan twee liter motorinhoud. Je zou kunnen denken dat het er op deze manier niet leuker op wordt, maar dan heb je nog niet in de nieuwe, 306 pk sterke T6 met turbo en supercharger gereden.
Dat is een ander verhaal. Hier en nu testen we de opgefriste Volvo V60 met de middelste dieselmotor, de D4. Om bij het begin te beginnen: de auto ziet er goed uit. De neus is minder pompeus, oogt breder en vertoont een soort kalme stijl – heel Scandinavisch. Het interieur is alweer mooier geworden en is nu voorzien van dezelfde digitale tellers, infotainment en connectiviteit als de V40. Dat systeem is op zich prima, maar kent wat grilligheden, zoals de in vergelijking met concurrenten nogal knullige bediening met kleine druk- en draaiknopjes. Voor irritatie zorgt de instelbare stuurbekrachtiging, die achter een stuk of vier menu’s verborgen zit en niet kan worden gewijzigd terwijl je rijdt. Idioot, maar er valt mee te leven. Uiteraard staat het welzijn van inzittenden en omstanders weer op het hoogste niveau, met onder andere botsdetectie die voetgangers, fietsers en auto’s onderscheidt en zijn ingrepen erop aanpast.
De bijna perfecte Volvo V60 D4
De nieuwe dieselmotor heeft twee turbo’s en voor elke injector een aparte computer. Hij levert 181 pk en, in een S60 met handbak, een mooie CO2-uitstoot van 99 g/km. Dat komt volgens het merk overeen met de meeste pk’s per gram van alle viercilinders in zijn segment; oké, leuk gevonden. Het blok is voor het eerst in tijden weer door Volvo zelf ontwikkeld, niet door een moedermerk. Het is stil en veerkrachtig, werkt optimaal samen met de vlotte achttraps automaat en voelt vrij licht aan; de V60 is prettig wendbaar en onderstuur blijft – mede dankzij een stel kleverige Continental-banden – behoorlijk beperkt. Het dynamische onderstel slaat wat betreft balans en souplesse de Ikea-veiligheidsspijker op z’n kop.
Volvo laat zich met de bijgeschaafde Volvo V60 D4 van z’n beste kant zien. Het is jammer dat ie nog niet op regenwater loopt en madeliefjes uit z’n uitlaat spuugt, maar dat is vast een kwestie van tijd.
Volvo V60 D4 Kinetic automaat
14/20
Motor
1.969 cc
viercilinder biturbo
181 pk / 400 Nm
Aandrijving
voorwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 in 7,6 s
top 225 km/u
Verbruik/milieu
4,2 l/100 km
111 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.628 x 1.865 x 1.484 mm (L x B x H)
2.776 mm (wielbasis)
1.502 kg
67 l (diesel)
430/1.241 l (bagage)
Prijzen
NL € 40.495 (20%)
BE € 36.930
Het vonnis
Volvo’s nieuwe denkwijze maakt indruk, en deze V60 D4 is misschien wel een van de best mogelijke combinaties. Stijlvolle en vlotte station die veel biedt en weinig terugvraagt: dus ga ervoor, mocht je een 3-serie maar niks vinden
Reacties