Kijk, dat heet nou opportunisme. Als wij zeggen ‘Scandinavisch design’, dan zeg jij ‘strak, minimalistisch, geen overbodig gefrutsel’, toch? Dus zeggen wij tegen de designmeneer van Volvo dat we het uiterlijk van de Volvo XC40, voor een Scandinavische auto en zeker voor een Volvo, wat aan de drukke kant vinden. Hij schiet haast in een kramp, is het roerend met ons oneens en pareert door te zeggen dat ‘we met de Volvo XC40 willen laten zien dat Scandinavisch design ook een heel andere kant heeft’. Haha. Dus het interieur is ‘typisch Zweeds’, met nauwelijks knoppen en strakke lijnen, en het exterieur, met al die lijnen, vormen en kleuren is, eh… typisch Zweeds. Zo lusten we er nog wel een paar.

Onmiskenbaar Volvo

Ach, wat maakt het ook uit. Wat je er verder ook van vindt, er stáát wel wat en het is, zeker qua voor- en achterkant, onmiskenbaar een Volvo. De koplampen met die led-dagrijverlichting die ze ‘Thors hamer’ noemen, de lange verticale achterlichten, de rechte neus, de robuuste uitstraling die ‘kijk eens hoe veilig ik ben’ haast in je gezicht lijkt te gillen: het kan niet anders dan van Volvo komen. Alleen dan voor mensen die, in tegenstelling tot de meer gebruikelijke Volvo-clientèle, wel weten wat Instagram is. De Zweden benadrukken dan ook met klem dat je de Volvo XC40 niet zozeer moet zien als het kleine broertje van de XC60 en XC90, maar meer als hun brutale neefje.

preview

Nog één dingetje over het uiterlijk, dan houden we er over op: het is nogal kleurgevoelig. Je kunt, zoals dat tegenwoordig hoort, een hele hoop kanten op, met al dan niet afwijkende dak- en zelfs wielkleuren, en allerlei combinatiemogelijkheden. Sommige staan hem, afhankelijk van je smaak natuurlijk, aanzienlijk beter dan andere. Stopverfgrijs met een wit dak en witte wielen: mwoah. En dan is er nog het verschil tussen de wat gewonere uitvoeringen en de sportiever getinte R-Design-modellen. De eerste hebben bijvoorbeeld gewoon verticale spijlen in de grille, de tweede (op de foto’s te zien) een soort glimmende kunststof blokjes. Zo zouden wij een woeste voorkeur hebben voor een blauwe R-Design met een zwart dak. Erg fraai.

Hetzelfde geldt voor het interieur

wie weleens een moderne Volvo vanbinnen heeft gezien, zal zich er onmiddellijk thuis voelen. Het is opgebouwd volgens alle ingrediënten die ook de grotere familieleden kenmerken: een (standaard!) volledig digitale meterboel, een groot ‘staand’ touchscreen met eveneens rechtopstaande ventilatieroosters ernaast en een zeer bescheiden rijtje knoppen eronder. Alle materialen zijn top (inclusief het spul waarmee de portieren bekleed worden – een soort vilt gemaakt van gerecyclede pet-flessen) en de verwerking is voorbeeldig. De betrekkelijke leegte zorgt voor een extra ruimtelijk gevoel en door de fraaie afwerking voelt het echt alsof je in iets van een paar klassen hoger terecht bent gekomen. Een stevige bijdrage daaraan leveren de stoelen – het is niet voor niets dat een hoop mensen Volvo’s kopen puur vanwege de stoelen, en de Volvo XC40 doet in dezen niets voor de grotere jongens onder. Wil je stijlvol, wil je ‘premium’: dit is het.

Gelukkig roest het daar niet in vast, want Volvo heeft prima begrepen dat met name gezinnen zich nog weleens tot de VolvoXC40 aangetrokken zouden kunnen voelen. Daarom is er, meer dan bij andere modellen, op een haast Skoda-achtige manier aan allerlei slimme opbergmogelijkheden gewerkt. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de portiervakken. Die vallen nogal eens wat klein uit omdat daar in de regel ook de grotere speakers van het audiosysteem moeten wonen. Volvo heeft die verplaatst naar achter het dashboard, wat enorm veel ruimte creëert: je kun er zelfs een laptop kwijt, of een paar grote flessen water. Onder de bestuurdersstoel zit nog een opberglade, er zijn zeker drie plekken waar je pasjes en parkeerkaartjes in kunt schuiven, in de middenconsole zit een groot vak met een uitneembaar prullenbakje: het zit allemaal erg doordacht in elkaar. preview

Is er genoeg passagiersruimte?

Ruimte is er voldoende, ook op de achterbank – geen zeeën, maar ook voor een volwassene is het er prima een tijd uit te houden. De bagageruimte zit ook weer vol met handigheidjes. Je kunt de ‘vloer’ deels rechtop zetten, waardoor je twee grote vakken creëert en je boodschappentassen niet alle kanten op vliegen, er zijn voor datzelfde doel ook elastieken aan de zijkanten, de hoedenplank past precies in een vak onder de vloer: het is een en al praktisch gebruiksgemak en allemaal ‘simpelweg slim’ gedaan, als je begrijpt wat we bedoelen.

Hoe kunnen we de Volvo XC40 verwachten?

Het platform van de Volvo XC40 is hagelnieuw. Het is het eerste dat in samenwerking met Chinese eigenaar Geely is gemaakt en vormt de basis van alle kleinere Volvo’s en Geely’s voor de komende jaren. Het is modulair en dus niet alleen geschikt voor brandstofmotoren, maar ook voor vol-elektrische en hybride aandrijflijnen. En ja: ook dat soort opties komen dus in de nabije toekomst voor de Volvo XC40 beschikbaar. Zo ver is het nog niet – voorlopig moeten we het (vanaf maart/april 2018, wanneer hij leverbaar wordt) doen met twee diesels en drie benzinemotoren. De D3- en D4-diesels leveren respectievelijk 150 en 190 pk, de T3, T4 en T5 gaan voor 156, 190 en 247 pk. De instapmotoren kun je met een handmatige zesbak krijgen, voor de andere is een achttraps automaat standaard.

Aanmerkingen

De T3 is een splinternieuwe driecilinder van eigen makelij en waarschijnlijk voor Nederland de meest interessante, maar die was bij de introductie nog niet voorhanden. En dus deden wij het maar (medelijden niet vereist) met de D4 en de T5. Eerst maar even over het onderstel: dat is uitstekend. Het is bijzonder comfortabel en filtert de meeste hobbels en bobbels feilloos weg, zonder je in het ongewisse te laten over wat er precies allemaal gebeurt onder je wielen. Communicatief, maar niet babbelziek, zullen we maar zeggen. Het is jammer dat de besturing daar niet echt aan meewerkt. Die is vederlicht (iets steviger op snelheid, waardoor je gelukkig niet de hele tijd zit te corrigeren) en doet precies wat ie moet doen, maar zwijgt verder in alle talen. Ook weer typisch Volvo, trouwens.

preview

Een tweede puntje van (zeer milde) kritiek betreft de versnellingsbak: die komt wat sloom over en lijkt ondertussen een groot deel van het vermogen op te slorpen. Je zou toch zeggen dat 247 pk meer dan voldoende zou moeten zijn om de Volvo XC40 over te laten komen als een snelle auto, maar hij voelt op z’n best vlot. Wat ongetwijfeld ook te maken heeft met de hoge zitpositie en de gevoelloze besturing. En het gekke is: het is een puur gevoelsmatige kwestie, want er is helemaal niets mis met een acceleratie naar 100 km/u in 6,5 seconden – dat is gewoon rap. Het voelt alleen niet zo. Het is daarnaast ook maar de vraag of dat allemaal zo erg is: de meeste mensen zullen een Volvo XC40 niet direct kopen om er nou eens een lekker potje de beest mee te gaan uithangen. Aan de andere kant: dan kun je dus net zo goed een wat minder uitbundig gemotoriseerde auto kopen en van wat je bespaart iets anders leuks gaan doen.

De veiligheid die we van Volvo kennen

Uiteraard is de Volvo XC40 (blijft een Volvo, tenslotte) voorzien van elke denkbare veiligheidstechnologie uit de grotere modellen. Het functioneert allemaal uitstekend, al is het wat aan de erg voorzichtige kant. Toen we moesten remmen voor een auto die vóór ons plotseling besloot een aantal voetgangers toch maar over te laten steken, maakte de Volvo XC40 er uit zichzelf een volle noodstop van. Nergens voor nodig, je schrikt je beroerd en het leek ons ook niet erg prettig voor mensen die achter ons reden. Al waren die er gelukkig niet, anders was onze Volvo XC40 nu waarschijnlijk een heel stuk korter geweest.

Abonnement?

Goed, nieuwe auto, nieuw segment: een goede aanleiding voor Volvo om ook iets anders nieuws te proberen. Het heet Care by Volvo en komt erop neer dat je een auto niet zozeer bezit, als wel er een abonnement op neemt. Dat scheelt een hoop gezeur (geen onderhandelingen over de prijs en zo), onderhoud, verzekering en al dat soort saaie zaken zijn geregeld, en er zit een heel pakket aan vast met een haal- en brengservice, en zelfs tanken en wassen kan voor je geregeld worden. Het enige probleem: ze zijn er bij Volvo nog niet uit of het ook voor Nederland geïmplementeerd zal worden. Ook nieuw is Volvo On Call, een app waarmee je alle gebruikelijke gimmicks kunt uitvoeren (auto voorverwarmen, parkeerplaats terugvinden, dat soort dingen). Apart is dat je de auto er ook mee aan iemand anders kunt uitlenen, zonder dat die persoon over de contactsleutel beschikt. Die ander dient een verzoek in via de app, en als jij het goedvindt, kan diegene met zijn smartphone de auto openen, starten en gebruiken.

Specificaties Volvo XC40 T5 AWD R-Design


Motor
1.969 cc
viercilinder turbo
247 pk @ 5.500 tpm
350 Nm @ 1.800 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,5 s
top 230 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,3 l/100 km
166 g/km CO2 [energielabel F]
Afmetingen

4.425 x 1.873 x 1.658 mm (l x b x h)
2.702 mm (wielbasis)
1.584 kg
54 l (benzine)
460 / 1.336 l (bagage)

Prijzen
€ 58.375 (NL)
€ 52.800 (B) – Launch Edition

VONNIS
Volvo kan met dit nieuwe hamertje nog weleens een forse tik uitdelen. Hij ziet er hip uit en zal ook een hoop niet-Volvo-rijders aanspreken. ‘Probleem’: hij zit standaard al ramvol spulletjes en dat vind je terug in gepeperde prijzen

Reacties

  • Frank Tournier heeft op 9 november 2019 geschreven:

    Ik wil er eentje hebben en ja alle autofabrikanten jokken over het gebruik om maar niet over sjoemel software te spreken, heb proef gereden in een T5 AWD maar die gaat het worden (F) verbruik, maar dan heb je ook wat, succes andere volvo liefhebbers, het blijft een aparte die XC40

    Reageer
  • Davi heeft op 3 november 2018 geschreven:

    Ik heb de t4 aangeschaft. Afgelopen week afgeleverd. Alles klopt zoals omschreven in flyers, folders maar….. 1 op 14 gemiddeld. Echt niet! Als de t4, 1 op 10 haalt mag je blij zijn. Ik hoor je al denken………. dan moet je rechtervoet niet in de kramp schieten en het pedaaltje tot de bodem indrukken. Ik heb het hier over een gemiddelde rijstijl van 100/120km. Het rijden op zich is geweldig. Het zoeft over de weg met de 8 traps automaat. Fijne stoelen, panoramadak, ruimte achterin, et cetera. Ik ga wel even terug naar de Volvo-dealer om te vragen of ze de auto kunnen afstellen of de 1 op 14 gemiddeld alsnog haalbaar is.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)