Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design

We rijden natuurlijk heel veel nieuwe auto’s, maar meestal vrij kort – een dag, twee dagen max. Een weekje met het topmodel van de nieuwe Volvo XC60 T8 brengt heel andere inzichten

Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design
Volvo XC60 T8 (2018)
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design
Volvo XC60 T8 (2018)

Volvo weet designelementen van de prachtige XC90 in deze XC60 te stoppen. Daarnaast is het een auto die makkelijk mee kan doen met de ietwat goedkopere sportauto’s.

De bestverkochte SUV in Nederland

Je hoeft niet paranormaal begaafd te zijn om de nieuwe XC60 een florissante toekomst toe te dichten. De vorige XC60 was al met redelijk overweldigende voorsprong de bestverkochte SUV in onze contreien – wat zou een fraai nieuw uiterlijk, gevuld met alle design-, veiligheids- en verwenzaken die grote broer XC90 al over ons uitstortte daar aan gaan veranderen? Precies: niets.

We concludeerden in diverse tests al eerder: de Volvo XC60 doet alles wat je van hem gewend was, alleen nu nog beter, comfortabeler, mooier, veiliger, sneller en zuiniger. Het simpele feit dat hij er inmiddels een aanzienlijke hoeveelheid concurrenten bij heeft gekregen, hoeft hem niet te deren – hij is immers op die typische Volvo-manier anders, en (mede daardoor) in veel opzichten beter dan die andere. Zo. Punt erachter, verhaal klaar.

Porsches pesten gaat prima

Maar toch. Het topmodel van de XC60-range is de T8, een aanduiding die we kennen van de XC90 en die, oh wonder, blijkt te slaan op exact dezelfde aandrijflijn: een 2,0-liter motor beukt er al 320 pk tegenaan en de elektromotor gooit daar nog een 88 pk bij, samen goed voor een systeemvermogen van 407 pk. Prestaties? Zo, en of: van 0 naar 100 gaat in 5,3 seconden, de aanzienlijk minder relevante topsnelheid ligt op 230 km/h. Porsches pesten gaat dus prima, vooral omdat je door de vierwielaandrijving (en het directe koppel van de elektromotor) altijd zonder enige vorm van drama wegschiet bij het stoplicht. Nou blijft de Volvo XC60 T8 ondanks al dat machtsvertoon een Volvo, en die smeken in hun doen en laten eigenlijk nooit om zo’n woeste rijstijl. Het hoge SUV-zwaartepunt, de ultralichte en vrij autistische besturing en de rest van het comfort aan boord al evenmin. Toch: lachen dat het kan, en je zult het als bestuurder ook regelmatig doen – vervelen doet het nooit.

Maar wat ons het meest zal bijblijven van ons weekje Volvo XC60 T8 is het licht-parallelle universum waarin je als goedwillend semi-elektrorijder in terechtkomt. In onze buurt staan drie dubbele laadpalen; meer dan je er in de meeste zult aantreffen. We hebben welgeteld twee keer kunnen bijladen. We kunnen zodoende ten eerste rustig concluderen dat de meeste hybride/volelektrische rijders totale aso’s zijn. Eenmaal aangesloten blijkt een oplaadpunt ‘gewoon’ een parkeerplaats te zijn. Waar je je lease-A3, met z’n zes penlitebatterijen, natuurlijk gewoon het hele weekend aan laat staan, terwijl ie na een paar uur echt tjokvol. Serieus, als we echt naar een elektrische toekomst moet en er aan die mentaliteit niets verandert, voorspellen we burgeroorlogen rond de laadpalen. Een andere laadpaal was trouwens een week lang kapot. Helpt ook niets.

Volvo XC60 T8: niet zo zuinig als gedacht

Tweede conclusie: als je dus nauwelijks kunt opladen, heb je geen moer aan die hele hybride-dinges. Na een week nutteloos meeslepen van zware accu’s kwam ons verbruik op 10,3 l/100 km. Ongeveer gelijk aan onze tien jaar oude, van gietijzer gemaakte benzineauto. Netto vooruitgang: nul. Voor de goede orde: daar kon de Volvo XC60 T8 dus niets aan doen, want het is een briljante auto. Waarmee je, zeker als je veel kortere stukjes rijdt en een eigen laadmogelijkheid hebt, net zo makkelijk 1 op 100 rijdt. zoals het bedoeld is.

Specificaties

Specificaties Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design

Motor
1.969 cc
Viercilinder t/s hybride
407 pk @ 5.700 tpm
640 Nm @ 2.200 tpm

Aandrijving
Vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,3 sec.
Top 230 km/u

Verbruik (gemiddeld)
2,1 l/100 km
49 g/km CO2

Afmetingen
4.688 x 1.902 x 1.658 mm
(l x b x h)
2.865 mm (wielbasis)
2.018 kg
50 l (benzine)

Prijzen
€70.845 (NL)
€71.200 (B)

Vonnis
Een uitstekende auto, die in staat is tot dingen die je, zeker van Volvo, voor mogelijk houdt. Al is dat, zoals bij elke auto met een stekker, sterk afhankelijk van de manier waarop je met het plug-in-hybride-systeem omgaat.

Reacties
  1. Wouter zegt op 4 februari 2018 om 16:18:

    Dan heb je dus een week met zo’n auto rondgereden en het enige wat er over te vertellen is is wat je al verteld hebt en dat je geen laadpaal kon vinden….

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws