Ik heb altijd sterk het gevoel gehad dat als je een cabrio hebt en het regent niet, het dak gewoon open moet. Het zou deel uitmaken van het pakket maatregelen dat ik als minister-president zou invoeren. (Samen met de introductie van modepolitie op straat. Mannen van boven de 50 met een korte broek boven de knie? Bam: 50 euro boete. En zo nog een paar.)

Dat zeg ik niet zomaar. Ik heb deze opvatting ook in de praktijk gebracht. Ooit, toen ik nog haar had om mijn hoofd warm te houden, had ik een Saab 900 Cabrio met stoelverwarming – en het was geweldig. Wie kan er nou niet bij snelheden tot 50 km/u even 18 seconden geduld opbrengen? Mensen die met het cabriodak omhoog rijden, missen de verbeeldingskracht om echt van het leven te genieten. Ze omhelzen het ware cabrioleven niet.

Ik heb onlangs deelgenomen aan een zeer wetenschappelijk onderzoek van Fiat, dat ten doel had te bewijzen dat het rijden in een cabrio je gelukkiger maakt. Dat bleek ook zo te zijn – hoewel niet zozeer voor mij, mijn geluksgevoel bleef hetzelfde. Ik denk dat ik al blij was dat ik een ochtendje niet naar kantoor hoefde. Hoewel ik ook een andere hypothese heb, mocht iemand zich geroepen voelen om dat experiment eens te herhalen met Ferrari’s.

Deze Citroën was zo uitverkocht

Toen de Citroën Ami Buggy voor het eerst op de markt kwam (in een serie van 50 exemplaren in Frankrijk, die in 17 minuten uitverkocht was; deze hier komt uit een oplage van 40, alleen voor het VK, en is ook al uitverkocht) vroeg ik me af hoe rekkelijk die regel is. Het kan niet oké zijn om een lifestyle-auto te kopen en hem vervolgens niet te gebruiken waarvoor hij is bedoeld, toch?

Het is me alleen niet helemaal duidelijk op welke lifestyle de Buggy precies mikt. Vast niet op die onwaarschijnlijke sportactiviteiten die alleen sexy mensen in reclame-uitingen doen, zoals paragliden of surfen of rijden door een stadscentrum van glas waar verder geen enkele andere auto te vinden is.

Wat is er anders aan de Buggy?

Er is een aantal verschillen met de standaard-Ami. De Buggy heeft geen deuren, maar wel een leuk zonnedakje dat je open kunt rollen. En de knop om te kiezen of je voor- of achteruit wilt rijden, zit opeens aan de rechterkant van het stuur. Ik had geen idee waarom ze hem niet aan de linkerkant hebben laten zitten, tot ik door de regen reed en de nu lege knoppen daar zeiknat werden.

De Ami rijdt nog altijd niet harder dan 45 km/u en heeft een bereik van 75 kilometer, dus wat voor levensstijl je ook voor ogen had, hij moet wel grenzen aan of gekarakteriseerd worden door een verbijsterende stompzinnigheid.

Heel ver kom je niet met de Ami Buggy

De kust was de voor de hand liggende keuze – de ware Britse lifestyle draait helemaal om kuieren over de boulevard, verbranden op het strand en krijsend in het rond rennen terwijl zeemeeuwen je eten proberen te stelen. De Franse Rivièra in een elektrische auto? Been there, done that. Met de Ami Buggy zul je je ambities enigszins naar beneden moeten bijstellen – grote afstanden zijn niet echt z’n ding. En dus wordt het Margrate. Het is geen Nice, maar toch nice.

Ik zal niet al te veel uitweiden over de reis, want je kunt het het karretje moeilijk kwalijk nemen dat een of andere idioot besluit hem voor een roadtrip te gebruiken waar ie absoluut niet voor is ontworpen. Ik zal het ook niet hebben over de twaalf uur die ik deed over de 137 kilometer van zuid-Londen naar m’n bestemming, en dat ik de dag dat ik werd geboren al vervloekte toen ik er pas zo’n 40 kilometer op had zitten.

Ik zal niet eens de existentiële angst aanstippen die je in zijn greep krijgt als je je derde uur op een parkeerterrein in gaat terwijl je zit te kijken hoe je auto elektriciteit opslorpt met een tempo waarvan zelfs de gemiddelde huisjesslak ongeduldig wordt. Maar goed, ook daarvan kan ik alleen mezelf de schuld geven.

De prachtige omgeving waarin we ons bevinden

Naar de kust gaan, ik ben er dol op, echt. Strand, friet, souvenirwinkels, ijsjes. De voorpret bouwt zich op als je de stad achterlaat, over de grotere wegen jaagt en langzaam het asfalt ziet slinken, tot je op een klein B-weggetje bent beland dat zich richting de zee kronkelt. Die eerste glimp van het water, als je nog niet precies kunt zien waar de donkere lucht eindigt en de grijze golven beginnen. Sommigen zeggen dat het platteland Groot-Brittannië onderscheidt van de rest, maar ik durf te stellen dat niemand ‘de kust’ zo doet als de Britten. Nog zo’n fraaie erfenis van de Victoriaanse tijd.

Als Kent de Tuin van Engeland is, moet Margrate wel de patio zijn. Ik ben helemaal klaar voor een rondje golf, zandkastelen bouwen op het strand en wat typische jaren-’50 misogynie. Niets dat je daar zo voor in de stemming brengt als een halve dag rijden. Ik ga er vroeg tegenaan – de zon heeft al twee keer op de snoozeknop gedrukt en lijkt klaar voor de winter – en ik zigzag me een weg naar de golfbaan van North Foreland, langs de gebruikelijke Victoriaanse terrassen, fonkelende speelhallen en brutalistische flats.

Lekker zweten in de Citroën Ami Buggy

Het lijkt een dag te worden die veel warmer is dan past bij de tijd van het jaar, maar het proces van het ontmantelen van de hele plek voor het laagseizoen is alvast begonnen. Ik ontmoet Alan bij het clubhuis; de parkeerplaats is nog leeg, maar loopt straks in drie minuten vol wanneer opgewonden clubleden arriveren voor de Ladies’ Day.

Tijd om de koffie van Tracy in het café van het clubhuis achterover te klokken en de groene grazige weiden op te zoeken. Alan heeft ergens achter in de zaak een klein zakje stokken tevoorschijn gehaald (ik heb nog nooit eerder gegolfd) en geeft me een paar tips, zodat ik hopelijk niet uitzie als een totale idioot.

De Ami Buggy delft het onderspit op de golfbaan

Alan is hier al meer dan 30 jaar lid en heeft onlangs de taak op zich genomen om alle sportactiviteiten te runnen. Ik kan zijn E-Z-Go buggy maar nauwelijks bijhouden door het ruige terrein. Er zijn elektrische golfkarretjes voor de leden; een bereik van 13 kilometer is blijkbaar meer dan genoeg voor achttien holes. Het witte karretje heeft zo zijn voordelen boven de Citroën: het is groter, kost 3.000 euro minder en biedt ruimte aan twee personen en hun golftassen.

Dat is hier vast een sterk verkoopargument. Geen van beide voertuigjes heeft deuren, iets dat Citroën onmiddellijk ook weer heeft gepareerd door een openzwaaiend hekwerk te monteren, zodat je er tenminste niet uitvalt als dat niet direct de bedoeling is. Mijn favoriete moment van de dag: wanneer ik ontdek dat je het op slot kunt doen. Mijn tweede favoriete moment: wanneer ik me realiseer dat je gewoon naar binnen kunt reiken om aan de andere kant van de A-stijl aan een hendeltje te trekken, waarmee het alsnog opengaat.

  • Citroën Ami Buggy schuin voor boven
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • Citroën Ami Buggy schuin voor boven

We zijn naar hole 5 gereden, bij de Toren van Neptunus, een bouwsel dat is neergezet door de controversiële achttiende-eeuwse politicus Lord Holland, de eigenaar van het imposante Kingsgate Castle aan de andere kant van de baai. Het is een prachtige plek met onberispelijke gazons, aan de top van een angstaanjagende witte klif.

Ik dacht altijd dat golf een sport was voor mannen die een uur of drie bij hun vrouw weg wilden zijn, maar nu zie ik de deugd wel in van een frisse wandeling gemengd met momenten van zachtaardig geweld. Maar: geen tijd om rond te hangen, in de verte doemen dames op. Het blijkt dat ook dames weleens ergens weg bij willen zijn. We zeggen Alan gedag en de clubs gaan terug naar de gevonden voorwerpen.

De volgende bestemming: een pretpark

Het is maar een kort stukje naar het pretpark Dreamland, een soort hipster-eerbetoon aan oude kermissen en het vertier dat je vroeger langs de kust vond. Het is alleen nogal gesloten; dat had ik misschien eerst even moeten opzoeken. Ik had gehoopt een vergelijkende test te kunnen maken met een zitje in de achtbaan, want daar heeft de Ami Buggy wel iets van weg.

Ik heb tegen iedereen die dapper genoeg was om op de passagiersstoel te gaan zitten gezegd dat ze te allen tijde hun armen en benen binnenboord moesten houden. Je zit helemaal achterin, zo’n beetje op de achterwieltjes, en kijkt naar een voorkant die schijnbaar los van de rest beweegt. Ik heb gedurende mijn tijd met de auto niet kunnen uitvogelen of er enige vorm van vering en demping was gemonteerd (misschien een optie tegen meerprijs?). Op het dashboard lag een klein zakje met overgebleven schroeven, misschien dat dat het verklaart.

Is de Citroën Ami niet gewoon een opgewaardeerde scootmobiel?

Er is één ding dat me nu de hoognodige opkikker kan geven, en dat bruist in een bak vet ergens achter de toonbank van Peter’s Fish Factory. Er is uitzicht over de haven, die nu het eb is bijna droog ligt. Ik ontvang een klein bakje friet in de auto (ik schaam me niet om toe te geven dat ik later nóg een portie heb genomen) en ik ontmoet de 97-jarige Ron, die in de rij staat en schamper reageert als ik hem vertel over mijn odyssee. Volgens hem had hij me in zijn scootmobiel nog verslagen, van Londen naar hier.

Dat kan wel wezen, Ron, maar de mijne heeft tenminste een dak en ritsdeurtjes. Niet dat die erin slagen de kou of de wind buiten te houden. Geteisterd door de nachtelijke windvlagen op de weg terug naar Margrate krijg ik flashbacks naar de hachelijke kampeertrips in mijn jeugd, rillend onder het tentzeil.

Ik geef toe, er waren momenten op de reis hiernaartoe dat ik volkomen bereid was de Ami gewoon ergens te dumpen, mijn baan op te zeggen en een nieuw leven te beginnen. En toch vind ik het een leuk ding, dit vreselijke kleine autootje. Iedereen vindt hem leuk, want dat hebben ze me allemaal verteld.

De Ami is geen auto, het is een levensstijl

Het is op het strand dat ik, terwijl ik een zandkasteel bouw en de laatste warmte van het jaar in me opzuig, nog eens nadenk over die Citroën Ami Buggy-lifestyle. Ik heb zeker genoten van dit voorproefje (het heeft ergens verdacht veel weg van gefrituurde aardappels), maar ik denk onwillekeurig ook aan waar ik na twaalf uur in een gewone auto allemaal geweest had kunnen zijn.

Sommige mensen gaat het meer om de reis, anderen om de bestemming. Het is moeilijk om niet een tikje treurig te worden bij de gedachte aan deze auto die iemands garage in wordt gereden als een lollig nieuw hebbedingetje, om er vervolgens maar een paar keer per jaar weer uit gerold te worden. Ik mag dan niet de energie hebben om de Ami Buggy-lifestyle vol te houden, er is vast ergens iemand die wél tegen die taak is opgewassen.

Specificaties van de Citroën Ami Buggy (2024)


Motor
1 emotor
8 pk/6 kW, 39 Nm
Accu
5,5 kWh
Aandrijving
achterwielen
Prestaties
0-45 km/u in 10,0 s
top 45 km/u
Verbruik/bereik
n.b.
75 km
Laadtijd
3 uur bij 3,7 kW
Gewicht
483 kg
Prijzen
niet leverbaar (NL)
niet leverbaar (B)

Reacties

  • Yves heeft op 20 april 2024 geschreven:

    Ik heb er eentje te koop Amy buggy limited nieuw voor 12850 euro. Gezien tijdsgebrek laat maar weten, alle info 0479/434445

    Reageer
  • Gerda heeft op 15 april 2024 geschreven:

    Ik vind hem een heel leuk voertuig weet u waarom,waneer je iemand bent met een beperking en niet in zo,n scootmobiel wil rijden en je toch wil deelnemen aan het verkeer tot een bepaalde snelheid vind ik goed vooral ook oudere mensen die niet echt mee doet met hoge snelheden.Voor mij is het een Easy Rider.

    Reageer
  • Verterp heeft op 14 april 2024 geschreven:

    Mooi en indrukwekkend succes vóór Citroën. No 1 in het segment. Teller staat nu op een kleine 40.000 stuks. Chapeau!

    • Wim heeft op 15 april 2024 geschreven:

      Vervoermiddel voor de toekomst

      Reageer
    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 14 april 2024 geschreven:

    Jip waarom weer de Dacia afkraken,ik ben 2 jaar geleden niet over gereden door een Dacia Spring,via mijn nieuwe E-Bike,waar ik nog steeds de fysieke gevolgen niet meer te herstellen zijn.Maar wel door een automobiliste die zat te Appen achter het stuur,en dat kun u Jip ook gebeuren,het is een landelijke plaag geworden,door die Narcisten die eigenbelang de hoogste waarde aan toekennen.Ziet via: youtube.nl (tik in) DACIA DUSTER (2024) -De COOLSTE Dacia ooit?! Alles wat je moet weten-AutoRAI TV.Een auto die nog betaalbaar is,en voorzien evt met een LPG Tank en een volle brandstoftank rijafstand 1300 km en evt voorzien met vierwielaandrijving,en daarnaast een zeer moderne vormgeving,en ook heel veel bagage-ruimte,en voorzien van de luxe wat je tegenwoordig mag verwachten van de veel duurdere bekende Auto-merken.Vanaf prijs in Europa 20.000 euro,en het zal in Nederland wel weer extra belast worden.En mijn nieuw aangeschaft scootmobiel kan 25 km/h halen,en voorzien van schijfremmem/ledverlichting,en voorzien van 4 grote wielen,en beschikt over heel ruimte-opslag voor het vervoeren van boodschappen,en de snelste scootmobiel kan 45 km/h halen.Ziet via: Econelo.de of Econelo.nl de Econelo S4000,en via batterijen in de winter geeft weer het verschil tussen de loodzuur vs lithium batterijen.Mijn scootermobiel heb ik gekocht met de AGM loodzuur-akku’s,die kunnen niet ontploffen,zoals de lithium-batterijen wel mogelijk is.Wat ook regelmatig gebeurt ergens in de EU gebonden lidstaten,vooral als de Inwendige SEPARATOR knapt,dan ontstaat er kortsluiting met alle gevolgen van dien.Daarom is de nieuwe Landelijke regeling van de Brandweer,dat vanaf 1 jan in 2024 scootmobiels verwijdert moeten worden in vaak de inpannige ruimte’s van appartement-gebouwen.En dat geldt ook voor de Elektrische Auto’s,het ontploffen in de ondergrondse parkeer-garage’s,en er heel veel schade’s ontstaan,zelfs het gebouw kan ontzet worden.En dat zal vaak verzegen worden hier in Nederland,vooral uit commerciele belangen!.Via:youtube.nl (tik in) Stadt verbietet Elektoautos im Tiefgarage|Brandgefähr.Een besluitvorming van een Burgemeester met de juiste visie in zuid Duitsland gelegen.En dat moet in Nederland ook gebeuren,er uit met die gevaarlijke E-Auto’s in de ondergrondse parkeer-garage’s.Binnen enkele seconden ontploffing,en daarhaast géén ontkomen aan,giftige stoffen/ temperaturen boven de 1000 graden,maar je zult er maar met je gezinnetje inzitten!.Maar alles wordt in Nederland weggelult,inzake te weinig kennis overdracht.Wie zijn toch die zich zelfnoemende DESKUNNDIGEN?. Werken alleen bij de BRANDWEER!.Geweldig om te weten hoe snel die zeer dure sportwagens zijn,maar ook heel snel en niet anciperen gebruik makend van het jachtige verkeer.Rij die verkeersdeelnemers maar omver met je smart-phone op je schoot-liggend,dan valt dat minder op.Het zal mijn tijd wel duren gezien mijn huidige leeftijd van 80 jaar. Want de ouderen krijgen overal de schuld van.Ja die kunnen zich moeilijke verdedigen?.Want ze worden al door de Media afgezeken.Wat voor land zijn wij terecht gekomen.als Senioren! vertel het maar?.

    Reageer
  • Jip heeft op 14 april 2024 geschreven:

    Altijd nog beter dan een Dacia Spring.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)