
Renault is als die ene vriend die bij alles wat hij doet, in de WhatsApp-groep vraagt of er iemand met hem meegaat. Een verjaardag vieren, nieuwe kleren halen, een hapje eten: het liefst doet Renault niets alleen. Zo werkt Renault samen met Nissan en Mitsubishi, was er het gerucht dat Renault in zee wilde met Volkswagen en Stellantis en lagen er plannen om sportbroertje Alpine samen te laten werken met Lotus. Nu richt Renault samen met Volvo, de start-up Flexis op om elektrische busjes te bouwen.
Beide automerken steken de komende drie jaar 300 miljoen euro in de nieuwe start-up die Flexis heet. Veel van de noeste arbeid komt van Renault. De busjes komen uit een Renault-fabriek, gebruiken dezelfde batterijen als die in de aanstaande performance-EV van Alpine en worden in eerste instantie verkocht onder het Renault Trucks-merk.
‘Tesla van de bussen’
Volvo en Renault beginnen het bedrijf omdat ze verwachten dat de vraag naar emissievrije busjes richting 2030 met 40 procent stijgt. Renault-baas Luca de Meo zegt: ‘Op een manier is dit het Tesla van de commerciële voertuigen. Dat is hoe je het moet zien.’ Volgens De Meo is het idee van Flexis geïnspireerd door Arrival, het busproject van Rivian, Amazon, UPS en Post Office. Misschien niet het best voorbeeld, want Arrival is inmiddels failliet. Je neemt ook geen managementtips aan van Saab of Spyker.
Hoe komen de busjes van Volvo en Renault eruit te zien?
Het eerste model van Flexis moet in 2026 gepresenteerd worden. De Meo noemt het concept een ‘instapbus’ die makkelijk te besturen is, zelfs in stadscentra. Zo moet het werkbusje een draaicirkel hebben van een hatchback. Qua grootte mag je de Renault Kangoo inbeelden, maar dan met een hoger dak zodat de bagageruimte vergelijkbaar is met dat van de grotere Renault Trafic.
Ook het werk van de postbezorgers moet een stukje makkelijker worden met de busjes van Volvo en Renault. De pakketten worden automatisch gesorteerd aan de hand van de ingestelde route – dit zal ongetwijfeld al bij het inladen gebeuren. Ook plant de bus zelf tussentijds laadstops om te voorkomen dat de chauffeur hierover na moet denken. Renault en Volvo zoeken trouwens nog naar extra investeerders.
2 reacties op “Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom je nu vrachtwagens kunt spotten met ‘haaientandjes’ op de voorruit

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit gaat er volgende maand veranderen aan jouw rijbewijs (ook als je ‘m al lang hebt)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

De Lexus LM 350h is een enorm luxe MPV in plaats van SUV en daardoor eigenlijk beter (review)

Als je deze nieuwe EV koopt, krijg je eigenlijk een oude stinkdiesel van bijna 20 jaar oud

De nieuwe Ford E-Tourneo Custom is een elektrische auto voor acht personen

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Waarom hoeven Flixbus-chauffeurs eigenlijk helemaal geen rijbewijs te hebben?

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Waarom er nu een enorme run op dieselbusjes plaatsvindt in Nederland

Deze bizarre tweekoppige bus kun je echt bestellen bij Citroën (en daar is een goede reden voor)

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Ondernemers opgelet: De uitgebouwde Ford Transit Custom waar je op wachtte, is hier

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat

Ik zat al 20 jaar op een Volvo bestelwagen met Volvo logo en de twee belangrijkste argumenten om zo’n bestelwagen te kopen, te wachten.
Maar in dat geval kan dat alleen als er gouden tijden zijn, want de Volvo kwaliteiten kunnen nooit voor de prijzen in een vechtmarkt op prijs bij de inkopers van bedrijfswagens…
Renault is al van Volvo kwa vrachtwagens , dus zo gek is de samenwerking niet.