Waar kan een gezin het best mee uit de voeten: een normale stationwagen, een hogere station of een SUV? De ‘gezinsauto’ bestaat dezer dagen in veel verschillende smaken. Vaker niet dan wel bladeren aanstaande kopers door de brochure van een traditionele station – in plaats daarvan kijken ze naar een of andere SUV, een crossover, of een wat hoger liggend vervoermiddel dat wordt verkocht als een meer praktisch en stijlvol alternatief. We zoeken uit welke van gezinsauto de beste is van dit trio.

Maar ga je even voorbij aan alle dozijnen varianten die er momenteel op de markt zijn, dan houd je in grote lijnen drie soorten over. Ruwweg kun je voor je nieuwe gezinsvoertuig dan kiezen uit deze opties: de standaard stationwagen, een wat ruiger aandoend type of een SUV. Ondanks de onderlinge verschillen worden ze alle drie aangeprezen als de perfecte alles-in-een gezinsauto. Maar als een van deze drie dat daadwerkelijk is, waar zijn die andere twee dan goed voor?

Om uit te kunnen vogelen welke gezinsauto de beste is, hebben we de beste exemplaren van de respectievelijke soorten verzameld: de Audi A4 Allroad, de BMW 3-serie Touring en de Land Rover Discovery Sport. Wat je noemt een sterk veld. De term Allroad is bijna synoniem voor een verruigde en met plastic beklede station. De 3-serie Touring staat in het Grote Autohandboek vermeld als de Auto Die Je Moet Aanraden Aan Niet-Automensen. De Discovery Sport is, op zijn beurt, een SUV die je bijna niet kunt haten. Wel kun je er met zeven mensen in, dus z’n proporties zijn niet zinloos. En je kunt diep met ’m het terrein in, af en op, dus de aandrijving is evenmin nutteloos. En hij is niet opgeblazen of vulgair, zodat je ’m met een gerust hart kunt verkiezen boven de reguliere Discovery.

De Discovery Sport is een echte Land Rover

Hij mag kleiner en bescheidener zijn dan zijn grotere broer, maar de Discovery Sport is heel erg een echte Land Rover. Hij is bonkig, vooral vanbinnen – de deuren zijn zowat even dik als die van een bankkluis, en de materialen waarmee de stoelen en het dashboard zijn bekleed, lijken gemaakt om de inzittenden zo warm en knus mogelijk te vervoeren. Dat is een nobel doel, maar het leidt ertoe dat de cabine van de Discovery Sport kleiner en claustrofobischer aanvoelt dan die van de Allroad en de 3-serie Touring. Het is luxe genoeg, maar geeft je niet het gevoel van ruimte die de buitenkant qua dimensies en proporties suggereert. De dikke a-stijlen belemmeren het zicht naar buiten en zorgen ervoor dat de Discovery aanvoelt alsof je een tractor rijdt, wat zenuwslopend werkt op smalle weggetjes en laantjes en langs de paaltjes en inhammetjes die bedoeld zijn om je rustiger te doen rijden. In de Land Rover heeft zulk ‘verkeersmeubilair’ bijna een tegengesteld effect.

De twee ton gewicht van de Discovery Sport voel je terdege, omdat de ophanging het er moeilijk mee lijkt te hebben om alle kilo’s onder controle te houden. De Allroad en de 3 Touring wegen beide ongeveer 300 kilo minder, en dat gaat niet ongemerkt aan een bestuurder voorbij. Dat al dat gewicht dan ook nog eens zo hoog de lucht in steekt, helpt de Discovery ook niet echt. We hebben altijd gezegd dat de Discovery Sport een van de beste SUV’s is, maar zet je ’m tegenover een stel stationwagens, dan wordt dat compliment ineens dubieus. Het is alsof je zegt dat iemand een goede karaokezanger is, om ’m vervolgens te gaan vergelijken met de vocale talenten van Freddie Mercury.

Vertraging in het stuur

Je krijgt constant een gevoel van vertraging, alsof je de Discovery Sport niet zozeer bestuurt maar verzoekjes bij ’m indient, die dan door de bak en motor in overweging worden genomen. Als die hebben overlegd, krijg je toestemming om wat harder te gaan rijden. De besturing is, anderzijds, accuraat en stabiel, maar communiceert eigenlijk in het geheel niet met je – neem je een bocht, dan moet je naar buiten kijken om te zien wat er precies gebeurt. Gevoel is geheel en al afwezig. Nou is dat ook niet iets waar de koper van een gezinsauto per se op zit te wachten, en het went. Maar het zorgt wel voor extra inspanning achter het stuur, en wie wil dat?

Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich de 3-serie Touring. Sinds z’n introductie is de 3 altijd een echte zogeheten rijdersauto geweest. Soms voorzien van vage styling, soms had je last van z’n imago, soms had ie een ietwat armoedig interieur, maar je koos toch voor de 3-serie omdat z’n onderliggende rijeigenschappen niet te overtreffen leken. Inmiddels is het interieur van de 3 zeer luxueus, neemt niemand je meer kwalijk dat je in een BMW rijdt, en, eh, die twijfelachtige styling is altijd gebleven. Maar dat betreft maar een paar lijnen en de ervaring leert dat we er snel aan zullen wennen.

De 3-serie Touring bewijst in feite dat een compromis niet altijd iets slechts hoeft te zijn – je kunt echt een stationwagen voor het hele gezin kopen die ook een heuse rijdersauto is. De BMW stelt je maar voor weinig problemen: ja, hij is hard geveerd en hobbelt en trilt wat als je op een slechte weg rijdt, de b-stijl is wel erg breed, en de grille is nogal opzichtig met z’n kunstmatig opgeblazen dubbele nieren als luchtinlaten.

Maar dat zijn zaken waar de bestuurder maling aan kan en zal hebben. De achttraps automaat schakelt zo soepel en snel dat je nooit meer terug zult verlangen naar een systeem met dubbele koppeling. Ja, de Audi schakelt nog sneller, maar zijn DSG kan wat langzamer zijn vanuit stilstand – omdat de computers en de koppeling zich dan even afvragen wat je bedoeling nou helemaal is.

De 2,0-liter diesel van de BMW verkeert nog altijd in prima vorm, hij wordt alleen licht gehinderd door het gewicht van de vierwielaandrijving. De 3-serie is beter als 2,0-liter met achterwielaandrijving, en als 3,0-liter diesel met xDrive. Die grotere 3.0 diesel zou ook onze keuze zijn voor de Allroad, maar het advies van TopGear aannemen om te kiezen voor een grotere motor is als het advies van een dronkenlap opvolgen dat je er nog best eentje kunt nemen.

De Audi A4 Allroad staat tussen de station en SUV in

Tussen de SUV en de station staat de A4 Allroad. Je kunt niet zo ver het terrein met ’m in als met de Land Rover, en op de weg rijdt hij niet zoals de BMW. Betekent dat dat hij zich in niemandsland bevindt? Nee. Hij mag dan een manusje van alles zijn, maar hij bezit wel de belangrijkste eigenschap van een gezinsauto, en dat is balans.

De Allroad is onvergelijkbaar lenig. Hij is het soort auto dat je nooit irriteert, waaraan je je niet kunt ergeren. Hij werkt voor je, maakt je niet verantwoordelijk voor z’n feilen. De Land Rover is hoog, zwaar en bedachtzaam, en in het geval van de 3-serie Touring moet je genoegen nemen met z’n stevige onderstel. De Audi is anders – je glijdt over de weg, hoe slecht die ook is; de Allroad blijft zich altijd gedragen als een echte auto. Bovendien is hij smal genoeg en biedt hij genoeg zicht om nauwe landweggetjes te nemen zonder in aanvaring te komen met heggen, muurtjes en huizen.

Trekgewicht Audi A4 Allroad

Denk ook niet dat je veel inlevert wat betreft bruikbaarheid; de Audi kan ook 1.800 tot 2.000 kilo trekken, net als de Discovery Sport, en kan bovendien een zwaardere dakkoffer torsen – 95 kilo, versus 75 voor de Land Rover. Met dat in het achterhoofd kun je bijna niet kiezen voor de zware SUV in plaats van de opgekrikte station.

Uiteraard heeft de Discovery de meeste gebruiksmogelijkheden van deze drie auto’s. Als enige kan hij legaal vijf volwassenen plus twee mensen van sub-volwassen formaat vervoeren. Als enige waadt hij door 60 centimeter diep water. En hij is de enige die zich staande kan houden tussen echte terreinauto’s. Maar tenzij je echt iets aan een van deze eigenschappen hebt, als grootgrond- of grootgezinsbezitter, ben je altijd bezig de grootte, het gewicht en het weggedrag van deze SUV te compenseren – zoals bij alle SUV’s.

Welke gezinsauto is de beste om in te rijden? Dat is de 3-serie Touring. En water is nat en vuur is heet. De 3 is ook compact genoeg voor de stad, maar tegelijkertijd ruim genoeg voor gezinnen, kinderwagens, luierbakken en -zakken, boodschappen, bagage en je labrador. En je hebt de juiste badge op de kap, de badge die de praktische huisvaders in hun Skoda Superb-stations heimelijk ook zouden willen hebben. Dus daarom moet het antwoord van TG op de vraag welke van de drie auto’s uit deze test je zou moeten kopen eigenlijk zijn: ‘neem de 3-serie Touring en door; meer heb je niet nodig’. Klaar, dus.

Dus de 3-serie is de beste gezinsauto?

Nou nee, niet helemaal. De 3 is ook in z’n zachtste stand net wat te hard en stuiterig op oneffen en bebladerd asfalt om uit te blinken als gezinsauto. Ja, het is normaal voor een 3-serie om de best rijdende auto te zijn in welke vergelijkende test ook, maar vandaag is het een Pyrrhusoverwinning. De vriendelijker, meer comfortabele Audi tackelt zijn landgenoot, gaat er met de bal vandoor en scoort – omdat hij vriendelijker en comfortabeler is.

Hij heeft de air van een betrouwbaar en loyaal werkpaard – altijd klaar om te gaan, hij wil echt graag deel uitmaken van je gezinsleven. Niet een geïdealiseerd marketingleven, niet een plaatje uit een brochure, geen gefilterd Instagram-beeld. Nee, hij is klaar voor het echte leven. Achterin passen babystoeltjes ter grootte van tafelkoelkasten. De bagageruimte volstouwen is net een spelletje Tetris, maar dan uitvergroot. Alles van de Ikea, je nieuwe giga-tv: je schuift het er allemaal zo in.

De moderne gezinsauto mag dan in vele vormen en hoedanigheden bestaan – net als het moderne gezin – maar wat gezinnen willen van gezinsauto’s is en blijft hetzelfde: comfort, ruimte, veiligheid en bruikbaarheid. Dat biedt de ruigere Audi-station allemaal volop. De hier geteste 40 TDI-variant is in Nederland (wellicht nog) niet te krijgen – in Nederland is alleen de 45 TDI met zescilinder leverbaar (vanaf 76 mille, waarmee ie buiten het budget van velen zal vallen). Past die binnen je budget dan heb je een mega-fijne auto, maar voor dat geld kun je bij Land Rover en BMW ook een treetje hoger. Misschien moet je die 40 TDI zelf maar even uit België halen dan…

Welke gezinsauto is de beste

01: Audi A4 Allroad (16/20)
Dit is het Goudlokje onder de gezinsauto’s: comfortabel, veel bodemspeling en geen SUV-nadelen
02: BMW 320d (16/20)
De voor de hand liggende keuze voor het gezin, maar is hard geveerd, erg gestyled, en heeft een krapper interieur
03. Land Rover Discovery Sport (14/20)
De beste in het terrein, en de enige zevenzitter hier, maar meer voordelen heeft hij niet

Specificaties Audi A4 Allroad


Motor: 2.0 4-cil diesel
Vermogen: 190 pk / 400 Nm
0-100: 7,9 s
Topsnelheid: 220 km/u
Verbruik: 5,2 l/100 km
Gewicht: 1.645 kg
Aandrijving: AWD, 7v automaat
Laadruimte: 495 l / 1.510 l (bank omlaag)

Specificaties BMW 320d


Motor: 2.0 4-cil diesel
Vermogen: 190 pk / 400 Nm
0-100: 7,4 s
Topsnelheid: 225 km/u
Verbruik: 5,7 l/100 km
Gewicht: 1.615 kg
Aandrijving: AWD, 8v automaat
Laadruimte: 500 l / 1.510 l (bank omlaag)

Specificaties Land Rover Discovery Sport


Motor: 2.0 4-cil benzine
Vermogen: 200 pk / 320 Nm
0-100: 9,2 s
Topsnelheid: 206 km/u
Verbruik: 9,3 l/100 km
Gewicht: 1.904 kg
Aandrijving: AWD, 9v automaat
Laadruimte: 115 l* / 1.451 l (bank omlaag)

Reacties

  • AUDI Fanboy heeft op 18 mei 2020 geschreven:

    Grappig om de reacties van de BMW fan boys weer te lezen… allemaal gefrustreerd en aggresief achter een M stuurwieltje om de rest van auto rijdend Nederland te laten zien dat ze denken de snelste te zijn op de weg….NOT. Wanneer dringt het nou eens door in die ouderwetse blaaskaken dat BMW gewoon mijlenver achterligt op Audi of Mercedes. Kijk eens naar de oer quattro van Audi…. Jaren later is BMW er nog steeds niet in geslaagd een degelijke X Drive te ontwikkelen zonder gripverlies, zelfde geld voor het gemiddelde dashboard van het merendeel BMW 318 of 418 auto’s (want al het andere is te duur of past niet binnen lease budget natuurlijk), Een analoge dashboard!? kom op zeg, we leven in 2020 dus virtual cockpit standaard! En ja hoor, jaren later komt BMW dan eindelijk eens met wat digitale tellers, nou ja… over smaak valt te twisten. Die veels te krappe BMW aso look auto’s komen er bij mij never nooit niet in. Geef mij maar dat prachtige VAG product van een Audi om al die irritante BMW rijdertjes de straatstenen onder hun asobak vandaan te rijden met mn quattro power. Ook die dynamische achterlampen van Audi zijn zo mooi he BMWstrijdertjes… 🙂

    Reageer
  • W. van Dijk heeft op 2 april 2020 geschreven:

    Imago werd aangehaald. Terecht dat opgemerkt wordt dat niemand zich meer zorgen hoeft te maken met een Sjonnie-auto voor te komen rijden als je een BMW zou kiezen. Dat geldt wel, en in zeer hoge mate voor het VAG-vehikel dat hier ook wordt besproken. Ik zou er niet in willen worden gezien. VAG zorgt goed voor de doelgroep, steeds aggressievere voertuigen bouwen. Die doelgroep wenst dat ook, de dikke vinger naar anderen maar al te graag opstekend. Nee, de BMW wint voor mij met straatlengtes. Een Land Rover heb ik niet nodig, wel rijplezier. Een aso-bak zoals dat VAG- product, nooit en te nimmer. Ik ga nog liever in een Goggomobiel van A naar B.

    • Edwin heeft op 4 april 2020 geschreven:

      BMW heeft een nog hoger Sjonnie & Anita met gouden ketting-gehalte dan Audi hoor…..; gewoon voor Mercedes C-estate gaan zou ik zeggen.

      • W. van Dijk heeft op 4 april 2020 geschreven:

        Nou ja, laat ik het zo zeggen. Ik rijd per dag zo’n 300km. En de keren dat ik aso’s in een vag-vehikel hun rijgedrag moet aanzien zijn ontelbaar. Dat was vroeger bij BMW ook het geval maar dat komt heden ten dage veel minder voor. Sjonnie is wellicht meer van toepassing indien men in een afgetrapte Calibra zit. Hoe dan ook, gezeten in een vag-product lijkt het wel of ineen alle regels aan de laars gelapt kunnen worden. Let er maar eens op.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Ad van Arkel heeft op 31 maart 2020 geschreven:

    Wanneer ook de kwaliteit wordt meegenomen wint de BMW met straatlengtes voorsprong.
    De leus voorsprong door techniek is inmiddels achterstand door techniek.
    Van audi weer terug naar bmw en ik rijdt weer auto (zonder allerlei problemen)

    • Jo Van Gorp heeft op 2 april 2020 geschreven:

      Ik rijdt😂

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)