Autotest: Westfield Seven 1.6 Sport

Wist je dat Westfield naast raceauto’s ook auto’s voor op straat maakt? Nee, dat dachten we al. Daarom gingen we een blokje om met de zogeheten Seven, de straatvechter onder de Westfields.
 
Als je net als wij ongelooflijk kunt genieten van onversneden, puur rijplezier, dan houd je ongetwijfeld van automerken als Donkervoort, Lotus en Caterham. Dat vinden we als autoliefhebbers helemaal prima, alleen mist er ons inziens één merk in deze shortlist. Je kunt namelijk voor de nodige dosis rijplezier ook terecht bij Westfield – zo hebben we vast kunnen stellen na een paar dagen laagvliegen met de Westfield Seven, de straatversie van de raceauto’s waarmee wij en twintig anderen rijden in de Westfield Racing Cup.
 
De Seven heeft niet alleen trekjes van de raceauto, maar ook van de Lotus Seven. Daar is een goede reden voor; Westfield-oprichter Chris Smith is helemaal gek van Lotus en het erfgoed van wijlen Colin Chapman. Vandaar de gelijkenis. 
 
Eindigt hier het verhaal dan? Nee, het begint juist. Want je moet nog weten dat de Westfield Seven dezelfde hoeveelheid rijplezier biedt als een Donkervoort, Lotus of Caterham en dat het onderlinge verschil ‘m niet zit in het uiterlijk of de kwaliteit, maar in de prijs. Een Seven is namelijk al te koop vanaf 4.250 euro. Maar dan moet je hem wel zelf in elkaar zetten. Zit je daar niet op te wachten, kies dan voor de versie waarmee wij reden. Die heeft een vraagprijs van 28.500 euro. Da’s bijna zeven keer meer dan het bedrag dat je neer mag leggen voor de zelfbouwversie, maar je krijgt er wel een kant-en-klare sportwagen voor terug met de sensaties van een open supercar. En je kunt hem bijna helemaal naar eigen smaak samenstellen. Geloof het of niet.
 
Wat je klakkeloos van ons kunt aannemen is dat het voortdurend genieten is in de Seven. Met dank aan de lage zitpositie in de uitstekende kuipstoelen en het lekkere motorgeluid van de Ford-viercilinder dat in je oren klinkt terwijl je als een dolle ijsvogel door het verkeer schiet. Met 135 pk op een gewicht van nog geen 600 kilo zijn de prestaties naar hedendaagse maatstaven meer dan voldoende en dankzij het scherpe weggedrag laat je vrijwel iedereen achter je. En dat allemaal al gadegeslagen door tientallen bewonderende en verbaasde weggebruikers die zich afvragen waar ze nu weer door ingehaald zijn. Een Westfield mensen, onthoud die naam goed.

 
 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken