Nadat de marshalls eerst twintig minuten nodig hadden om de baan droog genoeg te krijgen, mochten toch eindelijk de F1-auto’s de baan op voor de eerste vrije training. Zhou zorgde nog voor een korte rode vlag en later ging onder andere Verstappen rechtdoor over een stuk nat gras. En dat was VT1 wel zo’n beetje. Hopelijk is de 2e vrije training voor de GP van Canada 2024 wat vermakelijker.
De coureurs staan vlak voor de start van de oefensessie in de pitsstraat te wachten tot de lamp op groen gaat. Omdat de baan droog is, staan alle coureurs die meteen naar buiten willen op droogweerbanden. Gedurende de wachttijd begint het te druppelen. De regen is nog niet genoeg om er een F1-versie van Blij dat ik glij van te maken, maar veel grip ligt er nu ook weer niet. Gedurende het eerste kwartier wordt dit, ondanks de regen, wel beter en komen er steeds meer auto’s op de baan.
Bijzondere keuze van Ferrari wordt niet gewaardeerd door de FIA
Bij Ferrari zitten ze niet helemaal op te letten. Het Italiaanse raceteam stuurt Leclerc op intermediates naar buiten. Echter moet de baan eerst als nat zijn bestempeld door de wedstrijdleiding voordat er op regenbanden gereden mag worden. Dat is niet het geval. Na de 2e vrije training in Canada gaan de stewards in beraad over een mogelijke straf. Als we een voorspelling mogen doen, krijgt Ferrari waarschijnlijk een geldboete en een ‘hé, niet meer doen hè’ van de FIA.
Intussen blijft het zachtjes miezeren in Montréal en zijn er plekken op de baan waar de regen is gestopt. Het nieuwe asfalt op het Circuit Gilles Villeneuve krijgt niet te tijd om vochtig genoeg te worden voor intermediates. Ronden na ronden kunnen coureurs op zachte banden blijven rondrijden zonder een groot gebrek aan grip. Opvallend is de snelheid van de Aston Martin. Beide coureurs klokken snelle tijden in deze omstandigheden.
Een technisch probleem voor Verstappen
Op de helft van de 2e vrije training komt Max Verstappen naar binnen en meldt dat hij rook ziet en iets geks ruikt. Zijn auto wordt in de pitbox ingeduwd en Verstappen springt zo snel mogelijk uit. Er wordt ook geel afzetlint om de auto gezet.
De monteurs kijken het eerst even aan en beginnen even later met het ontleden van de RB20 terwijl de technici rubberen handschoenen aan hebben. Dit duidt op een elektrisch probleem waarbij de auto onder stroom kan staan. En inderdaad, er is een probleem met het Energy Recovery System (ERS). Het team gaat op zoek naar de oorzaak en meldt dat Verstappen niet meer in actie komt.
Wachten tot het nat genoeg is
Ook de rest van de coureurs komt naar binnen. De regen zet door waardoor het omslagpunt naar inters in aantocht is. Nu op droogweerbanden blijven rijden, is een onnodig risico waardoor de teams wachten tot ze het nat genoeg voor de regenbanden. Intussen is de auto van Verstappen veilig verklaar en kan hij op de bok. We weten niet wat het probleem is, maar zien en horen wel dat de koets wordt bewerkt met een slijptol. Niet iets dat je bij ieder technisch malheur ziet.
Met nog twintig minuten op de klok vindt Esteban Ocon het nat genoeg waardoor hij als eerste naar buiten komt op de intermediates. De rondetijden worden uiteraard niet meer verbeterd. Er wordt nog wat uitgegleden in de haarspelbocht en er rijden wat Ferrari’s in de weg in de laatste bocht, maar verder krijgt VT2 een vrij tam einde. Er is dus nog genoeg werk voor Red Bull. Allereerst om de auto van Verstappen te repareren en daarnaast ook om morgen de verloren tijd in te halen.
Uitslag van de 2e vrije training voor de GP van Canada 2024
- Alonso
- Russell
- Stroll
- Leclerc
- Ricciardo
- Magnussen
- Hamilton
- Tsunoda
- Albon
- Pérez
- Ocon
- Sargeant
- Sainz
- Bottas
- Hülkenberg
- Piastri
- Zhou
- Verstappen
- Gasly
- Norris
Hoe laat begint F1 in Canada?
Zaterdag 8 juni
3e vrije training: 18:30 uur – 19:30 uur
Kwalificatie: 22:00 uur – 23:00 uur
Zondag 9 juni
Race: 20:00 uur
Reacties