Het GP-weekend in Imola is niet grandioos begonnen voor Max Verstappen. Goed, Verstappen was de snelste in de eerste en laatste sector, maar in het middelste gedeelte laat de Red Bull wat liggen in VT1. Met name de Acque Minerali-bocht ligt Verstappen en zijn RB20 niet. Eens zien of hij en zijn team wat hebben gevonden om dit in de 2e vrije training in Imola weg te poetsen.
We krijgen al vroeg het antwoord op het dilemma rond Verstappen en de balans in zijn auto. Al na een paar ronden meldt de coureur dat de balans nu al beter is. Dat geldt dan tenminste op de medium-band. Tijdens de eerste oefensessie reed de Nederlandse coureur vooral op de zachte banden, maar een goed gevoel op de mediums is een mooi begin voor Verstappen.
Rond de helft van de sessie worden steeds meer zachte banden gemonteerd onder de auto’s. Ook Verstappen wisselt naar de snelste band. Wederom doet de auto niet helemaal wat de rijder wil op dit rubber. Bij Lando Norris gaat het een stuk beter. In een gesimuleerde kwalificatieronde vliegt hij over het Italiaanse asfalt. Door een foutje in de laatste bocht laat Norris zijn ronde varen, maar dit had een erg rappe tijd kunnen worden.
Wederom lukt het Verstappen niet op de zachte banden
Verstappen gaat een nieuw setje zachte banden halen om het nog eens te proberen. Deze keer heeft Verstappen een momentje in de eerste bochtencombinatie en breekt zijn ronde af. Volgens de coureur heeft de auto nu teveel grip aan de voorkant waardoor de auto uitbreekt. Na een afkoelronde zet Verstappen weer aan.
Deze keer is het niet de auto van Verstappen die voor problemen zorgt, maar die van Hamilton. De Mercedes rijdt in de weg wanneer Verstappen door de Villeneuve-combinatie komt. De Red Bull-coureur is duidelijk gefrustreerd. Hij zwaait met zijn arm, rijdt op lage snelheid naast Hamilton en snijdt hem daarna af. Hamilton probeert zijn excuses aan te bieden, maar daar heeft Verstappen nu geen boodschap aan.
Na het incident met Hamilton lijkt Verstappen het slechte gevoel maar niet kwijt te raken. Ook op de mediums is Verstappen een aantal tienden per ronde trager dan Leclerc. Tot overmaat van ramp schiet Verstappen ook nog eens door in de eerste Rivazza-bocht en rijdt het grind in. Hoe anders is de vorm bij Leclerc. De Ferrari lijkt het juist van een leien dakje te gaan en noteert consistente tijden. We vlakken Verstappen en Red Bull niet uit, maar op basis van de 1e en 2e vrije training in Imola lijkt Ferrari zijn zaakjes beter op orde te hebben dan Red Bull.
Uitslag van de 2e vrije training in Imola
- Leclerc
- Piastri
- Tsunoda
- Hamilton
- Russell
- Sainz
- Verstappen
- Pérez
- Hülkenberg
- Alonso
- Ricciardo
- Norris
- Stroll
- Ocon
- Gasly
- Bottas
- Magnussen
- Albon
- Zhou
- Sargeant
Hoe laat begint F1 op Imola?
Zaterdag 18 mei
3e vrije training: 12:30 uur – 13:30 uur
Kwalificatie: 16:00 uur – 17:00 uur
Zondag 19 mei
Race: 15:00 uur
Reacties