Net als in Imola hebben Max Verstappen en Red Bull Racing het nog niet voor elkaar op vrijdag. De auto stuitert als een malle op het hobbelige asfalt in Monaco. Bij Ferrari daarentegen loopt het, wederom net als in Imola, op rolletjes tijdens de tweede vrije training. Gaat dat ook zo zijn op de kwalificatiedag? Daar krijgen we een voorproefje van tijdens deze 3e vrije training voor de GP van Monaco 2024.

De openingsfase van de training is vrij rustig. Verschillende auto’s komen even de baan op voor wat installatieronden. Valtteri Bottas is de eerste die het tempo wat opschroeft, maar daar komt hij snel van terug. Bij de exit van de zwembad-chicane neemt Bottas wat te veel snelheid mee, kwispelt wat met de achterkant en raakt met zijn rechtervoorwiel de vangrail. Daardoor breekt de stuurstang af en wordt de Sauber onbestuurbaar. Bottas probeert de auto nog terug te brengen naar de pits, maar tevergeefs. De rode vlag wordt gezwaaid zodat de gehavende Sauber afgevoerd kan worden.

Leclerc blijft de snelste, Verstappen kan niet veel sneller

Na de rode vlag lijkt het of de coureurs hebben afgesproken om massaal naar buiten te komen. Daardoor wordt het weer gezellig druk. ‘Mijn god’, zegt Verstappen wanneer hij verschillende trage auto’s tegenkomt in Tabac. Wanneer er wat vrije ronden gereden kunnen worden, is Leclerc net als gisteren de snelste. ‘Ik weet waar ik nog tijd kan vinden, maar het is gewoon niet mogelijk’, meldt Verstappen aan zijn team. De RB20 is volgens Red Bull trager op de korte rechte stukken in Monte Carlo. Leclerc is halverwege de sessie drie tienden sneller dan de Nederlandse coureur.

Aan het eind van de training tonen de coureurs nog een keer hun spierballen met een oefenrondje voor de kwalificatie. Leclerc scherpt zijn tijd met 0,6 seconden aan. De baan wordt alsmaar sneller, maar niemand weet zoveel van zijn tijd te halen als Leclerc. Teammaat Sainz komt op dat moment het dichtste bij en is 0,610 seconden trager. Verstappen rijdt rond dezelfde tijd een snelle ronde en komt ruim zeven tienden tekort.

In de laatste trainingsminuten van dit weekend blijft de baan maar sneller worden. Verstappen is bezig met een verbetering, maar komt in de laatste sector een groepje auto’s tegen die hem ophouden. Wellicht had hij nog onder de tijd van Leclerc kunnen duiken, maar het verschil is nu 0,197 seconden. Houd daarbij wel rekening met het feit dat de ronde van Verstappen op een betere baan is gereden dan die van Leclerc. Afgaande van de 3e vrije training gaat Leclerc zo dadelijk pole-position pakken voor de GP van Monaco 2024.

Hoe laat begint F1 in Monaco?

Zaterdag 25 mei
Kwalificatie: 16:00 uur – 17:00 uur

Zondag 26 mei
Race: 15:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)