Wat niet kapot is, hoef je niet te repareren. Een raceauto die 21 van de 22 races in een kampioenschap wint, hoef je ook niet in te ruilen. Toch tekenden Adrian Newey en zijn collega’s een compleet nieuw concept voor de F1-auto van Verstappen voor 2024. Daarbij lijken de ontwerpers geïnspireerd te zijn door oude F1-auto’s van Mercedes.

De F1-auto van Max Verstappen voor 2024 heeft ‘hoge schouders’. Daarmee wordt bedoeld dat de koets vanaf de halo op dezelfde hoogte doorloopt. Die lijn is nu gelijk aan de Mercedes van vorig jaar. Aan de voorkant van de schouders voegt Red Bull nog een trucje toe. Vlak boven de schouders van de coureur zitten extra inlaten die lucht begeleiden naar de achtervleugel. Om te zien waar we het over hebben, hebben we de inlaten omlijnd met een kleur die wij ‘Stack F1 Team Kick Sauber Groen’ noemen.

Red Bull RB20 inlaten halo

En daar houdt de inspiratie van oude Mercedessen niet op. Bij de sidepods vallen de inlaten nog meer op. Red Bull kiest voor een smalle sleuf waar nog net een brief doorheen past. Andere jaren is deze luchthapper vele malen groter. Daarnaast is er een eveneens smalle luchthapper, maar dan verticaal. Dit probeerde Mercedes al eens met de zero pod-concept in 2022. Dat werkte voor geen meter. Zou het Red Bull wel lukken?

  • Vergelijking Red Bull RB19 F1-auto 2023 Red Bull RB20 F1-auto 2024
    Foto: © Red Bull Content Pool
  • Vergelijking Mercedes F1-auto 2023 Red Bull RB20 F1-auto 2024
    Foto: © Red Bull Content Pool / Mercedes
  • George Russell in de Mercedes F1
    Foto: © Mercedes
  • Vergelijking Red Bull RB19 F1-auto 2023 Red Bull RB20 F1-auto 2024
  • Vergelijking Mercedes F1-auto 2023 Red Bull RB20 F1-auto 2024
  • George Russell in de Mercedes F1

Newey vertelt waarom de Red Bull F1-auto zoveel is veranderd

Terug naar de dominantste auto uit de F1-historie, de RB19. Hoe komt het dat Red Bull niet wat méér van de auto meeneemt naar 2024? Adrian Newey geeft het antwoord bij Auto, Motor und Sport: ‘We wisten dat de andere teams ons zouden kopiëren. Als we de auto van vorig jaar simpelweg hadden doorontwikkeld, dan was het niet genoeg geweest.’ Newey maakt zelf niet de vergelijking met de oude Mercedes, maar de beelden spreken voor zich, toch?

De eerste tekenen zijn dat de RB20 wel genoeg is. We weten het: rondetijden doen er niet toe tijdens de testdagen, maar Verstappen was toch 1,1 seconden sneller dan wie dan ook. Nadat Verstappen die ronde neerzette, schakelde het beeld over naar een lachende Gianpiero Lambiase, de engineer van Verstappen. Die lach zegt genoeg, denken we.

Verstappen reageert op zijn F1-auto voor 2024

Aan het einde van vorig seizoen mocht Verstappen voor het eerste tekeningen zien van de RB20. Hij vertelt aan Motorsport.com dat hij de schetsen in Abu Dhabi toevallig te zien kreeg. ‘Ik zag de tekeningen en dacht ”zo, dat ziet er mooi uit”, maar ik was toen eerlijk gezegd meer over de aanstaande vakantie aan het nadenken’, zegt Verstappen.

Nu heeft de coureur in de auto gereden. Na zijn eerste oefendag is hij tevreden over het materiaal. ‘Ik denk ook dat we een goede dag hebben gehad. We konden heel veel ronden rijden. Met de auto konden we best wel veel dingen uitproberen, dus ik ben erg blij in het algemeen. […] Het is nog maar een test, maar we hebben een goede dag gehad’, zei Verstappen. Volgende week is de eerste race. Dan zien we of de oude Mercedes-techniek wel werkt bij Red Bull.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)