Kijken jullie ook zo uit naar het F1-seizoen van 2026? Niet alleen omdat het dan misschien wél spannend wordt, maar ook omdat er dan veel mooie automerken meedoen. We noemen Ford, Ferrari, Mercedes, Alpine/Renault, Audi, McLaren, Aston Martin en Honda. Alfa Romeo lijken we te gaan inruilen voor Audi, maar zo snel zijn we nog niet van het Italiaanse merk af.

Alfa Romeo is sinds 2017 de titelsponsor van het F1-team van Sauber. Het automerk heeft dus geen technische inbreng in het team, dat met een Ferrari-klantenmotor rijdt. Vanaf 2026 wordt het F1-team van Sauber overgenomen door Audi, waar ze de motoren in eigen huis gaan bouwen. Vanaf dan zou Alfa Romeo dus ook verdwijnen uit de F1.

Maar Alfa geeft niet op. Het merk wil actief blijven in de autosport. Er zouden daarom al alternatieven gezocht zijn, zoals een mogelijke samenwerking met Stellantis-broertje Peugeot in het WEC. Maar de Italianen willen de F1 eigenlijk nog niet de rug toekeren. Daarom zou Alfa Romeo in mei van dit jaar rond de tafel zijn gaan zitten met het F1-team van Haas. Alfa zou graag vanaf volgend jaar op de auto’s van Hülkenberg en Magnussen willen staan.

Gaat Alfa Romeo F1-motoren bouwen voor Haas?

Haas zou hierbij hebben aangegeven dat eenzelfde constructie als Alfa had bij Sauber niet mogelijk is. Haas wil dus zelf de teamnaam houden. Volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com zou Alfa Romeo daarom nu kijken of ze de Ferrari-motor een Alfa-badge kunnen geven. Het is niet hetzelfde als bij Ford en Red Bull, omdat Ford technische kennis meeneemt voor de F1-motoren. Dat zou Alfa Romeo bij Haas niet doen. Het nieuws is nog door geen van beide partijen bevestigd.

Vroeger bouwde Alfa Romeo wel F1-motoren. Tijdens de eerste twee officiële F1-seizoenen had Alfa Romeo een eigen team waarmee achtereenvolgens Farina en Fangio kampioen werden. Het duurde daarna tot 1979 tot Alfa terug kwam in de F1. Zo succesvol als in het begin werd het toen helaas niet. In 1978 werd het Brabham F1-team derde bij de constructeurs met de 3,0-liter twaalfcilinder van Alfa. Deze V12 lag ook in de Brabham BT46 die Gordon Murray voor één race ombouwde tot fan car.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear