Ex-F1-coureur en BBC-verslaggever Martin Brundle deelt zijn F1-verwachtingen voor het komende siezoen met TopGear. Lees alles wat in 2010 belangrijk is want 2010 wordt een klassiek jaar in de Formule 1. Gevechten op alle fronten, een verbod op bijtanken en vier nieuwe teams. Hier volgen de meest noemenswaardige dingen om in de gaten te houden, rechtstreeks opgetekend uit het gekoptelefoonde hoofd van meneer Brundle.
 
Bijtankverbod
‘Dit is een grote verandering: voor het eerst sinds 1993 mag er niet meer worden bijgetankt. De auto’s zijn zelfs langer geworden om aan de extra hoeveelheid brandstof plaats te bieden. McLaren vond onlangs uit hoe veel langer wel niet, doordat de auto niet meer in de fabriekslift paste. Het verbod betekent tevens een ommekeer in de pitstopstrategie. Zonder extra brandstof, maar met nieuwe banden heeft een coureur alleen het voordeel van vers rubber. Pitstops worden meer een spel van afwachten dan van plannen. Het hangt er allemaal vanaf hoe de banden slijten en hoe efficiënt de auto is. Als je met tien kilo meer brandstof dan je rivaal op de grid staat, dan ben je ieder rondje drietiende seconde langzamer. De teams hebben gedurende de winter hard gewerkt aan het brandstofverbruik. In het begin van het seizoen kunnen de resultaten door bandenslijtage worden beïnvloed, maar de teams krijgen dat snel onder controle.’
 
Grote gevechten
‘Dit jaar belooft een titanenstrijd op allerlei fronten – een klassiek F1-jaar. Hamilton tegen Button. Schumacher tegen Hamilton: we dachten nog wel dat we dat nooit zouden meemaken. Schumi tegen Ferrari. Schumi tegen de rest van de wereld. Mercedes tegen McLaren: voorheen samen, nu tegen elkaar. Dan is er nog de eer om het beste nieuwe team te worden. Het smakelijkst wordt de rentree van Michael Schumacher. Vergeet niet dat hij Alonso een paar keer gras heeft laten happen en in de laatste twee kampioenschappen met Schumi won de Spanjaard de titel. Dan hebben we nog Vettel in de Red Bull. Michael heeft zijn handen vol.’
 
Jong tegen oud
‘De F1 heeft zichzelf behoorlijk tekort gedaan door zo weinig te testen. Er is nauwelijks tijd geweest om de jonge rijders voor te bereiden en te evalueren. Op deze manier wordt het voor sommigen een ‘op goed geluk’-scenario. We hebben De La Rosa in de Sauber, Schumi in de Mercedes, Trulli en Kovalainen in Lotus – wijze oude mannen. Schumacher kan dit jaar een heleboel reputaties uit elkaar laten spatten. Die van hemzelf tot op zekere hoogte, maar zeker die van de jonge talenten, te beginnen met die van zijn teamgenoot Nico Rosberg. Het was bizar om Michael bij de introductie van Mercedes te zien. Hij kwam naar buiten als een oude staatsman. Het deed me denken aan achttien jaar geleden, toen we teamgenoten waren bij Benetton, maar destijds was ik de oude rot. Hij leek het allemaal erg leuk te vinden en oogde ontspannen. Ik heb een T-shirt dat ik tijdens het sporten altijd draag. Daarop staat ‘Jeugd en talent zijn geen partij voor leeftijd en slinksheid.’ Dat vat het allemaal wel zo’n beetje samen.’
 
De lollipop-man
‘Ik zou dit jaar geen lollipop-man willen zijn – het wordt de vervelendste baan in de F1. Zonder bijtanken wordt de bandenwissel de bepalende factor van pitstops. De teams hebben het over drie seconden. En de auto’s zullen op elkaar reageren waardoor ze tegelijkertijd de pits binnen komen. Denk dan eens aan de lollipop-man: een kleine aarzeling en hij heeft het moment gemist, dan is het kwaad geschied. Als hij te vroeg reageert en de auto laat wegrijden in het pad van een ander krijgt het team een drive-through-straf. Het is een moeilijke taak. Ik hoorde dat een team erover denkt om ex-coureurs in te zetten, omdat zij beter bestand zijn tegen de druk.’
 
Mysterieuze bandenfabrikant
‘Van alle dingen die de laatste twee, drie jaar in de F1 zijn gebeurd, is de aankondiging van Bridgestone, dat ze de Formule 1 aan het eind van 2010 verlaten, het hardst aangekomen. Met nog maar één bandenfabrikant in de sport valt er weinig te halen. Dat merk wordt alleen maar genoemd als de coureur klaagt over banden die aan het eind van de race op waren of als hij door een kapotte band is uitgevallen of wat dan ook. Bridgestone is er volgend jaar in ieder geval niet meer bij. Een drama voor de teams, want zij starten al in mei met de ontwikkeling van hun auto’s voor seizoen 2011 en hebben daarvoor bandendata nodig. Wie gaat hen voorzien van banden? Daar ligt een grote vraag en een belangrijke zorg voor de Formule 1.’
Het schema voor komend weekend:

Zaterdag 13 maart 2010
09:00 – 10:00 vrije training 3
12:00 – 13:00 kwalificatie

Zondag 14 maart 2010
13:00 – Gulf Air Bahrain Grand Prix

Reacties