Een leuk feitje voor aan de bar: Audi Sport test sinds het einde van vorig jaar een motortje met één cilinder voor het F1-programma. Dat doen ze niet omdat ze het reglement niet goed gelezen hebben, maar omdat het als voorproefje op weg naar een werkend prototype van de hybride F1-motor. Aan het einde van dit jaar moet de Audi F1-motor op volle toeren draaien.
Audi maakt op de autoshow van Shanghai bekend dat de racedivisie is begonnen met de voorbereidingen voor de deelname aan de F1. De 1,6-liter V6-motor, elektromotor, batterij en ECU vormen samen de ‘basis’ voor het motorpakket. In 2026 neemt Audi de plaats van Alfa Romeo in bij het Sauber F1-team.
‘Het Audi F1-project is in de laatste maanden echt van de grond gekomen’, zegt ontwikkelingsbaas Oliver Hoffmann. ‘We hechten veel waarde aan gedetailleerd werk, bijvoorbeeld bij de materialen of de productietechnologieën. We focussen ook op onderwerpen als energiemanagement van de hybride aandrijflijn.’
Ontwikkelingen op de F1-fabriek van Audi
Het racemerk heet officieel het ‘Audi Formula Racing GmbH’. Vooralsnog hebben zich 260 specialisten zich aangesloten aan dit bedrijf. Audi hoopt dat dit er aan het einde van dit jaar 300 zullen zijn. Er komt uiteraard ook een vernieuwde F1-simulator om nieuwe onderdelen te testen. De Audi F1-motoren worden straks gebouwd in de fabriek in Neuburg. Ook leuk: de hele fabriek is nu al Co2-neutraal.
Volgens Audi waren de ‘focus op duurzaamheid en de kostenefficiëntie door middel van de budgetcap’ belangrijke factoren om in de F1-motoren te produceren. Daarnaast past de F1 volgens de grote baas, Markus Duesmann, bij Audi: ‘Motorsport is een integraal onderdeel van ons DNA. We zijn ervan overtuigd dat onze F1-deelname de sportieve focus van Audi zal versterken.’
Reacties