Heb je de inhaalactie van Verstappen op Leclerc gezien tijdens de GP van Azerbeidzjan? De Ferrari leek wel stil te staan. Het snelheidsverschil tussen de Ferrari en de Red Bull was 30 km/u, mede dankzij DRS. Maar het Drag Reduction System kent ook nadelen, dat werd tijdens de race in Bakoe pijnlijk duidelijk. Die problemen krijgen we waarschijnlijk ook in Miami.

In Bakoe had de FIA de DRS-zone op het start- en finishgedeelte ingekort. Dit zorgde ervoor dat het effect van de openklappende achtervleugel minder sterk was. Je zag bijvoorbeeld dat een groepje coureurs moeite had om voorbij Hülkenberg te komen, die op een setje oude harde banden reed. Hetzelfde gold voor het groepje achter Ocon. Dat kwam door de DRS-trein.

Wat is een DRS-trein?

Wanneer meerdere auto’s binnen een seconde van elkaar zitten, krijgen zij allemaal DRS. Dat wil zeggen dat het aanvalsmechanisme indirect gebruikt wordt om te verdedigen. Als twee auto’s tegelijk DRS hebben, dan kun je de effecten tegen elkaar wegstrepen.

Coureurs die allebei DRS hebben, moeten op de ouderwetse manier inhalen. En dat kunnen de huidige auto’s niet zo goed. Die zijn meer gebouwd op het bochtenwerk en minder op rechtelijnsnelheid. Daarom zit de topsnelheid ook dichtbij elkaar.

En de voorste dan?

Toch moet er altijd een voorste auto zijn die geen DRS heeft (zoals Hülkenberg en Ocon in het voorbeeld van vorige week). Deze coureur kan de trein blijven leiden als hij als beste uit de bocht komt of hij kan het vermogen van de elektromotor gebruiken op het rechte stuk. Het punt is dat ingekorte DRS-zones ervoor zorgen dat degenen achter de voorste auto minder kans hebben om dichterbij te komen.

GP van Azerbeidzjan 2023 Hülkenberg rijdend voor Norris en De Vries

Nieuwe ronde, nieuwe kansen deze week met de GP van Miami, zou je dan denken. Helaas ziet de FIA dit anders. In Miami zijn twee van de drie DRS-zones ingekort. Ook hierbij zou het dus niet ondenkbaar dat de DRS-treinen terugkeren. De coureurs reageren op dit nieuws tijdens de persconferentie op donderdag. Zij hopen dat de FIA nog eens nadenkt over de kortere DRS-zones.

Reacties van de F1-coureurs

Russell zegt: ‘Ik denk dat we allemaal niet echt begrepen waarom ze het hebben ingekort. Niemand van ons is gevraagd om onze mening te geven en ik denk dat de race voor zichzelf spreekt in Bakoe. DRS is om het inhalen te bevorderen en het is altijd opwindend wanneer je deze grote DRS voordelen hebt. Het geeft je een kans om te vechten. In Bakoe was het duidelijk te kort.’

Leclerc vult zijn Britse concullega aan: ‘Ja, ik denk niet dat het de goede richting is. Ik denk dat we met de auto’s die we nu hebben het nog steeds best moeilijk is om te volgen. Het is beter dan de vorige generatie auto’s, maar nog steeds niet goed genoeg om minder DRS te hebben.’

Max Verstappen zou het liefst DRS afschaffen

Verstappen sluit zich aan bij Russell en Leclerc: ‘Nou, ik zou het liefste racen zonder DRS, maar dat is niet mogelijk. Wanneer de snelheid binnen een tiende of twee-tiende is, dat kon je zien in Bakoe, dan denk ik dat je in een soort DRS-trein komt. De DRS-zone is gewoon niet groot genoeg om een poging te wagen.’

De auto’s worden op de korte termijn niet veranderd, dus er zit maar één ding op: de DRS-zones uitrekken. Al moet het ook weer niet te makkelijk worden om in te halen. Je zult merken dat wat de FIA ook doet, de F1-fan niet snel tevreden is met het beleid van de F1-leiding.

Reacties

  • Dave heeft op 5 mei 2023 geschreven:

    Misschien een te simpele gedachte: laat de berijder zelf gewoon bepalen wanneer hij de klep open zet en wanneer niet.
    Dus niet meer afhankelijk van enige afstand tot je voorligger en zones, maar gewoon vrijgeven.

    Je kunt dan als coureur zelf kiezen: veel downforce, of weinig drag. Degene met de meeste behendigheid en die dit het slimste inzet heeft dan ook het meeste voordeel. Remmen en gasgeven mogen ze toch ook zelf?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear