De F1 heeft in het verleden op technologisch vlak veel impact gehad op auto’s voor op de weg. Denk aan het gebruik van koolstofvezel, dat Gordon Murray inzette voor de iconische McLaren MP4/4. Ook schijfremmen en de sequentiële transmissie zijn uitvindingen die uit de F1 komen. Binnenkort kan deze gang van zaken echter zomaar eens worden omgekeerd. De F1 overweegt al een aantal jaar om de buitenspiegels te vervangen door camera’s.

We hoeven je niet te vertellen dat dit geen nieuw fenomeen is in de autowereld. De eerste auto voor op de weg met camera’s in plaats van spiegels was de Volkswagen XL1 uit 2013. Later volgden ook andere merken. Ook in de racerij is het geen nieuw concept. Zo hebben coureurs in het WEC al een apart schermpje met daarop het beeld naar achteren.

Het idee om F1-spiegels te vervangen ligt er al even

In 2018 opperde Carlos Sainz al om de spiegels in te wisselen. ‘We hebben voorgesteld om camera’s in plaats van simpele spiegels te installeren. Dat is iets dat ze in andere [race]categorieën hebben en ik denk dat de FIA ernaar gaat kijken. […] Ik weet niet of het komt, maar het is een optie.’ Nu reageert FIA-topman Nikolas Tombazis tegenover Motorsport.com op de mogelijke innovatie.

Volgens hem komen er heel wat haken en ogen kijken bij de verandering. ‘Het eerste punt is dat er niet veel ruimte in de cockpit is voor een tv-scherm. Ten tweede worden [cameraspiegels in de racerij momenteel] in dichte cockpits gebruikt, waar het best wel donker is. Je kunt het zien als je telefoon tegen het zonlicht houden. Je wilt niet dat de coureurs hun ogen moeten dichtknijpen om te erachter te komen of ze iets kunnen zien’, zegt Tombazis.

‘Ten derde maken we ons zorgen over het feit dat er tijd zit in het verleggen van je focus van de ene naar de andere afstand. Wanneer je zo snel gaat, mag je nog geen halve tiende van een seconde verliezen om je focus aan te passen, dus dat is nog een probleem’, vertelt de FIA-topman. Naast de mogelijkheid van camera’s onderzoekt de FIA nu ook of ze met audiosignalen kunnen werken.

Geen sterke argumenten van de FIA

We kunnen ons niet helemaal vinden in de bevindingen van Tombazis. Ten eerste is er al iets als een tv-scherm, namelijk het display op het stuur. Er kan makkelijk nog een knopje op het stuur om het beeld van de camera op het schermpje te krijgen. Daarnaast is dat scherm ook goed te zien wanneer de zon erop staat en kijken de coureurs hier geregeld naar, waardoor het verleggen van de focus ook wel meevalt.

Een ander probleem dat we voorzien, is het extra gewicht. Dat kunnen de huidige F1-auto’s niet gebruiken, omdat ze nog altijd zwaarder zijn dan de teams graag zouden zien. Het idee van het audiosignalen zint ons al wat meer. Dat blijkt goed te werken in de Amerikaanse racerij, waar spotters hun coureurs op de hoogte houden. Wat denken jullie? Laat het hieronder weten!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)