Inmiddels kunnen we een moderne F1-auto bijna niet meer voorstellen zonder de koepel. Het veiligheidsonderdeel heeft al verschillende keren zijn dienst bewezen. Denk maar terug aan de zware crashes van Grosjean en Zhou. De halo blijft, maar gaat wel ietsjes veranderen De FIA is voor de F1 op zoek naar een nieuwe leverancier die een lichtere variant van de halo kan bouwen.

De huidige halo is hetzelfde exemplaar als de versie die in 2018 op de auto’s kwam. Nu wordt de beugel gebouwd door drie bedrijven SSTT uit Verenigd Koninkrijk, V System uit Italië en CP Autosport uit Duitsland. F1-teams mogen zelf kiezen bij wie ze de halo’s inkopen. De halo is gemaakt van titanium, kan 12.500 kilo tillen en weegt maar zeven kilo. Toch moet de halo wat gewicht verliezen.

Hoe zwaar wordt de lichtere halo in de F1?

De FIA heeft een document opgesteld voor bedrijven die de nieuwe halo willen bouwen. Hierin staan de vele strenge eisen waar de beugel aan moet voldoen. Zo moet de halo gemaakt zijn van titaniumlegering en moet eveneens 12,5 ton kunnen dragen. Er is ook een minimumgewicht. ‘Het gewicht moet groter zijn dan 6 kilogram’, schrijft de FIA.

Oftewel, de halo mag één hele kilo lichter worden. Als het lukt om de halo zo licht te maken, dan zou dat al invloed hebben op de rondetijden. Lewis Hamilton zei ooit bij The Graham Norton Show dat als hij één kilo overgewicht heeft, hij twee seconden per race verliest. F1-auto’s moeten nu minstens 798 kilo wegen. In 2026 hoopt de FIA dat de nieuwe F1-auto’s 40 tot 50 kilo lichter zijn. Als je overal één kilo weghaalt, dan kom je dus een heel eind.

Een andere maatregel die de FIA wilde nemen, zijn 16- in plaats van 18-inch wielen. Hier heeft Pirelli al een stokje voor gestoken. Een andere maatregel die nog wel doorgaat, is het verkleinen van de auto. De wielbasis krimpt met 20 centimeter en de breedte met 10 centimeter. Zou dat de overige 49 kilo aan gewichtsbesparing opleveren?

Nog meer innovaties in de F1

De FIA experimenteert daarnaast met spatborden om het zicht van coureurs bij regenraces te verbeteren. Ferrari testte daarvoor onlangs een nieuw systeem op Fiorano. Foto’s hiervan verschenen op X waar gebruikers van het online platform het zowaar eens waren met elkaar: de spatborden zien er niet uit. Van de andere kant, zeiden we dat ook niet over de halo?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear