Zo snel als hij kwam, zo snel gaat deze ook weer: de GP van Nederland stopt ermee. Er staan nog twee races op de kalender en daarna is het over en uit. Daarmee verdwijnt de F1 uit de duinen van Zandvoort. Dat bevestigt Robert Overdijk (de directeur van de Dutch GP) tegenover de NOS. Het idee erachter is om op het hoogtepunt te stoppen. Er staan nog twee edities op de planning voor 2025 en 2026, die laatste met sprintrace. Daarna stopt de GP van Nederland.
Volgens Overdijk is het een keuze van de organisatie van de Dutch GP en niet van de FOM (Formula One Management). Het is dus de Dutch GP die het uitmaakt met de Formule 1 en niet andersom. ‘Het ligt niet aan jou, het ligt aan mij’, aldus Zandvoort. Er waren voldoende opties om door te gaan en de contracten te verlengen, maar daar hebben ze dus bewust niet voor gekozen.
Afwisselen was ook mogelijk
De GP van België heeft het traditioneel lastig om het financiële plaatje elk jaar compleet te krijgen, ondanks dat ze het mooiste circuit van de kalender hebben. Die twee races concurreren met elkaar, zeker omdat er niet veel tijd zit tussen beide races. Volgens de Dutch GP-directeur was afwisselen met België een optie, maar waren er ook andere opties mogelijk. Vanuit het bedrijfsleven was voldoende interesse.
Het hosten van een Grand Prix is een financiële uitdaging. In het geval van de GP van Nederland moet elke editie eigenlijk uitverkocht zijn. Daar zit wel een angel, want zelfs een wereldkampioen uit eigen land is geen garantie voor volle tribunes. Kijk maar naar de GP van Duitsland, dat op het legendarische Hockenheim maar moeilijk de kaarten kon verkopen, ondanks dat Sebastian Vettel viermaal wereldkampioen werd, met Red Bull. Wellicht dat ze dat risico niet willen lopen.
Krijgt de Nederlandse GP overheidssteun?
Nee, de Dutch GP moet zelf alles bekostigen. Alle andere GP’s krijgen overheidssteun, op de GP van Engeland na. Die race op Silverstone trekt 400.000 toeschouwers, het meeste van alle GP’s. In Nederland komen er 275.000 toeschouwers. Met name in oliestaatjes smijten overheden met miljoenen euro’s om races te mogen organiseren. De FOM lijkt daar bijzonder gevoelig voor, want in sportief opzicht zijn de De GP’s van Qatar en Bahrein zijn lastig te verdedigen, zeker met de relatief lege tribunes daar.
Het is niet de eerste keer dat de GP van Nederland van de kalender verdwijnt. In 1954 verviel de Nederlandse GP, omdat er niet voldoende geld was om de race te houden. Dat was ook het geval in 1956 én 1957. In 1972 ging de race niet door omdat de baan niet op orde was. Van 1973 tot 1984 kwam de GP elk jaar terug. Voor 1985 trok Bernie Ecclestone de stekker eruit, omdat de F1-organsiatie toen het verschil bijlegde.
Reacties