De bekendste combinatie van coureur en engineer is nu Max Verstappen en zijn maatje Gianpiero Lambiase, kortweg GP. Nog veel eerder genoten we al van de gesprekken tussen Felipe Massa en zijn kameraad Rob Smedley. De Britse engineer werkte in de F1 voor Jordan, Ferrari en Williams. Volgens hem is er geen reden waarom er geen vrouwelijke F1-kampioen kan komen.

Smedley is al een tijdje niet meer te horen over de boordradio. Tegenwoordig werkt hij aan de Global Karting League: een kartklasse die 96 procent (!) goedkoper moet zijn dan een normale kartklasse en ‘gedemocratiseerd’ moet zijn. Dit betekent een einde aan het idee dat degene met het meeste geld wint. ‘De enige onderscheidende factor is niet je portemonnee, maar het kind dat in de kart zit’, zegt Smedley.

Steeds meer vrouwelijke invloeden in de autosport

De oud-F1-medewerker is niet de enige die gelooft in vrouwen in de autosport. We hebben de W Series zien komen, gaan en transformeren in de F1 Academy. Daarnaast hebben verschillende F1-teams een vrouw in de opleiding. Een paar weken geleden testte Jessica Hawkins nog voor Aston Martin en tekende Bianca Bustamante een contract bij de McLaren Driver Development-opleiding.

Jessica Hawkins en Aston Martin F1-auto

Wordt de kartklasse van Smedley een volgende stap? ‘We zijn groot voorstanders van het aantrekken van vrouwen in de autosport. Ik ben iemand die gelooft dat er absoluut geen reden is waarom we geen vrouwelijke F1-kampioen kunnen hebben’, zegt Smedley. Er is geen F1-kampioene geweest omdat er geen vrouwelijke F1-coureurs zijn, denkt Smedley. Maar 12 procent van de karters is vrouw en in de éénzitter daalt dat percentage naar 7 procent.

Niet alleen gelijk qua geslacht

‘Er duiken overal geweldige initiatieven op. Wij zijn zeker voorstander van al die initiatieven. Er zal niet één ding zijn dat dit oplost, maar we willen zeker een omgeving creëren die, laten we zeggen, wat minder traditioneel is’, voegt Smedley toe. GKL moet een plek zijn waar iedereen zich welkom voelt. Dit geldt dus niet alleen voor vrouwen en meisjes, maar ook voor ‘ondervertegenwoordigde gemeenschappen’.

Het eerste doel van Smedley is om een 50:50-verhouding te krijgen in de Global Karting League. Op deze manier hebben jonge vrouwen ‘de juiste kans’ om vaardigheden te laten zien, meent Smedley. ‘Dan zien we echt of we het goed hebben of niet. En als we het niet goed hebben, dan is dat zo, maar we hebben vrouwen tenminste de juiste omgeving en juiste kansen gegeven om te floreren’, sluit hij af.

Reacties

  • Dave heeft op 11 november 2023 geschreven:

    Wat mij betreft zijn vrouwen meer dan welkom in welke sport dan ook, maar ik vind het opmerkelijk dat er weinig aandacht is voor de fysieke uitdagingen die juist de F1 kent, als meest zware vorm van autosport op een gesloten circuit.
    Snel denken en slim rijden kunnen vrouwen prima, maar als het op fysieke eigenschappen aankomt zijn mannen nu eenmaal in het voordeel. Er is een reden dat we bijvoorbeeld in het schaatsen de mannen niet samen me de vrouwen laten rijden.
    Dat er vrouwen zijn die de F1 gaan halen geloof ik wel. Dat een vrouw kampioen wordt lijkt mij niet heel waarschijnlijk.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)