Max Verstappen en Red Bull Racing hadden waarschijnlijk meer verwacht van het grote upgradepakket. De kampioenschapsleider heeft een bijna compleet nieuwe auto meegekregen naar de GP van Hongarije 2024. Voorlopig is dat niet genoeg geweest om McLaren te verslaan. Verstappen kwam maar 0,046 seconden tekort voor pole-position. Norris was de snelste met Piastri op P2. Hoe gaat McLaren met deze druk om? Daar komen we komende 70 ronden achter.

Start van de GP van Hongarije 2024

Oscar Piastri heeft een geweldige start die ook nog eens beter is dan die van Verstappen en Norris. Hij komt langszij bij zijn teamgenoot, maar Norris probeert de deur te sluiten. Dat biedt Verstappen de kans om het via de buitenkant van de twee McLarens langszij te komen in bocht één. Er is niet genoeg ruimte voor alle drie de auto’s waardoor Verstappen uitwijkt buiten de baan. Wanneer Verstappen terug komt op de baan ligt hij voor Norris.

Volgens Norris moet Verstappen de plek terug geven. Verstappen vindt dat hij er al voor zat vóór het snijpunt van de bocht. Na een rondje krijgt Verstappen om Norris voorbij te laten. Daar is Verstappen het absoluut niet mee eens. ‘Zeg maar tegen de FIA dat als we zo gaan racen, dat ik mensen van de weg ga rijden’, zegt Verstappen gefrustreerd.

Terwijl Norris en Verstappen verbaal vechten om P2 heeft Piastri een gat opgebouwd van 2,5 seconden. Norris rijdt in de ronden erna weg van Verstappen, maar kan niet veel dichter bij zijn teamgenoot komen. En zo groeien de verschil met kleine stapjes tussen de coureurs in de top drie. Wat verder naar achteren maakt Pérez progressie. Na een ronde of tien is hij opgeschoven van P16 naar P11. Russell, die een plekje achter Pérez gestart is, ligt tiende.

Verstappen kan het tempo niet volgen

Verstappen ziet na ronde tien hoe de twee oranje auto’s voor hem steeds kleiner worden, maar ook hoe de zilveren Mercedes van Hamilton groter wordt in zijn spiegels. Rondenlang zit Hamilton op ongeveer 1,2 seconden van Verstappen, maar binnen de DRS-zone komt hij niet. Aan het einde van ronde 16 heeft Mercedes er genoeg van en haalt Hamilton binnen voor een bandenwissel.

Een ronde later reageert Lando Norris op de stop van Hamilton door ook naar nieuw rubber te wisselen. Red Bull zegt tegen Verstappen dat ze ook hebben nagedacht om te stoppen, maar ze vinden het nog te vroeg. Niet veel later meldt Verstappen dat de auto niet meer wil remmen of sturen. Het is ook voor Verstappen echt tijd voor nieuwe banden.

Verstappen komt binnen

Toch blijft Verstappen nog een ronde buiten. Iets dat Piastri niet doet. Hij geeft daarmee tijdelijk de leiding over aan Verstappen. Een aantal ronden later, in ronde 21 om precies te zijn, komt ook Verstappen binnen. Inmiddels heeft Hamilton het tempo gevonden. Ronde na ronde verbetert hij de snelste raceronde. Hij is zelfs zo ver ingelopen dat hij nog maar twee seconden achter Norris zit.

Verstappen komt achter Hamilton terug op de baan en ligt zo’n zeven seconden achter. De Red Bull heeft het kennelijk een stuk beter naar zijn zin op de harde band. De ruimte tussen Hamilton en Verstappen slinkt snel tot vijf seconden. Hamilton kan het tempo niet volhouden. Hij heeft de oudste banden van de top vier en dat begint hij rond ronde 27 te merken. De McLarens lopen uit, Verstappen loopt in.

Hamilton en Verstappen maken foutjes

In ronde 33 mag Verstappen voor het eerst in het duel met Hamilton DRS gebruiken. Een rondje later plant Verstappen zijn eerste inhaalactie. In bocht één verremt Hamilton zich. Het lijkt er daardoor op dat Verstappen makkelijk P3 kan overnemen in de volgende bocht. Maar dat gebeurt niet. Verstappen schiet door in bocht twee en komt zelfs even buiten de baan. De coureur legt de schuld bij zijn auto. Hij heeft de rembalans speciaal voor de bocht extra verzet, maar toch wil de auto niet insturen volgens Verstappen.

In ronde 38 probeert Vertappen het weer, maar deze keer wordt hij goed opgevangen door Hamilton. Bij McLaren lachen ze in hun vuistjes, want dit duel kost beide coureurs veel kostbare tijd. In de 39ste ronde is zelfs Leclerc aangesloten achter Verstappen die dan voor het eerst DRS mag gebruiken om aan te haken.

Verstappen blijft jagen en prikken, maar aan het einde van ronde veertig komen zowel Hamilton als Leclerc. Beide coureurs proberen Verstappen in het ootje te nemen door eerder naar binnen te gaan om zo op nieuwe banden tijd te winnen. Verstappen heeft dit ook door en is boos op zijn team. ‘Het is best knap dat we ons zo laten undercutten. Het heeft mijn race compleet vernageld’, roept Verstappen.

Norris maakt laatste pitstop vóór Piastri

Vooraan hebben de McLarens een gat opgebouwd van zo’n negen seconden. Norris loopt in op Piastri. Wanneer hij binnen anderhalve seconde komt, krijgt hij de boordradio dat hij zijn teammaat mag aanvallen. Zover komt het niet, maar Norris krijgt wel het pitstopvoordeel van zijn team om als eerste naar binnen te komen in ronde 45.

Anders dan je misschien zou verwachten, komt Piastri niet de eerste ronde na de pitstop van Norris naar binnen. Aan het einde van ronde 47 komt hij wel naar binnen. Wanneer Piastri terug op de baan komt, ligt Norris 2,3 seconden voor op de andere McLaren. Toch krijgt Norris de opdracht om Piastri voorbij te laten zodra hij er klaar voor is, maar dat moment duurt nog wel even. De eerste paar ronden na de pitstops is Norris sneller dan Piastri. ‘Laat hem maar komen’, lijkt Norris hiermee te zeggen.

Verstappen is woedend

Met nog 21 ronden te gaan, maakt ook Max Verstappen zijn laatste pitstop. Hij komt terug op de baan achter Hamilton en Leclerc. Verstappen is nog steeds erg boos op zijn team. Verstappen heeft de opdracht gekregen om zijn banden wat te sparen aan het begin. Na een cynische opmerking daarover vanuit de pitmuur brandt Verstappen los. ‘Nu niet zo beginnen. Jullie hebben mij deze strategie gegeven, dus ik ga proberen om er nog wat van te maken’, zegt Verstappen.

Of het door het pushen of zijn frustratie komt weten we niet, maar Verstappen komt met grote stappen dichterbij Leclerc. Aan het begin van ronde 57 zit Verstappen er zo dicht achter dat hij Leclerc kan inhalen en P4 overneemt. De race van Verstappen is vermakelijk om te volgen, maar voor de leukste vorm van entertainment moeten we naar McLaren kijken.

Norris wil teamorders negeren

Vooraan houdt het gesteggel bij McLaren aan. Piastri komt richting het einde van de race maar niet dichterbij. Toch blijft het team aan Norris vertellen dat hij meer banden moet sparen en uiteindelijk Piastri voorbij moet laten. ‘Dan had je hem als eerste naar binnen moeten halen’, reageert Norris. Volgens McLaren doet dat er niet toe, maar voor Norris speelt dat wel degelijk mee. Spicy!

Vervolgens probeert de engineer op het gevoel van de coureur in te spelen. ‘Ik weet dat jij het goede gaat doen’, smeekt engineer Will Joseph. Hierna blijft Norris berichten ontvangen over meer bandenmanagement. De rondetijden vertellen wat anders. Per ronde is Norris sneller dan Piastri en vergroot ook per ronde de marge waarmee hij uitloopt.

Verstappen raakt Hamilton!

Een flink eind achter Norris is Verstappen bij Hamilton beland. Een eerste inhaalactie mislukt in bocht twee. Hamilton laat de auto naar buiten lopen en knijpt Verstappen af. Het stoom komt inmiddels uit de oren van Verstappen. Een ronde later plaatst Verstappen een divebomb in bocht één. Hij verremt zich, maar zou de bocht wel halen. Ware het niet dat Hamilton instuurt en bij Verstappen inhaakt.

De achterkant van de Red Bull wordt gelanceerd en komt na een korte vlucht hard terug op de grond. Wonder boven wonder breekt er niets af aan de auto van Verstappen en kan hij door met zijn race. Leclerc heeft hem intussen wel ingehaald en Sainz sluit vlak achter Verstappen aan.

Terwijl dit allemaal afspeelt, blijft McLaren zijn leidende coureur smeken om het tempo wat te minderen, maar daar heeft Norris geen trek in. ‘Vertel hem maar om dichterbij te komen’, reageert de coureur. Dat lukt Piastri maar niet. Het verschil wordt met drie ronden te gaan zelfs zes seconden. Wat gaan Norris in hemelsnaam doen?

Norris luistert toch naar zijn team!

Bij het ingaan van ronde 68 van in totaal 70 ronden breekt Norris. Met een gigantische dosis verse tegenzin gaat Norris van zijn gas en laat zijn teamgenoot passeren. Norris krijgt de award voor Goedzak van het Jaar, maar hij had liever de GP van Hongarije 2024 op zijn naam geschreven. In zijn 35e F1-race pakt Oscar Piastri uit Melbourne voor het eerst een overwinning waardoor hij Lando Norris op zijn blootje knietjes mag bedanken. Er zal nog flink nagepraat worden deze race.

Verstappen sneert na de race nog even na. Hij krijgt het bericht van het team dat hij nog even naar de medici moet vanwege de flink klap die hij heeft gehad na het contact met Hamilton. ‘Misschien kan de medische staf beter even gaan kijken bij de stewards. Eens zien of zij oké zijn. Ik heb nergens last van’, reageert Verstappen boos.

Uitslag van de GP van Hongarije 2024

  1. Piastri
  2. Norris
  3. Hamilton
  4. Leclerc
  5. Verstappen
  6. Sainz
  7. Pérez
  8. Russell
  9. Tsunoda
  10. Stroll
  11. Alonso
  12. Ricciardo
  13. Hülkenberg
  14. Albon
  15. Magnussen
  16. Bottas
  17. Sargeant
  18. Zhou
  19. Ocon
  20. Gasly

Reacties

  • Dave heeft op 22 juli 2024 geschreven:

    Ik vond het maar een genante vertoning.
    Vind het jammer dat Norris alsnog heeft besloten akkoord te gaan; dat leek ie inderdaad eerst niet van plan.
    Over 15 jaar kijken ze alleen maar naar het aantal overwinningen dat je had, en niet waarom je niet gewonnen hebt.
    En als ik Piastri was zou ik op deze manier ook helemaal niet hebben willen winnen.
    Genant moment voor de F1.

    • TG Fan heeft op 4 september 2024 geschreven:

      Had Mclaren maar Piastri eerst moeten laten pitten.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)