Het GP-weekend in Qatar er eentje om niet snel te vergeten. Natuurlijk, Max Verstappen hengelde hier zijn derde wereldtitel binnen, maar ook om andere redenen is dit een bijzonder weekend. Gisteren werd de baan deels aangepast en kwam er een extra trainingssessie om de coureurs te laten wennen aan de baan en om te zien wat het effect op de banden was.

Ondanks de verandering slijten de banden gevaarlijk hard volgens Pirelli. Daarom mogen coureur niet meer dan 18 snelle ronden op een bandenset rijden. Rondjes van en naar de pits worden dus niet meegerekend. Als er geen safety cars komen, moet iedere coureur drie keer naar binnen voor nieuw rubber.

Daarnaast verliezen Carlos Sainz al voor de start van de GP van Qatar 2023. Zijn Ferrari heeft een probleem dat het team niet weggewerkt krijgt voor de start. Sergio Pérez ging er gisteren hard af tijdens de sprintrace. Doordat het team aan zijn auto heeft moeten werken, start de Red Bull-coureur vanuit de pitsstraat.

Start van de GP van Qatar 2023

Verstappen is stukken beter weg dan gisteren. Hij houdt de leiding richting de eerste bocht, maar wordt wel bestookt door beide Mercedessen. Bij het insturen van de eerste bocht probeert Hamilton via de buitenkant langs Russell en Verstappen te gaan. Hamilton is te agressief en raakt zijn teamgenoot. Boontje komt om zijn loontje, want Hamilton vliegt door de botsing met Russell van de baan en verliest een wiel.

Russell loopt door de crash een lekke band op, maar kan wel door. Hij brengt zijn Mercedes naar de pits waar zijn auto wordt nagekeken en er nieuwe banden onder worden gestoken. De gestrande auto van Hamilton zorgt voor een safety car. Genoeg tijd dus om even te kijken wie er profiteert van de botsende Mercs. Piastri staat nu tweede voor Alonso, Leclerc, Ocon en Norris.

Herstart van de race

Verstappen kopieert de succesvolle herstart van Russell van gisteren, met hetzelfde resultaat. Verstappen heeft direct een seconde ademruimte naar Piastri. Hierna zet George Russell zijn opmars naar voren in. Al vroeg komt hij Pérez tegen die op de dertiende plaats rijdt. Zonder teveel moeite gaat Russell ook voorbij aan de Red Bull. Niet veel later gaat Russell door naar de top tien. Zijn Mercedes lijkt dus genoeg snelheid te hebben.

In ronde elf maken de eerste coureurs, hun eerste reguliere pitstop. Een rondje later komt Piastri naar binnen. Verstappen wint nu veel tijd op de McLarens. Zij bevinden zich midden in het verkeer na hun bandenwissels. Daarom blijft de drievoudig wereldkampioen zo lang mogelijk buiten als is toegestaan binnen de nieuwe 18-ronden-regel.

Alonso heeft een heet achterwerk

Zo enerverend als de sprintrace gisteren was, zo slaapverwekkend is de actie op de baan vandaag. Oké, links en rechts wordt er wat ingehaald, maar grandioze acties zijn er niet. Leuk om nog te noemen, is Alonso die klaagt over een hete stoel. ‘Kijk of je er wat op kunt vinden, wat water gooien ofzo’, vertelt Alonso over de radio.

In zijn opmars gaat Pérez te vaak buiten de baan. Na de vierde keer track limits krijgt Pérez een straf van vijf seconden. Intussen komt het gros van de coureurs binnen voor de tweede pitstop. Zo ook Piastri die hierna achter Albon valt. De Williams blijkt lastig te verslaan. Wederom verliest Piastri veel tijd ten opzichte van de leider van de race.

In rondje 33 van de 57 schiet Alonso met z’n warme stoeltje van de baan af. In bocht twee is hij alle grip kwijt en rijdt hij dwars door de grindbak rijdt. De Aston komt recht in het pad van Leclerc terug de baan op. Leclerc heeft veel meer snelheid en moet dus Alonso ontwijken. Doorgaans deelt de wedstrijdleiding hier een straf voor uit, maar deze keer niet.

Verstappen degradeert de concurrentie

Intussen is Verstappen binnen geweest voor een set harde banden. Ook op dit rubber komen we superlatieven te kort om aan te geven hoeveel beter de kampioen is dan de rest. Het duidelijkste voorbeeld voor de dominantie van Verstappen is dat hij sneller is op de harde banden dan de McLarens, de eerste uitdagers, op een bandensoort zachter.

Ver, heel ver achter Verstappen wordt de race van Pérez alleen maar slechter. Voor de tweede keer krijgt de Mexicaanse coureur een vijf-seconden-straf omdat hij te vaak buiten de baan is geweest. ‘Dit doet pijn aan onze race’, vertelt de engineer van Pérez. Pijnlijk. Om het allemaal nog wat erger te maken, zet Verstappen zijn teamgenoot op een rondje achterstand.

Op een andere manier is het einde van de race van Sargeant pijnlijk. De jonge coureur meldt dat hij misselijk wordt van het rijden en hij zo echt niet door kan gaan. Na wat rondjes proberen, komt Sargeant de pits in om te stoppen.

Wie wordt er dan tweede achter Verstappen?

McLaren zorgt aan het eind van de race nog voor wat spanning. Piastri heeft het voordeel en ligt 2,5 seconden voor. De rookie komt naar binnen voor zijn laatste stop. Een rondje later komt ook Norris binnen. Bij het uitrijden van de pits zit Piastri vlak voor zijn teamgenoot. McLaren eist van Norris dat de teamgenoten elkaar niet mogen aanvallen.

‘Waarom doen we dat? Het gat is groot genoeg en ik ben duidelijk een stuk sneller’, klinkt de reactie van Norris. Inmiddels heeft Verstappen het gat naar Piastri groot genoeg gemaakt om een pitstop te maken zonder de leiding te verliezen. Hierna loopt Norris steeds meer in op zijn teamgenoot, precies zoals hij had beloofd.

In de laatste ronde is het verschil tussen de McLarens nog maar één seconde. Tot een aanval komt het echter niet. Max Verstappen bekroont zijn derde wereldtitel met een overwinning in Qatar. Piastri presteert weer boven maat door tweede te worden voor Norris. De chaotische race van Russell eindigt op de vierde plaats.

Uitslag van de GP van Qatar 2023

  1. Verstappen
  2. Piastri
  3. Norris
  4. Russell
  5. Leclerc
  6. Alonso
  7. Ocon
  8. Bottas
  9. Zhou
  10. Pérez
  11. Stroll
  12. Gasly
  13. Magnussen
  14. Albon
  15. Tsunoda
  16. Hülkenberg
  17. Lawson
  18. Sargeant
  19. Hamilton
  20. Sainz

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)