Negen F1-primeurs door de jaren heen

Zoals de eerste auto met een turbo

Renault RS01 F1

Het is bijna niet voor te stellen, maar er was een tijd dat raceteams er nog niet aan dachten om andere bedrijven aan te haken voor sponsoring. Nu is het zelfs zo dat de sponsoren hele teams opkopen. Zo zijn er nog een aantal zaken die nu heel vanzelfsprekend zijn, maar ooit toch echt voor het eerst moesten plaatsvinden. Hieronder zie je negen F1-primeurs door de jaren heen.

Eerste constructeurskampioen: Vanwall V5

Hoewel de eerste race al plaatsvond in 1946, zou het tot 1958 duren voor er ook een constructeurs-titel werd vergeven. Die ging naar het Britse merk Vanwall dankzij Stirling Moss en Tony Brooks, die ieder drie races wonnen. Moss moest de rijderstitel op één punt aan Mike Hawthorn laten.

Eerste racewinnaar: Alfa Romeo 158

Er is veel discussie over: wanneer startte de F1 nou precies, officieel? Er waren vooroorlogse F1-auto’s, maar de FIA kwam pas in 1950 met een officieel coureurskampioenschap, en toen won Alfa Romeo’s 158 alle zes de races. En je dacht dat Mercedes saai-dominant was…

Eerste winnende middenmotor: Cooper T43

Pas in 1958 werd de kleine Cooper T43 de eerste F1-auto met de motor achter de cockpit die het zwart/witgeblokt als eerste in de race tegenkwam. Hij bewees in dezelfde moeite door dat een lichtgewicht constructie en topweggedrag het konden opnemen tegen brute kracht.

Eerste voorvleugel: Lotus 49

Lotus 49Foto('s): LAT Photographic

De Lotus 49 was de eerste auto met winglets, tijdens de GP van Monaco in 1968 – ironisch genoeg een van de wedstrijden waar downforce er nauwelijks toe deed. De 49 was ook de eerste waarin de motor als integraal deel van het chassis werd gebruikt, wat ’m lichter en steviger maakte.

Eerste flipperbak: Ferrari 640

GP Australie 1989 Ferrari 640

Ferrari’s F1-auto van 1989 was zo onbetrouwbaar dat Mansell en Berger in het hele seizoen niet één keer allebei in dezelfde race finishten. Maar als de semi-automatische transmissie met flippers er een keer níét de brui aan gaf, was de auto snel. Elk ander team volgde en zei de handbak vaarwel.

Eerste koolstofvezel chassis: McLaren MP4/1

McLaren MP4

Hoewel de McLaren MP4/1 nooit een WK gewonnen heeft, veranderde hij de manier waarop F1-auto’s gebouwd worden voor altijd: met zijn ijzersterke koolstofvezel monocoque, gebouwd door Hercules Aerospace. De MP4/1 was stijver, lichter en veiliger dan zijn rivalen, die dan ook snel volgden.

Eerste F1-auto met turbo: Renault RS01

Renault RS01 F1

Toen de FIA-reglementen opeens aangaven dat je ofwel een 3,0-liter zonder, of een motor die half zo groot was mét turbo mocht gebruiken, bleef iedereen veiligheidshalve lekker bij die grote motor hangen. Op Renault na, dat zodoende de wereld in 1977 de eerste F1-auto met turbo schonk.

Eerste F1-auto met sponsoring: Team Gunston

F1 Team Gunston

Nee, niet Lotus. Niet Gold Leaf. Hoewel de Lotus 49 met diens tabakssponsor zonder meer de beroemdste werd, was Team Gunston, het privéteam van de rijke Rhodesiër John Love dat met een Brabham de Zuid-Afrikaanse GP van 1968 aandeed, de eerste die met sponsoring kwam.

Eerste actieve ophanging: Lotus 92

Foto('s): LAT Images

Het was de laatste Lotus die tijdens het leven van oprichter Colin Chapman werd ontworpen. De 92 was bijzonder innovatief en gaf aan waar de F1 naartoe zou gaan. Hij had (oké, primitieve) actieve ophanging die geen veren, maar computergestuurde hydraulica gebruikte.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken